Tuesday, November 6, 2007

mY woNdeR WorLd




اوقات لما اكون زعلان من حد او متضايق من حاجه او بامر بفتره انعدام وزن - وده



بيحصل كتير - والاقي حد يقولي ماتزعلش انا حاسس بيك



انا حاسس باللي انت حاسس بيه
ساعتها كنت استغرب جدا وكان عقلي يرفض الفكره تماما ويقول ازاي!!!!

ازاي تحب اكله وانت عمرك مش دوقتها
ازاي تعرف طريق عمرك مش مشيت فيه
ازاي تتميز ف شغل انت عمرك مش اشتغلته قبل كده
ازاي تفتقد احساس وانت عمرك مش عشته ف حياتك
ازاي يوحشك شعور وانت عمرك مش حسيت بيه
ازاي تعيش تجربه انت اصلا مش دخلت فيها

ازاي
ازاي
ازاي

تساؤلات كنت مؤمن بيها ومش مقتنع بغيرها
لغايه وقت قريب
لغايه ما عملت البلوج بتاعي
ساعتها ايماني اختلف
واقتناعي اتهز
انا اتعلقت جدا بيكم من غير ما اشوفكم او حتى اعرف اساميكم


اتعلقت بيكم زي ما كنت وانا صغير متعلق ب توم وجيري ودول كنت باعتبرهم عيلتي ف وقت من الاوقات


اتعلقت بيكم لدرجه انه مش بقيت متصور ان انتم اشخاص ممكن اقابلكم ف الشارع والشغل والجامع والمواصلات
لا
انتم شخصيات خياليه وبلوجر ده عالم فانتازيا
عالم مش ينفع فيه ان حد يختفي او يبعد
لكن للاسف مش دي هي الحقيقه
الحقيقه انكم زيي تمام
بني ادمين زي ملايين الناس التانيه بمشاغلها وظروفها وهمومها واحزانها ومساوئها
ناس بتمشي وناس بتزهق وناس بتسافر وناس بتكتئب وناس بترحل


بس الفرق انكم بتعبروا عن نفسكم ف زمن بقى فيه حريه التعبير خيال

الفرق انكم عايزين الدنيا احلى ف زمن كل حاجه فيه تدعو لليأس

الفرق انكم مش مقتنعين بأن الدنيا كلها اسود بس
لأ الدنيا فيها ابيض وفيها الوان


الفرق انكم كلكم على الرغم من اختلاف الافكار والدراسه والاعمار والتوجهات بيجمعكم لغه حوار راقي بغض النظر عن اسلوبه


الفرق انكم بتحسوا بناس انتوا مش عارفينهم شخصيا وممكن تكونوا ماتعرفوش حتى اسمهم وتبذلوا كل مجهود ممكن عشان تخلوهم يحسوا بشعور افضل

الفرق انكم بتتمنوا الخير لكل الناس وبتقدموا اي مساعده بدون انتظار لمقابل

الفرق انكم – بقصد او بدون قصد – بتسيبوا بصمه او ذكرى او تجربه او درس او ابتسامه ف كل مره تكتبوا فيها

الفرق انكم بتكتبوا بس لما تحسوا بأهميه الكتابه سواء ليكم او لغيركم مش عشان مضطرين للكتابه

واكتر واكتر

انا فعلا متشكر ليكم جدا
انا متشكر لعالم بلوجر الحقيقي
وان كنت هافضل اعتبره عالمي الخيالي
عالمي اللي مش بأخجل اني اظهر فيه على حقيقـتي بدون رتوش او تجميل
عالمي اللي بألجأ اليه لاسترداد نفسي لما يرهقني البحث عنها


ساعتها باقول ان حياتي بتبتدي من هنا


68 comments:

NeRmeeN said...

هوووووب لحقت اول تعليق:ي

تصدق انا من اول كام سطر..قلت بس...حاتم هيعملها وهيقول ستوب لحد هنا

بس الحمد لله انك ما قولتهاش ..ايوه كده...وانت جيبت تشبيه تحفة..لعالمنا..احنا عالم فانتازيا...بنغوص فى ادمغة بعض وماحدش عارف عن التانى اى حاجة...لو شافه فى الشارع مش هيعرفه

تحياتى ليك

Wish I were a Butterfly ... said...

