Thursday, March 27, 2008

بيني وبينك يحكم الحاج اينشتاين


كان دايما بيبقى فيه سؤال هو الشغل الشاغل ف حياتي وتكون كل حياتي متوقفة على إجابة السؤال ده
وطبعا الأسئلة دي درجات
تختلف صعوبتها باختلاف سني وقدرة عقلي على استيعاب الأشياء
فتطورت الاسئله من
هو ليه القمر ماشي ورايا ف كل حته كأنه بيراقبني وكل ما ابصله الاقيه بيبصلي ويضحك كأنه بيغيظني ويقولي مش هاتروح مني انا دايما وراك
وأزاي السما دي عاليه كده وليه إحنا مش بنطولها مهما جيبنا سلالم وحطناها فوق بعض
مرورا بازاي السفينة بتمشي على الميه مع إني لما حاولوا يعلموني العوم كنت هاغرق مع فارق الأوزان
وازاي الشيطان كان وسط الملايكة اللي ربنا أمرهم يسجدوا لسيدنا آدم مع انه من نار وهما من نور
و ازاي الناموس بيتقتل بصاعق الناموس واحنا ولا يجرالنا حاجه
وازاي لحد دلوقت مش قادرين يوصلوا لحل ف أزمة رغيف العيش
وازاي الناس لسه لغاية دلوقت بتحط فلوس بالملايين عند واحد بيديهم فايده اكبر من فايدة البنك اللي أصلا فيه شبه اجماع إنها حرام
وازاي الناس لغاية دلوقت بتدفع فلوس علشان تسافر ايطاليا
مع ان احتمال نجاحهم ف الوصول من الأساس لا تتعدى 10 %
بس اللي عرفته ان اي سؤال لازم يكون ليه إجابة

مش شرط ان الناس تعرفها
لكن أكيد الاجابه دي موجودة عند حد ما هايظهر ف وقت ما علشان يجاوب سؤال فضل يحير ناس كتير وقت كبير جدا

بس برده لازم يكون السؤال ده حوالين حاجه ماديه او معلومة
بمعني انه موضوع السفن ده كان هايبقى أسطورة لو قانون الطفو وموضوع مركز الثقل ده مش كانوا اكتشفوه وموضوع الناموس ده كان هايبقى لغز لو مش كانوا اكتشفوا ان كل حاجه ليها تردد معين لو لعبت فيه تقدر توصل انك تقضي على الحاجة دي
بس لو كان الموضوع نسبي اعتقد انه صعب جدا اننا نتوصل لاتفاق حواليه
زي ان الناس بتحاول تسافر لغايه دلوقت علشان هما هنا أصلا مش عايشين فحتى لو احتمال انه مش يوصل 90% فاحتمال انه يوصل ويكمل 10 % وده يكفيه بالنسبة لظروفه ومش بيعتبر ده انتحار زي ما كتير ممكن يقولوا
انا بقى السؤال اللي مسيطر عليا دلوقت من النوع النسبي
وعشان كده كل ما أتكلم مع حد فيه الاقي رأي مختلف عن اللي قبله
وفيه كتير جدا آراء مقنعة مع الاختلاف الشديد بينها وبين بعض
لكن هو ده السمة اللي بتخلي الموضوع نسبي

أنا لسه لحد دلوقت مش قلت على السؤال اللي محيرني لكن هو ده نفسه السؤال

ازاي يكون فيه موضوع شاغل بال حد لدرجه ممكن تدفعه للجنون ويعتقد ان حياته كلها متوقفة على حل السؤال ده في حين انه عند حد تاني موضوع هايف جدا وممكن يتهمك بالسطحية والرفاهية الزايدة
لدرجة انك تفكر ف موضوع تافه زي ده

واقتبس هنا جمل بالنص من صاحبي الانتيم مع ان ده الحاله اللي بيمر بيها :

