Monday, November 19, 2007

ايام لا تنسى



كنت قد عقدت النية على ألا أمر من هناك مرة اخرى كي لا تهزمني الذكريات وفعلت ولكن لم يستمر هذا طويلا ولم استطع إلا ان اذهب
اجتاحني شعور طاغ بالحنين عند مروري في المنطقه التي تتواجد بها وبالرغم من انني من قرر البعاد واختار الرحيل وجدتني أتأملها بأسى
عرفتها بعد رحلة غير قصيرة من البحث وسط مثيلاتها وتطورت الأمور في سرعة لا تحدث في الظروف الطبيعية
تلاقت رغباتنا . وجدت فيها مايحقق لي طموحي انذاك ووجدت فيّ ارتقاء لمستواها واعلاء لمكانتها
اتفقنا على التفاصيل وتم ما كنت اتمناه حينها واتخذت مكاني وسارت الدنيا فيما كان مقدرا لي حدوثه
لم ازرها بعدها سوى مرة واحدة عندما قررت الرحيل وكان الفاصل الزمني بين المرتين حوالي عام كامل او اكثر قليلا
اذكر المره الاولى جيدا وتفاصيلها تكاد تتمثل امامي كأن الزمن عاد بي الي الوراء
كل شئ حدث بسرعة لم استوعبها
كنت اطير فرحا بعدما وجدت فيها ضالتي – او هكذا خيل لي - .
استفدت منها كثيرا لا استطيع النكران
اعطتني المال والمركز الاجتماعي – امام من يحيط بي على الاقل – ولكنها سلبتني طموحي وتملكت ارادتي
اخذت مني راحة البال واستبدلتها بارهاق جسدي وذهني اصبح صفه اساسيه في تكويني
بعد اسبوع واحد ظهرت الحقيقه واستيقظت من حلم لم يستمر حتى ليتضح معالمه واكتشفت ان ما احصل عليه من مميزات لا يتناسب مع ما اقدمه من تنازلات –بالنسبه لي على الاقل – وانا من يعيش التجربه واتعامل مع احداثها ومن يقرر ذلك بالتأكيد
ضغطت على نفسي لأتأقلم مع الوضع حتى لا اتهم بالفشل في اول تجربة ولكن كل منا له طاقة معينة
عشت لمدة عام كامل أحسب الايام والساعات. كم تبقى لي من راحة وكم فات عليا من عذاب . لم استطع الاستمرار اكثر واتخذت قراري بالرحيل
اذكر ايضا يوم اخترت النهاية . كنت في قمة النشوة واستغرب من حوالي هذا الشعور واستنكروه
كنت سعيدا لأني استجمعت ارادتي في النهاية واتخذت قرار كان من وجهه نظر الاخرين متسرع وكان بالنسبه لي – وقتها – متأخر لاكثر من عشرة شهور
اذكر اني احسست بها تقول لي اذهب وانت الخاسر فغيرك آلاف يتمنى نصف ماتملكه الآن . غيرك يتمنى أقل كثيرا مما انت عليه واعدك – والكلام مازال لها – ان اليوم لن يمر الا وهناك من يشغل مكانك وكانت صادقة ولم يكن لدي ادنى شك من حدوث هذا فمثلها لا يتوقف عند فرد كثيرا فكل مايشغلها ومثيلاتها امور مادية بحتة تعتمد على المكسب والخساره لكنها لا تعترف بشئ اسمه الراحة النفسيه
لم يعنيني ماقيل ولم اهتم فمن يبيع لا يفكر كثيرا فيما ترك ورائه او فيمن يحل محله ويأخذ مكان كان حتى وقت قريب مكانه
رحلت ومعي ذكريات غالية وخبرات حياتية واحلام تهدمت على صخرة الواقع
والآن وبعد مضي ما يقرب من 6 اشهر منذ ذلك اليوم وجدتني أمامها
لم اتمالك مشاعري وغلبني احساسي بالحنين فأنهرت امامها
وانتابني شعور بالندم
ندم على ماتركت
ولها اقول:
شركتي السابقة ....... شغلي القديم
وحشتوني

49 comments:

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

السلام عليكم

بحجز بس أول كرسي
:D

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

لا بجد حلوة اوي تسلم ايدك يا حاتم
مع انك اشتغلتنا بس اشتغالة جاااامدة وجميلة
:D
انت اسلوبك حلو اوي ف الكتابة ربنا يبارك لك ويوفقك
إلى الأمام دائما بإذن الله

لك تحيتي

Anonymous said...