سلام عليكم

كنت حاسة اوي انك هتكتب امبارح بالليل :) بس يللا جه الموضوع النهاردة الحمدلله

:)......
بصراحة مش عارفة أكتب حاجة اوي... بس اللي اقدر اقوله اني حسيت كل كلمة بجد أوي أوي. و كنت مبسوطة جدا و أنا بقرأ الكلام دة

للأسف هو فعلا عالم خيالي، و محدش هيعرف التاني الا لو كل واحد ماشي علّق يافطة بيقول انا بلوجر ودة اسم مدونتي :)

بس مازال عالم جميل اوي... و على الاقل بيسعدنا ساعات وقت ما نكون محتاجين اي حد يكلمنا و مش لاقيين. أكيد كمان بيزعلنا كتير !! يعني على حسب المكتوب بأة :)
و لكن يظل هو عالم جميل اوي و اتعرفت فيه على ناس جميلة اوي اوي. هم بجد كنز بالنسبة لي بحبه و أقدره جدا

تحياتي على البوست اللي من القلب

Anonymous said...

عزيزي
أعتقد أنك أتأخرت أوي في أدراكك أن هناك من يتألم لألمنا
أعجبني أدراكك أن الحياه بها الأبيض والأسود ولكن هل تدري كم الألوان الأخرى بين هذين اللونين

تحياتي

Doba said...

على فكرة انا بضم صوتى لصوتك
عالم المدونات أصبح له بصمة غالية فى حياتى ومبقيتشى اقدر استغنى عن اصدقائى البلوجرية

حقيقى عالم فعلا غريب
انا سعيدة جدا بيه
وكل لما بحس بضيق بروح وادور واتفرج واكتب بحس بطاقة غريبة جوايا

طاقة حب لكل الناس
سبحان الله

اشكرك ويارب دايما تكون اقوى باصدقاءك اللى بعتبر نفسى واحدة منهم

تحياتى
هبة

علا من غزة said...


والله صح !

بالرغم من اني علقت هنا مرة واحدة بس .. لكن كنت حاسة ان الكلام موجه ليا وكمان مني لكل الاصدقاء الي كونتهم من خلال التدوين

لكن تعرف .. نفس السبب الي بتقوله بتاع تكوين عالم افتراضي ..طبعا انتمائي له شئ بيسعدني جدا .. وفي نفس الوقت بيخليني حزينة لعدم امكانية لقائي الشخصي مع ناس كتير .. بحسهم احسن اصدقاء ليا

مش عارفة اذا كنت حكيت كتير , لكن شئ حلو اوي انك عرفت تعبر عن احاسيس كلنا كمدونين بنحس بيها (او معظمنا على الاقل)

تحياتي :)

همسة قلم said...

أن يظل عالم خيالي أفضل ألف مرة من أن يختلط بالواقع ولـو


اعتبره عالم آخر تظهر فيه جوانب مخفية في شخصية الانسان

مش خجل انه يعبر عنها في الواقع بقدر ماهى رغبة في أن يظل هذا الجانب مخفي في عالم خيالي مش هيفرق كتير على أرض الواقع لكن بيفرق كتير في عالم الانترنت

كلمات مؤؤثرة وخاطرة مميزة منكم اخى ولو

حياكم الله وبارك فيكم وبكم

TAMTAM said...

بص يا باشا انت جيبت المفيد

احنا لما عشنا جول عالم بلوجر بقينا عيلة واحدة بنقلق على بعض لما بنبعد وبنسأل على بعض وقريبين من بعض
ممكن كمان اكتر من القرايب الحقيقين

متعرفش يا حاتم جايز معرفتنا ببعض جوا عالم زي بلوجر ارحم لينا من ان احنا بنتقابل في العالم الحقيقي

بس ارجع وااقول ان العالم ده برده محتاج تنقي اصحابك

ده رايي

ويا سيدي احنا اللي متشكرين ليك عشان عرفتنا انت بتعزنا اد ايه

الحلم العربي said...

كلامك جمييل جدا يا ولو
اكيد كلنا حاسين بيه ....ساعات لما بحس بالوحدة او يبتعد الاصدقاء ..افكر فأجدنى محاطة ببشر أجمل من الاصدقاء بكثير .....فهم يعرفوك بدون مقابل .....لا ينتظرون منك إلا السؤال و الاطمئنان

و انت أيضا إذا ابتعدت عنهم لفترة تشعر بالحنين الحقيقى لحديثهم و تعليقاتهم و مشاركتهم لك في كل شئ

انا سعيدة انى دخلت عالم المدونات و سعيدة انى اتعرفت بناس زيكوا

تحياتي

klmat said...