" فين ده من قضيه فلسطين واللي بيحصل ف العراق وأزمة رغيف العيش والأم المثالية اللي جت ف العاشرة مساءا وكانت حالتها تقطع القلب"
كل ده صح لكن أنا بالنسبة ليا
الإجابة عن أسئلتي أهم ملايين المرات من كل اللي فات
علشان بسهولة جدا انا لو فضلت على الحال اللي انا فيه مش هاقدر أحس بكل اللي بيحصل من حواليا
لاني مش عارف الاقي نفسي
فازاي واحد مش لاقي نفسه يروح يدور على حاجه تانيه

انا ممكن تكون اجابتي سطحية بالفعل
بس ده اقتناعي

انا لو مش لقيت حل لأزماتي الشخصية مش هاقدر من الأصل احس ان فيه أزمات عامة بتدور حواليا

وف النهاية أنا قلت من الأول ان الموضوع ف الأول وف الاخر

نسبــــــــــي

16 comments:

Anonymous said...

مـــــــــــــــاشي
أنت بتفضحني
هعديهالك المره دي
بص ياسيدي-ولا سيدك غيري انا- كون الواحد يفكر في جزئيه معينه وغيره يشوفها سطحية ولا رفاهيه ده شيء ممكن يكون متوقع لأن صوابعك مش زي بعضها
أه والله مش زي بعضها
بس لو القاعده الجماهيريه من قوى الشعب العامله او غير العامله اجتمعوا على أنها رفاهيه وسطحيه فلازم انت كمان ترجع تفكر في سؤالك من تاني
أنت معايه ولا وقعت بعد موضوع القاعده ده
ورغم أتفاقي التام معاك في أن حل المشاكل الشخصيه نقطة في مشوار الالف بل المليون ميل للوصول لحل المشاكل العامه
إلا أني
وأحترس من إلا دي
إلا أني شايف ان الأنغلاق التام والقوقعه على النفس والأهتمام بإجابة الأسئله الشخصيه-والتي في الغالب لن تنتهي بالذات في حالتي-قد يعيقنا ويضللنا عن المشاركة في الحياة العامة
والله الموفق
وشكرا
تصفيق حاد

على الهامش

أنا كتبت كلام حسيته ومش فكرت فيه لكن من واقع اللي بعيشه أنا لسه في مرحله إجابتك أنت على السؤال وبحاول الأقي نفسي يمكن بعد كده أفيد غيري

تحياتي

Wish I were a Butterfly ... said...

مش عارفة
فعلا دي بس إجابتي... مش عارفة
بس أنا بفكر نفس التفكير... كل ما يحصل حاجة بفتكر لحظتها علطول الفلسطينيين أول ناس، وبعدها بفتكر ناس كتير أوي لو فكرت فيهم مش هتخلص، بس بترجع لمشاكلك اللي ممكن تكون بسيطة أوي -وتافهة في نظر ناس كتير- و تلاقيك مش قادر تتحرك خالص

أنا بجد مش عارفة ليه، بس اللي أعرفه إني بحاول أطرد الإحساس دة دايما أو على الأقل أرميه ورا ضهري ساعات عشان أعرف أشارك في الدنيا وأساعد اللي حواليا... بعدين أرجع تاني أموت شوية مع صمتي
آسفة إني مش عرفت أساعدبتعليقي..بس دة اللي حسيته بس
تحياتي

قلب ينبض لله said...

لعلمك الاسئله اللي بنسألها لنفسنا دي ظاهرة صحيه
لان دا معناه ان عقلنا شغال وفي حاجات بتثير اهتمامه مش عايشين وخلاص
وكل ماكترت اسئلتنا كل مازادت معارفنا
وانا مقتنعه بكلامك جدا بخصوص ان لما يبئي في سؤال شاغلني واجي اناقشه مع حد يقولي فين دا من قضية فلسطين والعرب
بالظبط زي ما انت قولت لازم الائي اجابه لاسئلتي علشان اعرف احس بالمشاكل الكبيرة اللي حواليا


علي الهامش:عالم التدوين كان مفتقدك بجد

Known as PHYSCO said...