حبيبي صباح الخير
لما صدقت سبوني شويه من غير شغل قلت أكتب كومنت يالا انشاءلله محد حوش
أول ما قريت كنت هزعل منك بتحب من ورايا بس قول ما قريت تلاقت رغباتنا عرفت ان الموضوع فيه إناوأول ما قولت أنها أعتطتك المال عرفتها على طول عشان انا عارفك طول عمرك نفسك عزيزه ومبتقبلش فلوس من حد بس لو جيت للحق زعلت منك نسيت كل اللي كان نسيت كل اللي حصل نسيت الالم ونسيت العذاب ونسيت ما هو أكتر لو كنت نسيت انا مش هفكرك بس هقولك انت مكنتش في الجنه وان كان على الفلوس طظ ولو كان على المكانه الاجتماعيه فدبل طظ عشان انت عارف انها مدتكش ده وان انت احسن من كده بكتير بس انا ممكن اتهاون ومزعلش لو اعتبرت انت اللي كتبته مجرد عمل ادبي يستحق الاعجاب فعلا ولكنه لا يحمل مما في نفسك شيء
والله حلوه الحته العربي اللي فاتت دي
وبدل ماتكتب بوست في الشركة اللي وحشتك اكتبلي او اكتب عني
اخص عليك ناكر للجميل
يالا انا قولت اطول المره دي عشان متقولش ان عدوي اللدوي هو بس اللي بيكتب تعليقات طويله الا هو فين صحيح معلقش ليه؟
انا مش هكتب اسمي المره دي هشوف هتعرف أنت أنا ولا لأ
بحبك كتير

علا من غزة said...


مرحبا :)

كتير حلوة عنجد .. مكتوبة بمزاج وحرفنة :)

يمكن هو الحنين لكل شئ كنا فيه في الماضي ..
ان شالله تلاقي مكان جديد ترتاح فيه .. ويوفرلك كل حاجة وفرلهالك المكان القديم :)

سلامات

Wish I were a Butterfly ... said...

و لو:

أولا: أول ما فتحت البلوج فرحت جدا لأني مش كنت متوقعة بلوج جديد. بس الحمدلله بأة :). نورت البلوج بجد

ثانيا: لو اتكلمنا على اسلوب الكتابة... انت عارف كويس ان اسلوب حضرتك رائع ماشاء الله وبيوصل المعنى كويس اوي للي بيقرؤه. من ناحية المضمون بأة...... الكلام وجعني شوية وخلاني ... يمكن أفكر أعيد تفكير تاني في شغلي اللي اصلا دايما شاغل تفكيري :) فهمت حاجة؟

عموما أنا عايزة اعلق على الكلام كويس، بس مش هعرف دلوقتي. ممكن اكتب تاني؟؟!!! :) Welcome back

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله
احب اقول جميل اوى البوست
صحيت جوايا مشاعر كتير وقلبت عليا الذكريات والمواجع

لعبت بدماغنا رايح جاى
ياترى مين
ياترى مين
ياترى مين يابت يا حدوتة

يطللع فى الاخر الشركة والشغل
انتوا مرتبطين بقى من زمان ؟؟
:P

بص هوا طبيعى يوحشك شغلك ومقر عملك القديم .. برغم انه ممكن يكون مش مناسب ليك .. بس اللى نقدر نقوله بجد انك انسان حساس والذكريات بتسيب فيك اثر

انت عامل زى حالاتى
كنت بشتغل مدرسة فى مدرسة خاصة
برغم انها لا شهادتى ولا مؤهلى ولا حتى مرتب عدل الا انى مع الايام بيوحشنى المكان ووزملائى والاطفال اللى كنت بدرسلهم

بيوحشنى بيتنا القديم قبل ما نعزل
بيوحشنى صحابى اللى سبتهم من فترة
بيوحشنى المدرسة اللى كنت فيها فى الابتدائى والاعدادى والثانوى
بتوحشنى الكلية
بيوحشنى الكورس اللى قضيت فيه سنه كاملة رايحة جاية


مقدرش اقول غير ربنا يوفقك ويكتب لك الخير فى شغل تانى تحبهاكتر وتكتب لنا فيه قصايد حب من النوع الرومانسى التقيل اوى

احب واحنا على الهوا كمان اسجل اعجابى بالاغنية
حلوةةةةةةة بجد



تحياتى يا بشمهندس

Anonymous said...