انا معاك فى كل كلمه كتبتهاانا
فى مدونات بحب شخصياتهامن غير
معرفه شخصيه وساعات
يستنى تعليقها ورأيها
عالم التدوين عالم جميع
وفيه ثقافه وتبادل اراء
وراحه نفسيه وفضفضه
تخفف من اعباءنا
انت عبرت عن اللى انا حاسه
به ويمكن كاغلبالمدونين حاسينو
احييك على مشاعرك
وعلى اختيارتك
ربنا يوفقك

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله كل خير وان كنا أضفنا لحضرتك شيئا فقد أضفت لنا الكثير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

تمام كلامك كلو يا حاتم باشا

نفسي بجد اشوف عالم زي ده في الحقيقة بين الناس
ااقصد يعني يكون عملي كده والناس فعلا تتعامل مع بعضها في الواقع بنفس المنطق والفكر والأسلوب اللي بنتعامل فيه هنا

ممكن ده يحصل فعلا؟

Ahmed Al-Sabbagh said...

كلامك جميل جدا وجبت المفيد

تحياتى

semsem said...

كنت عاوزة اقولها
نفس الكلام كنت بفكر فيه
بس انت سبقت وعرفت تعبر اكتر منى
فعلا شكرا لعالم البلوجر

وشكر ليك جدا
انك موجود معانا
الموضوع رائع فعلا

حبة حاجات (ايمان) said...

بجد كلامك حبيته اوووووووووووى لانه من القلب
احييك

همسات دافئه said...

عزيزى
بجد انت دايما كلامك بيقول الى انا حاسه بيه وفى حاجه تانيه اهم يمكن يكون بالنسبالى
انا الى الناس الى عرفتهم على البلوج حتى لو كنت معرفش اساميهم وشكلهم ذى ما انت قلت ويمكن مش حاسه بوجدهم بالنظره الماديه بس بجد بجد بجد يعرفونى أكتر من اى حد شايفنى وحاسسنى وسامعنى انتم بالنسبالى مش شخصيات خياليه انتم الناس الى هاتقدر تفهمنى وتحس بيا لأنهم ذيي فى حاجات كتير
بلاقى نفسى معاكم بجد
بتألم لألمكم
وبفرح قوى لفرحكم
ده جنينتى الى برتاح فيها من الدنيا
طولت عليك معلش
تحياتى ياغالى:)

شقاوة شعب said...

التدوين ده حكايته حكاية

بس بصراحة زى ماحيانا بتتعلق بمدونين وتلاقيهم بقوا جزء من حياتك
تلاقى تانيين كرهوك فى التدوين واللى اخترعه

يالا اهى كلها مراحل من الحياوة بنحاول نستفاد منها

rack-yourminds said...

عالم البلوجر اجمل ما فيه ان الواحد بيتعرف علي ناس تقف جنبه في اوقات حزنه واوقات ضعفه بناخد بايدي بعض وبنفرح لبعض ..انا كمان سعيد زيك بدخول عالم التدوين لاني عرفت ناس محترمه زيكم

تحياتي لك

الخيط الرفيع said...

ولو
اولا اهلابيا هنا
انا عرفت البلوج من تعليقك عند
http://lostinspacewhispers.blogspot.com/
ورديت علي حضرتك هناك
وفعلا كلامك خارج من القلب لناس بردوا بتخرج لك كلام من القلب
وانا بقالي 9 شهور عمله البلوج
وحسة انها حاجة لطيفة جدا
جو لذيذ
تبادل افكار بيني وبين ناس عارفاهم وبثق فيهم وبين ناس عارفاهم من كتابتهم بس وبردوا بثق في اضافتهم ليا وممكن في وقت من الاوقلت لما اكون محتارة في امر ما ارجع ليهم

بجد المساحة دي منحة من الله في بلد زي بلدنا الجميله دي

الخيط الرفيع said...

بعد أذنك انا ضفت بلوج حضارتكم عندي

sahr said...

عندك حق انا معاك في كل كلمة كتبتها

كاميليا بهاء الدين said...

فعلاً دى حقيقة
ويمكن أكبر حقيقة قابلناها فى حياتنا

ناس بتاخد بأيدك فى أحلك فترات حياتك
من غير ماتشوفهم
ناس بتقرا كلامهم ليك ومتقدرش بعدها غير انك تسمعه وتفكر فيه وتعمل بيه

لو إنزويت فى ركن من الحياه وأعلنت انسحابك تلاقيهم بينادوا عليك وبيمدوا ايديهم باصرار علشان ترجع لحياتك تانى ويفضلوا معاك لايملوا ولايكلوا

انا مدينة لكل البلوجرز اللى خرجونى من أزمتى وكل اللى مش يعرفوا حتى عنى حاجة بعودتى للحياه

كاميليا

آه يـا دمــاغــي said...