بص يا عم حاتم .. انت إجابتك صح بس الغلط إن احنا نفضل مستمرين فيها بمعنى إننا عادى اننا ننشغل بتوافه الأمور و نضخمها لإننا مش لاقيين ذاتنا و نفسنا .. فطبيعى إنك ساعتها مش هتحس بمآسى الناس و البلد .. مش تلاقى نفسك الأول تبقى تحس باللى حواليك .. بس لو فضلت فى الحال ده كتير يبقى ساعتها انت هتضيع ... لو مالقيتش حلول للاسئلة بتاعتك ساعتها حاول تلاقى حلول للاسئلة الأكبر لإنه ممكن جدا ساعتها تلاقى نفسك التايهة فيها .. و لو لقيت نفسك التايهة قبل ما تندمج فى الأسئلة الكبيرة .. يبقى ساعتها واجب عليك إنك برضه تندمج فى الأسئلة الكبيرة .. حد فهم منى حاجة ؟

Anonymous said...

بص ياولو يااخويا فعلا كلامك مقنع جدا لان بصراحة فاقد الشي لايعطيه وأنت لو مش لاقيت اجابة على اسئلتك استحالة تحس بماساءة تانية بس كده انت هتتوقف عن العالم اجمع حاول تمشي في الطرفين انك تعرف توصل لحل لاسئلتك من جهة .ومن جهة تانية تحس بماساءة الناس ازاي دي هتيجي مش عارفة بس حاول

الخيط الرفيع said...

ولو صديقنا الكريم
اولا ازيك وشكرا علي اهتمامك الدائم بجد شئ بيسعدني
انا كنت جيت كتير الفترة اللي فاتت بس حضرتك عارف ضيق وقتي مع ان كان عندي تعليقات علي كذا بوست منهم لولاك ما احببت نفسي كان جامد جدا وعجبني قوي

والبوست دا بقي عاوزله فيلسوف كبير سنا ومقاما
بس ان يكون في سؤال دا يدل علي ان الفكر شغال وانك تدور علي الاجابات نوع من الايجابية حتي وان لم تجد ايجابات يكفيك شرف المحاوله
ولو جيت تبص بصراحة وحيادية ونظرة حلوة شويه للايام
هتلاقي اسئلة كتير عرفنا نجاوب عليها في موضوعات كتير
سواء بمساعدة حد أو بالتجربة الشخصية
اجابات كتير حصلنا عليها ويمكن استفادنا بيها
محاولة السفر تكيف من شباب غلبان لو ما متش غرق هيموت مخدرات او تعب من كتر عمله ليأكل من عمل يدة
واللي مسؤل عن دا حكومتنا الحرمية الللي عندها هدف تاني غير اننا نعيش عيشة كريمة
وفلسطين قضيه ناس لاقيا سبب تعيش وتدافع من أجلة انا مش بزعل علي الشهيد انا ازعل علي واحد معايا في درسات عليا وعنده مش عارف اية ومقضيها فضول وشات

اللي بيموت هناك ليه تمن هيرجع الارض ان لا يضيع اجر من احسن عملا
وهيدخل الجنه
ومشاكلنا لو عرفنا اسبابها هيكون عندنا قدرة علي حلها
حل لازمتي الشخصية كلمه مطاطة قوي معناها اية جايز تكون بلونه منفوخة علي الفاضي وليها حل
وفي الاخر كل حاجة تخضع للنسبية معاك في دا جدا
تحياتي ليك
وعن تجربه سينتهي بك الحال عندما رغبت لنفسك ان تكون

عالمى ازرق said...

تعرف ان حتى مدى قناعه كل واحد ان حياته متوقفه على شيء معين
بيكون ايحاء نفسي بيسببه لنفسه
يعنى مثلا ممكن حد يركز كل تفكيره ان عايز بيت جديد ودى عباره عن ازمته الحياتيه
لو فكر - بأقتناع - بأن البيت ده مثلا زائل مش هتكون دى كل قضيته الاساسيه بحياته


وانا متفقه معاك ان اللى مش بيحل مشاكله مش هيعرف يحل مشاكل مجتمعه

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Plotter, I hope you enjoy. The address is http://plotter-brasil.blogspot.com. A hug.

الحلم العربي said...