يعني طلعت في الاخر شركتك القديمة هههههههه تصدق كنت فاكراها حاجة تانية اسلوبك طبعا رائع وانت مش محتاج اقولك كده

وعندك حق في ذكريات في حياتنا بتفضل جوانا وماثرة فينا فعلا .. بس هي الحياة كده ومفيش حاجة بتفضل على حالها

تحياتي

قلب ينبض لله said...

مدونتك أكثر من رائعه وأسلوب مختلف ومتميز في الكتابه
وخاطرة تنم عن وجود احاسيس عاليه ومشاعر طيبه بداخلك

semsem said...

حلو قوى البوست
اسلوب سردك جميل
بس عاوزة اقول حاجه ان كنت يوما اتخذت قرار بمل ارادتك فلا تندم عليه ابدا
كم من الاشياء فى حياتنا اصبحت ذكريات فان كانت كذلك فلندعها تكن ذكريات جميله
بلا ندم
فقط ذكريات
فى النهايه
مفيش احسن من راحه البال

Unknown said...

سلام عليكم
ازيك ياتوما
احساس حلو انك تحن لحاجة
كنت متخيلها زمان مش هم علي قلبك
بس اكيد هتلاقي حاجة احسن
salam

نقطة مية said...

يا سلااااااااام...
امال لو عديت جنب مدرستك القديمة هتعمل فينا ايه...

ازيك اولا يا رب تكون بخير..انا والله بشكرك من كل قلبي انك منستش مدونتي و كنت دائم الزيارة متعرفش كم الدفعة المعنوية اللي كنت بحس بيها..بجد شكرا..

ثانيا بقى فالبوست تحفة و يشد من اول كلمة لآخر كلمة كنت هموت اعرف مين اللي مبهدلاك البهدلة دي و عرفت الحمدلله..
:-)))

klmat said...

السلام عليكم
انا فى الاول قلت دى قصه
عاطفيه بس من نوع تانى
مكتوبه بصدق وباسلوب جذاب
عارف لو كنت استمرت
كنت حاتفضل تتمنى تسيب
ويمكن نفسيتك تسوء اكتر
بنتعلم من تجاربنا
وان شاء الله تلاقى حاجه افضل
ربنا يوفقك
سلامى

Anonymous said...

عزيزي

كعمل أدبي فهو يستحق الأعجاب بحق
ولكن
كمشكلة شخصيه فأود أن أنبهك أنه ما أصابك لم يكن أبدا ليخطئك وما أخطأك لم يكن أبدا ليصيبك

عزيزي
لا تندم على ما فات وتذكر دائما انه ما زال امامك الكثير والكثير لأنجازه فلا تبكي اذا على اللبن المسكوب وخاصة أنك ساهمت في أنسكابه

تحياتي

break said...

اشتغااااااااالة فظيعة

انا صدقت

ربنا يوفقك بشغل احسن من ده
بمركز اجتماعى احسن
وتكون بنت الحلال هدية عليه كمان

:)

حبة حاجات (ايمان) said...

حلوه

ويارب يديك اللى انت عايزه

juliet2m said...

اسلوبك بجد رائع

انا اول مره ادخل هنا بس ان شاء الله هتابع دايما

بس مكنتش متخيله انها اشتغاله
بس والله جامده جداا

ياريت تنور مدونتي بتعليقك

سلاماااااااااااتي

Nani said...

السلام عليكم
مش طبيعي خلينتي اصدقانك يتحكي عن وحدة امورة
بالاخر طلعت شركة!ء
ملعوبة يا فندم
بعد اذنك انا اخدت الصورة الي بتحكي انا مسلم
بدي احطها عندي
شكرا

Wish I were a Butterfly ... said...