ازاى وازاى زازى
كلها اسئلة كتيير

بس انت جاوبت
ان احنا ناس بنحس بالاخرين رغم احنا منعرفهمش ويمكن دا اللى بيخلينا عندنا احاس شوية ويمكن عشان تهون علينا مشاكلنا امام المشاكل الغير
ونعرف قد ايه احنا ازاى فى نعمة كبيرة من غير مانحس

خالص تحياتى

Wish I were a Butterfly ... said...

سلام عليكم

و لو

أنا قرأت على البلوج فوق ان احنا ندعي لباباك عشان هو تعبان!!! بصراحة أنا مش عارفة الكلام دة من زمان و لا لسة مكتوب، بس أعتقده جديد للأسف لأني لسة قرأته النهاردة

ربنا يطمننا عليكم كلكم يارب

وربنا يرجع باباك بالسلامة ان شاء الله
شفاه الله و عافاه، و ان شاء الله دة يكون تكفير لأي ذنوب عنده

يارب اسعد المهندس حاتم و عائلته كلها، و ابعدهم عن البلاء... و بتمنى بجد يكون الكلام دة مكتوب من زمان وانا اللي مش اخدت بالي

طمننا عليكم

الخيط الرفيع said...

خالص دعائنا لحضرتك بالصحة والعافية

همسة قلم said...

نسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفي والدكم ويعافيه اخونا الكريم ولــو

طهور واجر ان شاء الله تعالى شفاه الله وعافاه

truelove said...

والله عالم حلو قوي ياحاتم واحلى مافي انك تحس انك حد بيسال عليك من غير مصلحة من غير ما يكون عاوز منك حاجة من غير ما يكون محتاجك عالم اسال الله ان يديم المحبة بينه يارب

Unknown said...

سلام عليكم
ازيك ياتوما
معلش جيت متاخر
كنت مسافرة وبعدين مرضت شوية
الحمدلله
علي كل شي
المهم يارب دايما تدون كدا ومتنقطعش ابدا
وعندك حق في كل كلمة قولتلها احنا بقينا عارفين بعض
من غير ما نشوف بعض
وكاننا عيلة
وبجد التدوين بيفرج عن الواحد كتير
لما بيقولو حاجة مضيقاة
ويلاقي حد بجد بيحس بية
وبيهون علية
يكمن لو علي الحقيقة
متلاقيش حد جنيك كدا
وكمان بتكتبت فية علي راحتك
مش محتاج تزويق ولا تجميل
هو انا كدا مش كل حياتي هبقي عايش بوشين
علشان ميصحش كلام يتقال
وكمان اخلي الوشين ف البلوج
فعلا لازم نكون احنا اللي فية واللي بنكتب
وفعلا التعليقات والمشاركة بتقوي وبتخلي الانسان عندة طاقة
ان الدنيا لسة بخير
ان لسة في حد معاك حاسس بيك بيتالم زيك ويمكن اكتر منك
يارب يديم ا لصداقة
وبوست جميل
سلام

smraa alnil said...

يااااااااااااااااااه
انت قلت اللي كان نفسي اقوله
انا كمان طول عمري بقول ان مش في اي حد يقدر يحس بيا ولا اللي بمر بيه
لان اللي ايد في الار مش زي اللي ايده في المايا
لحد ما قابلتكم كلكم

وعرفت اد اي انتو عالم مختلف
قادر يلمسني بجد
قادر يمسح دموع غيره

عارف في شغلي للسباحة
اكتسفت بعد شهر ونص اني بمرن 4 مدونات من البنات

ممكن اقابلك واتكلم معاك واتعرف عليك من غير ما اعرف انك مدون

بس صدقني احيانا بتتمني انك تتكلم براحتك من غير خجل ومن غير ما حد يشوفك بتبقي عايز تسمع وبس
وتتكلم وبس
المدونة هي الشئ الوحيد فعلا اللي بتظهر فيه علي حقيقتك
من غير رتوش ولا وشوش

المهم انا مش ليا في الكلام دة
بكرة عيد ميلاد بنتي المدونة
تعالي كل التورتة وهات هدية معاك

break said...