فعلا الموضوع نسبي جدا
يعني مينفعش اكون طول الوقت بفكر في نفسي بس و في أسألتى بس و اترك القضايا المهمة اللى بيتبنى عليها حياتى و حياة الآخرين
و مينفعش بردو اسيب نفسي للقضايا العامة لأنى لأزم من جوايا ابقى عارف انا مين و عارف احتياجاتى الشخصية كويس

أحييك على صراحتك مع نفسك لأنها هي الطريق الصح لأن الواحد يعرف نفسه كويس

Unknown said...

انا دلوقتي
نفسي اعرف
في بوستس كتير انا علقت فيها بدخل مش بلاقيها
المهم شكلك بتكتفي براي بس ههههههه وبتشلها بعد كدا
طب دة تواضع والله منك
هههههه
وثانيا اجابات عل يالتاج جامدة موت
وتقريبا انت عرفتني عن طريق نرمين صاحبه مدونة توهان
البت نوني يعني
الانتيخ بتاعي اللي عملتلي المدونة
معرفش بقي مين اللي عرف التاني الاول
واكتر تعليق علقتة عندك كان علي التاج اللي انت كنت عاملة في صور
كنت عاملة زي الصعيدي اللي لسة جاي البندر
هههههه
كان تحفة وانا ماكنتش اعررف حوارات البانر فاكنت مبهورة بية وكنت حساك متميز فية
اما بقي موضوع مطرقعة فا ياتري متطرقة ازاي هههههههه
هو اكيد انت ادري
بس اية السبب
يلا ياتوما نورتني ويارب ما تشيل الموضوع دة زي الباقي
نفسي اشوفلي تعليق عندك
وانا ع العموم عارفة لية انت عجبك البوست بتاع النور اللي قطع
علي راي حسن اخوية صح ههه
سلام

Unknown said...

وكمان انا مش عارفة ادخل علي اللينك اللي انت سبتهولي عندي ياريت تجبهولي تاني بليززززز
سلام

klmat said...

ازيك ياحاتم يارب تكون بخير
زى ماانت قلت هى مسأله نسبيه
احتياجتنا لأجابات لأسئله معينه شاغلانا
بتفضل ملحه فى دماغنا ومن الصعب الهروب منها وبتبقى مسيطره علينا
هى طبعا بالمقارنه
بمعاناه ألاخرين بتبدو رفاهيه لكن نظرا
لاحتياجنا لمعرفتها اوى بتكون لها الأولويه لنا

النظره للأمور بتختلف من واحد للتانى
واحده بتحضر لحفله خطوبتها كل همها انسب فستان لها لونه ايه بينما صديقتها بتفكر فى اسراء عبد الفتاح
عامله ايه لو الصديقه نفسها كانت
خطوبتها بردوا كانت حاتتشغل بلون الفستان ده مش معناه انها نسيت اسراء لكن الوقت والظروف ولأحتياج الشخصى بيأُثر فى التفكير
مواضيعك جميله ولك وحشه
خالص احترامى وتقديرى

Banota said...

كأنك والله كنت بتقرأ الافكار اللى فى دماغى


ماشاء الله عليك
و سلامى
على فكره انا عزماك على مسرحيه أنا عملها والدعوه عامه .. عايزاك بس تخش البلوج بتاعى وأنت هتفهم الموضوع

Zika said...

:)
اسئله منطقيه اوي
وكل سؤال وليه وقته
انا نفسي السؤال ده سالته لنفسي.. ومن كتر ما الناس ضحكت عليا
بطلت اساله حتي لنفسي عشان ماضحكش عليا
:)

voice of love said...

والله بوست جميل
وكلنا عندنا تساؤلات بنسألها لنفسنا
وزى ما قلت مسألة نسبية
بس اسمح لى أحييك على مدونتك الجميلة

Unknown said...

انت مردتش علي اسئلتي لية ياتوما
ممممممممممم
وجاي تنام عندي ماشييي طب
في كام سؤال في الكومنت بتاعي عايزة الرد وياريت تقولي اللينك لانة بايظ معرفتش ادخل فية
سلام