مش عارفة ليه حاسة انك لسة بتفكر تقفل البلوج برده ومش استقريت لسة في الموضوع دة
عارفة اني مليش دعوة :) بس هعتبر نفسي صديقتك واختك واقوللك رأيي الشخصي..وليك انك تاخد بيه او لأ. براحتك اكيد

بعدسؤال التاج"فكرت في اغلاق مدونتك؟" بدأت افكر تاني جديا.لقيتني بفكرهو فعلا ايه لزمتها الفظيعة؟! ماأنا ممكن اكتب في أي حاجة تانيةوخلاص لوعايزة اكتب اوي
وبدأت فعلا اقتنع بأن ملوش لزمة -خصوصا بعد ما حدوتةكمان قفلت :( - لكن لقيت ألف سبب يخلوني اعيد تفكيري تاني
فكرت بأني لو قفلت البلوج هخسر ناس جميلة حبيتها اوي،واكيد هخسرهم للأبد.. لأني عمري ماشفتهم أصلا :)ببساطة
فكرت في اني لما عرفت انك بتفكر تقفل البلوج زعلت اوي،ونفس الكلام حصل لماحدوتة قفلت...فممكن اوي نفس الكلام يحصل لو أنا قفلت البلوج...وأنا مش حابة ازعل حد من غير لزمة!! فكرت في ان ممكن يكون فيه ناس بتستفيد وساعات بتسعدأوي من اللي بتكتبه -حتى لو كان حزين-..ساعات بس بنحتاج نحس ان فيه ناس بتفكر زينا وفيه ناس تانية غيرنا بيقابلها مشاكل. فبطريق غيرمباشر...بتلاقيك ممكن تسعد اللي حواليك او على الاقل تحسسهم انهم مش لوحدهم "عن طريق كتاباتك انت". مش عارفة دة صح ولا لأ بصراحة.بس حسيته اقوى من اني اقفل البلوج
ومش شرط تكتب كل يوم ولا كل اسبوع...بس فكر في الكلام دة

آسفة جداجداجدا على الاطالة الفظيعة.بس حسيت اني عايزة اقول الكلام دة أوي
بجد سامحني..ولو التعليق تقيل أوي،مش هزعل خااااالص لو مسحته. بس المهم تقرؤه الأول بس :) وبعدها بجد مش هزعل خالص

تحياتي :)

Desert cat said...

طيب ويارترى سبتها ليه
معنى انها كانت عطياك وضع ادجتماعى يبقا شغل محترم
ومعنى انها كانت عطياك فلوس
يعنى الدخل كويس

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا تبكى على اللبن المسكوب فما فات فات ليترك مكان للقادم
والى جاى احسن
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

sa'7so'7te said...

عارف انا لو شايفاك دلوقتى كنت عضيتك

ربنا يجازيك على قلبة البطن دى

الحلم العربي said...

أولا : افتكرت انها ....... ولا بلاش
ثانيا :قلت لأ دي ممكن تكون السجاير مثلا مش عارفة ليه تخيلت كدهيمكن علشان قلت أرهقت لك صحتك
ثالثا : قلت مفيش غيره هو الشغل القديم
يعني جيبتها بس في الآخر
و بصراحة انت كاتبها حلو أوي أوي
جامدة جدا
و مين سمعك ....أنا كمان بحن لها أوي أصلها عشرة سنتين و نصف و انت عارف بقى
و ما الحب إلا للحبيب الأول
أصل هي اللى عرفتنى لما كانت ثقتى في نفسي و في قدراتى مش أوي
هي اللى استحملتنى لما كنت مش في المود
و هي اللى قابلت فيها ناس كتير و عرفت منها حاجات أكتر ......
يااااااه الكلام عنها عايز تدوينة لوحدها بس في وقت بتحس ان بقائك فيها مش هيفيدك و بالتالى مش هيفيدها فبتضطر تبعد عنها لكن بيفضل في قلبك حنين كبير ليها

تحياتي للابداع يا باشمهندس و ربنا يوفقك في كل مكان تروحه

Nani said...

السلام عليكم
انت غايب فين
ان شاءالله خير

ابو العربى said...

بجد رائع تصورت انها حبيبتك ثم قلت انها الغربه ثم وجدتها شركتك القديمه

لك منى كل التحيه والتقدير على حسن تعبيرك

ولــــــــــو said...

آلام وآمال
وعليكم السلام ورحمه الله
على راحتك يا صاحبي
شكلك من المتفوقين اللي بيقعدوا قدام
منور

ولــــــــــو said...

آلام و آمال تاني
انا والله مش اقصد انها تكون اشتغاله بس هي طلعت معايا كده
اهم حاجه انك منورني ويارب دايما
متشكر جدا ليك

ولــــــــــو said...