احم
بجد بوست احساسه جميل اوى اوى و مسنى اوى
حسيت كانك قلت كلام كتير انا كان نفسى اقوله
طبعا احنا عرفناك متأخر و يمكن انا اقل واحدة و طبعا دا عشان ظروفنا اللى فاتت فى الامتحانات
بس نتمنى نكون من ضمن الناس اللى فى العالم الفانتازيا بتاعك
:)

sa'7so'7te said...

الكلام مع الغنية مع خوفى ان السطر الجاى تقول بس انا هكتفى بالكتابة لحد كده
خلانى كنت هعيط
بجد كلامك صح الصح
لسه انا و بريك كنا بنقول ان نفسنا نعرف الناس اللى احنا غالبا بنحكيلهم كل تنتوفة فى حياتنا
نفسنا نشوف الوشوش الحقيقية للوشوش اللى احنا تخيلناها ليكم من كلامكم
بس تعرف الوشوش الحقيقية مش هتكون ادق من الوشوش اللى رسمنهالكم من كتابتكم و كلامكم
لان ده انتوا من غير رتوش
بجد انا اتشرفت بمعرفة كل حد فيكم من قريب او من بعيد

sa'7so'7te said...

ايه ده دا الاغنية دى طلعت من حتة تانية مش من البلوج
بس اشتغلت فى وقت مانا بقرا بوستك
:D

Known as PHYSCO said...

يعنى اكنك قلت كلام كتير من اللى جوايا .. وربنا يديم المعرفة و المودة .. ساعات باحس بناس معينة إنى لو عرفتهم على الحقيقة مش هاحبهم زى ما حبيتهم على مدوناتهم

Anonymous said...

ايه الكلام الميه ميه دا

واللع انت عندك حق فى كل حرف

مفيش احلى ولا الذ من عالم التدوين والناس الجميلة جدا اللى الواحد عرفهم وحس بيهم

ياما عيطت مع ناس وفرحت مع ناس وطرت فوق السما مع ناس

كل دا مع كلماتهم واحاسيسهم اللى كانوا بيقولوها من غير خوف او تزوير

ربنا يخلى المدونة

ويوسع رزق اللى عملها

وهنيالك يا فاعل الخير والثواب

ولــــــــــو said...

Nermeen
يا سلاااااام
انتزعتي اول تعليق من فم الاسد
تصدقي ان البوست ده كان فعلا هو النهايه بس بعد مشاورات ومداولات وتأثيرات وضغوطات
تراجعت عن موقفي
فعلا احنا ف عالم خيالي بس الناس اللي فيه حقيقيين وده اللي بيزيده حلاوه وجمال
ربنا يكرمك
باتمنالك كل الخير

ولــــــــــو said...

Wish I were a butterfly
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لا انا كتبت ف يومها بس مش نشرته الا بعدها بيوم يعني احساسك كان ف محله

فكره اني اكتب بياناتي البلوجريه على صدري فكره جديره بالاهتمام بس المشكله ان فيه ناس لسه مش تعرف يعني ايه مدونه ف الاساس فتخيلي مثلا وانا ماشي وعلى صدري يافطه بتقول انا ولو الناس هاتتصرف معايا ازاي
طب انا مدونتي على اسمي فمابالك بيكي مثلا وانتي بتقولي اسمك وبعدين مدونتي اسمها ويسبرز وكمان يكون حظك ف واحد الانجليزي عنده بعافيه
ده تبقي شويه مواقف ولا الكاميرا الخفيه

احلى حاجه بالنسبه ليا زي ما كتبت ف اول بوست اني مش بقيت ادور على حد عشان احكيله او استنى من حد اهتمام لكن باكتب وانا متأكد ان فيه حد انا ماعرفوش شخصيا حاسس بيا وبيدعيلي من قلبه
احساس مش يتوصف بجد وبيخلي حاجات كنا زمان فاكرينها مستحيله تحصل وتبقى حقيقه

تعرفي كنز ؟؟؟؟؟
ربنا يزيدك
خالص تحياتي

ولــــــــــو said...

انسان مقيد
لا مش اتاخرت ولا حاجه
انا عارف من زمان بس عامل مش واخد بالي
اعلان بيرسيل عمال يقول الحياه مش ابيض وبس الحياه ابيض والوان
الوان كتيييييييييييييير
انت مش بتتفرج على تليفزيون ولا ايه؟؟؟
نورتني

ولــــــــــو said...

doba
يبقى معانا صوتين
نبقى اغلبيه
سبحان الله بس فعلا بيبقى احساس مش يتوصف
لا انتي مش تعتبري نفسك واحده منهم
انتي فعلا واحده من اغلى اصدقائي واحبهم
متشكر جدا ليكي

ولــــــــــو said...

عـــلا – من غزة
صح مش كده!!!
قوليلهم اصلهم مش مصدقين
بصي مجرد انك اتفضلتي ومريتي حتى ولو مش سيبتي تعليق فده حاجه كبيره جدا عندي وده نفس احساسي مع كل اللي بيعلقوا عندي
انا لما كتبت الكلام ده كنت متأكد انه كلام معظمنا لو مش كان كلامنا كلنا – احنا البلوجرز يعني – فمش تستغربي هو فعلا كلامك

انا بقى باختلف معاكي كونك مش تعرفي الناس دي ف الحقيقه ده مخلّي الموضوع ليه بعد خيالي
يعني انا اللي بارسم ملامح اصحابي دول زي ماانا عايز على عكس انك تبقى عارفه كل حاجه عن اصحابك حتى لون طقم السرير

طب الحمد لله اني عرفت اعبّر اصلي كنت باسقط عربي بسبب التعبير

والنصوص كمان
شرفتيني

ولــــــــــو said...

همسه قلم
مش باعرف غير اني اتفق معاكي صديقتي العزيزه
كلامك فعلا هو عين الحقيقه او كبدها مش عارف بيقولوا عليها ايه
بس هو ده رأيي تمام
ربنا يكرمك ويخليكي
سعيد جدا بمرورك

ولــــــــــو said...

Tamtam
انا دايما كده على فكره
ده من اهم مميزاتي
بالاضافه للتواضع الظاهر من الرد

انتي صح
احساسنا ان مافيش حاجه بتجمعنا الا المشاعر الكويسه ده هو من اهم اسباب نجاح علاقتنا ببعض رغم غرابتها
عارفه لما حد يتأخر ف رد او يغيب لفتره بالتمس له العذر عشان مش اعرف ظروفه عكس اصحابي الحقيقيين اللي اعرف عنهم كل حاجه وطبعا اصحابي البلوجرز انا بابقى متفق معاهم ف معظم الافكار والصفات او اتمنى ذلك
اتمنى اني اكون قدرت اوضح وجهه نظري
نورتيني كالعاده

ولــــــــــو said...

الحلم العربي
ربنا يكرمك
بالظبط هو ده احساسي بجد
انك متأكده ان اللي بيكلمك ده بيكلمك من قلبه ومش محتاج انه يزيف او ينافق او يرائي
احاسيس صافيه وصادقه متبادله بدون شوائب المصلحه
يافندم الشرف لينا
احنا يعني انا
واكيد ده احساس الناس الباقيه بس انا اتكلم عن نفسي ليكونوا بيسجلولي ولا حاجه
متشكر جدا ليكي

ولــــــــــو said...

Klmat
ياااه
ده احنا كده بقينا كتير
المره الجايه اجمع توقيعات
انتي اللي بجد وصفتي اللي انا حاسس بيه ومش عرفت اعبّر عنه زي كده
احييكي على كلماتك الصادقه

ولــــــــــو said...

مؤمنه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
جزانا واياكي انا متشكر جدا جدا
اتمنى فعلا اكون شاركت مره واحده على الاقل ف تخفيف احساس وحش عند حد
وفعلا انتوا غيرتوا حاجات كتير جدا ف شخصيتي وللاحسن كمان على ما اتمنى
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

ولــــــــــو said...

آلام وآمال
وانا كمان نفسي
بس بصراحه مش حاطط امل كبير احنا نفسنا ممكن نكون مش زي ما احنا هنا
الحياه الحقيقيه بتجبر الواحد على انه يتصرف تصرفات هو مش راضي عنها او على الاقل مش بيتصرف زي ما هو نفسه يعمل اتمنى اننا ف يوم نوصل اننا نكون دايما على نفس المستوى

حقيقي اتمنى
دايما مشرفني
اتمنالك كل الخير

ولــــــــــو said...

Ahmed Al-Sabbagh
شرفتني لاول مره
يمكن بس عشان الكلام من القلب فوصل بسرعه
شرفتني

ولــــــــــو said...

Semsem
عادي كأنك قولتيها
مانا وانتي واحد
انا اللي باشكرك على ذوقك
صحيح اخلاق عاليه
عاليه عاليه يعني
منورانا يا فنانه

ولــــــــــو said...

(حبة حاجات (ايمان
نورتيني لاول مره
انا باشكرك على احساسك العالي
بجد سعيد اني عرفتك ومتتصوريش رايك فرحني بجد

ولــــــــــو said...

همسات دافئه
دي شهاده اعتز بيها
كلامك صح الصح
احنا يمكن مانكونش اتقابلنا وجه لوجه بس فعلا احنا قريبين من بعض جدا وكل حد فينا مش محتاج غير انه يعرف ان فيه حد بيحبه وبيفهم اللي هو فيه
احساس ان فيه ناس زيك وبتمر باللي انتي فيه وبتتفهم احاسيسك مهما كانت
ايه تاني ممكن تحتاجيه من اي حد ف الدنيا
ربنا يخليلك جنينتك
ما احنا كمان عايشين معاكي فيها
خالص تحياتي

ولــــــــــو said...

شقاوه شعب
انا فاهم قصدك وكنت الى حد ما متابع القصه
وكون انك تختلفي مع اي حد فده مش معناه ان المشكله ف التدوين عامه لكن دي طبيعه الدنيا لازم تقابلي اللي يعجبك ويفهمك ولازم تقابلي اللي يختلف معاكي وتلاقيه مش مقتنع غير بوجهه نظره
ماهو برضه المدونين دول بني ادميين مش ملايكه
بس ف النهايه احييكي على انك بتدافعي عن حاجه انتي مقتنعه بيها واصبحت جزء من انتماءك وسمه ف شخصيتك
انا مش هادخل ف الموضوع اكتر لكن فعلا سعيد بمعرفه حد زيك بيدافع عن مبادئ هو مقتنع بيها وبيعتبرها اسلوب للحياه

ولــــــــــو said...

rack-yourminds
يا عمنا احنا الاسعد
التدوين فعلا عرفني ان الاغلبيه ف بلدنا لسه كويسين ماهو طالما انت كويس يبقى اكيد كل اللي تعرفهم كويسين او على الاقل معظمهم وهكذا كل المدونين المحترمين
تحياتي

ولــــــــــو said...

الخيط الرفيع
طبعا طبعا
اهلا وسهلا ومرحبا و منوراني ومشرفاني واسمى ايات الشكر والتقدير لحضورك البلوج المتواضع ده
ياسلااااام وكمان صديقه صديقتي العزيزه انا اتشرفت بيكي جدا
احساسك فعلا هو نفس احساسي وبعدين انا لسه ماكملتش 6 شهور ف التدوين يعني انا اعتبرك استاذه ليا
سعيد جدا بمعرفتك

ولــــــــــو said...

الخيط الرفيع تاني
ده شئ يشرفني طبعا
بس انا واحد يعني حضرتك بس وبما اني مش باحب حد يقولي حضرتك
لذا لزم التنويه
شرفتيني

ولــــــــــو said...

Sahr
منوراني
دي حاجه تفرحني طبعا ان ارائنا تبقى واحده

ولــــــــــو said...

كاميليا
شرفتيني للمره الاولى
كلماتك مش محتاجه مني رد
بس اكيد مش ممكن كل الناس تتفق انها تقف جنب واحد الا لو كان فعلا يستحق ده
سعبد بمعرفتك

ولــــــــــو said...

آه يا دماغي
اهلااااااااااان
عاش من قرا ليكي تعليق
فعلا الجو اللي بيجمعنا ده بيحسسنا اد ايه احنا مش لوحدنا زي ما معظمنا فاكرين
بتحسسنا ان لسه الناس كويسه وبتحس بعض وتخاف على بعض من غير اي شبهه مصلحه
منوراني ويا رب دايما

ولــــــــــو said...

Wish i were a butterfly
الخيط الرفيع
همسه قلم

جزاكن الله كل الخير
انا عاجز فعلا عن الشكر
مش باقولكم
ربنا مش يحرمني من الصداقه الغايه دي
خالص احترامي

ولــــــــــو said...

truelove
كلامك فعلا يعكس الحاله اللي انا عايشها دلوقت
نفس احساسي والله
تسلمي يا رب دايما
دايما مشرفاني

ولــــــــــو said...

My hope$
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا الحمد لله والف سلامه
هو تغيير الفصول ده بيبقى الجو مش مظبوط
يارب تكوني بقيتي احسن
كلام احييكي عليه بجد
احنا فعلا بقينا عيله واحده والاكتر اننا عيله كل واحد فيها بيحب التاني بجد
وده الاهم
ربنا يكرمك ودايما ف احسن حال ويارب يديم علينا صداقتنا
اصل احنا البلوجرز فيه ايادي خفيه مش عاجبها اللي بينا ده
ده اكيد مخطط صهيوني
ههههههههه
تحياتي

ولــــــــــو said...

Smraa alnil
اهلااااااااااااان
ماتتصوريش سعادتي اد ايه بوجود تعليقك دلوقت
حمد الله على السلامه ويارب تكون اخر مره
انا على فكره كنت لسه باتكلم ف الموضوع ده قريب
انك تتعاملي مع حد وجه لوجه لاول مره وبعدين تكتشفي انك تعرفيه من زمان
وافتكرناكي انتي والمدونات الاربعه والاستاذ عازف الناي مع المرحومه صاحبه مدونه بهلوله

انا معاكي تماما ان ده ابسط حقوقك انك تقولي كل اللي جواكي بدون اي رتوش والاجمل انك تلاقي ان فيه كتير متفهم ومحترم ده ساعتها فعلا باحس ان الدنيا كويسه مش زي ما باين عليها
خساره جدا ان فاتني الحفله بس انا لازم هآجي واهني ومش مشكله التورته
اتمنالك كل الخير

ولــــــــــو said...

break
مشرفاني جدا
انا اللي متاسف ان عرفتكم قريب بس
لكن انا حسيت بجد اني اعرفكم من زمان وعلى فكره انتم من المدونات اللي باحب اروحها لما اكون متضايق وابقى متأكد ان معنوياتي هاترتفع بعدها
ربنا يوفقكم كلكم يارب ويديم عليكم الحب بينكم
طبعا انتم جزء كبير من عالم فانتازيا بتاعي
ده انتوا ليكم بارك باسمكم هناك
منوراني بجد

ولــــــــــو said...

sa'7so'7te
لسه جايبين ف سيرتكم دلوقت
انا كنت ناوي افجر القنبله دي فعلا بس مش قدرت
انا عيل وبارجع ف كلامي على رأي صديقه عزيزه جدا لقلبي
بس ده انا الاغنيه عندي متفائله جدا
غريبه
كلامك حلو اوي بجد وده يمكن نفس المضمون اللي رديت بيه ف كومنت قبل كده
مش يهمني انتوا مين ف الحقيقه لان اللي اعرفه كفايه جدا بالنسبه ليا
انا اللي بجد اتشرفت
شدوا حيلكم الامتحانات النهائيه قربت
يارب دايما موفقين

ولــــــــــو said...

sa'7so'7te تاني
ايوه كده صح
مش ينفع بوست واغنيه مع بعض
ده حتى خبطتين ف الراس مشكله
دي التكمله على ما اظن

ولــــــــــو said...

بيقولوا سايكو
اهلاااااان
ايه الغيبه الطويله دي
الموضوع مش كده بالظبط لكن انا مثلا كل حد فيكم ليه صوره معينه ف دماغي
مش شكليه لكن صوره للمجمل ومش فيها اي مواصفات محدده نقدر نشوفها وبالتالي مش باهتم اني اعرف الاسامي والاعمار الحقيقيه لان ده هايخلي الصوره ماديه اكتر وانا باقولك ان ده بالنسبه ليا عالم فانتازيا
ياريت اكون علرفت اوصل اللي جوايا
نورتيني جدا

ولــــــــــو said...

حــدوته.....hadota
انا مش هاعلق هنا
انا هاستنى المدونه ترجع عشان اعلق

مش معايا فكه
ولا مجمد
انا هالف لفه واللي ييجي بالنص
ارجعي بقى وحشتينااااااااااااااااااا

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أين الجديد أيها الأخ الفاضل
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

truelove said...

ايه ياعمنا انت زعلاننا مننا ولاايه في تشريفك الدائم لينا وبعدين ايه الغياب ده كله يالا طل علينا طلة كده من بتوعك سلامي واتمنى لك الخير دايما

Desert cat said...

ما هو يا باشا احنا لو مش لاقينا مكان نفرغ فيه همومنا ومشاكلنا واحزانا حنطق
انا بشكر صاحب فكرة اختراع البلوج ده وبشكرك انت كمان علشان عبرت على اللى بيدور جوانا كلنا
تحياتى

The Queen said...

مدونتك حلوة خالص اوي يعني آخر حاجة

والبوست ده شدني جدا حسيت انك بتتكلم على لساني وبتقول اللي حساه في ناس كمان بقرأ لهم لاول مرة بس بتعلق بيهم وبحب أزور مدوناتهم كتير واتابع اخبارهم

ربنا يديم المحبة

مدونتك على فكرة من المدونات اللي اكيد هزورها كتير

دمت بكل خير