هو اللي فاكر ان انا نسيته ومش بأسأل فيه
يابني انت اكتر واحد عارف اني ف حاله نفسيه مش تسمحلي اني ابتسم اقوم أحب مره واحده
طب تيجي منين دي

انا مش نسيت ولا حاجه وانت اكتر واحد كنت قارفه وكائب عليه بس هو احساس الوحشه
وحشتني اعمل ايه؟

عمل ادبي مره واحده ده انا مش كنت باعرف اكتب جواب لاختي اللي مسافره
ياراااااااااااااااجل
لااااااااا انا مش هاسمحلك
اكيد الطريق وبعدين ده صديقي اللدود خللي بالك

انت مش محتاج تكتب اسمك
اصلا كل اللي بيقرا الكومنتات خلاص عرف انت مين
سلااااااااام

ولــــــــــو said...

عـــلا – من غزة
اهلا وسهلا منوراني
والله كلامك هو اللي زي العسل
" عنجد " دي فظييييييييييييييييعه
هو فعلا كده مش شرط تكوني كنتي بتحبي حاجه عشان توحشك بعد فتره انما هو الحنين لفتره من حياتك كنتي على الرغم من صعوبتها عليكي لكن بتحملي ليها ذكريات جميله
انا احب اطمنك ان اي شغل جديد هايكون احسن من اللي فات
اصلك مش تعرفي انا شفت ف السنه دي مهازل اد ايه
متشكر جدا ليكي

ولــــــــــو said...

wish i were a butterfly
صديقتي الفراشة

اولا : انا اول ماشفت الكومنت بتاعك فرحت جدا علشان لقيت فرحانه
ده نورك بجد

ثانيا : بالنسبه للاسلوب انا مقتنع تمام الاقتناع اني مش باعرف اكتب كويس وبعدين انا كتبت البوست ده ف ربع ساعه وكنت ساعتها واقف ف المترو فموضوع الاسلوب ده لا يمت ليه بصله

ثالثا: انا للاسف مش فاهم بس اتمنى مش اكون عملت حاجه وحشه من غير ما اقصد
عموما البلوج بتاعك وتشرفي ف اي وقت انا سايب النور منور على طول ولو مش لقيتيه مفتوح اطلعي للحاج اللي بره هو معاه المفتاح وانا سايبله خبر
بجد بيسعدني تعليقك

ولــــــــــو said...

حدوته ...... Hadota
وعليكم السلام ورحمه الله
لا انا مش ليا دعوه انتي اللي مشاعرك دماغها مصفحه وسهرانه على طول

الصراحه احنا بنحب بعض من سنه بس للاسف ابوها كان متفق مع عمها ان ها لابن عمها اللي مسافر من زمان

بس كفايه كفايه
ايه شلال الذكريات والحنين اللي ضرب ف البلوج ده
انتي ماصدقتي

ربنا يكرمك ويوفقك انتي كمان
لكن انا لا يمكن احب تاني
دي كانت حبي الاول والاخير

المره الجايه تعليقك يكون بأسم المدونه الجديده
فاهماني طبعا
تحياتي يا سعاده السفيره
"واحد مطلع لسانه وبيغيظك" اشمعنى انتي

ولــــــــــو said...

ايامنا الحلوة
حاجه تانيه؟؟؟
انا لايمكن اكتب كده غير ف الشركه انتي هاتوديني ف داهيه ولا ايه
بصي انا باشوف انه اللي مش بتأثر فيه المواقف ويحمل ليها ذكريات مش هايقدّر ابدا الحاجه اللي معاه دلوقت
دايما منوراني ويارب ايامك كلها حلوة

ولــــــــــو said...

قلب ينبض لله
انا متشكر جدا ليكي وفعلا ده من ذوقك
انتي كمان بجد مدونتك حلوه جدا وان كنتي بتتأخري ف الكتابه زي حالاتي
احييكي بجد

ولــــــــــو said...

semsem
انا متفق معاكي جدا انه مش ينفع الندم على قرار انا اتخذته وكنت ساعتها شايف انه متاخر لكن عارفه برضه دايما بيفضل جوانا ذكريات وحنين وخصوصا انها كانت اول شغل ف حياتي العمليه
وعندك حق جدا بس مين اللي يقدر يقول انه وصل لراحة البال احنا بنتعب نفسينا دايما
متشكر جدا ليكي ودايما منوره يا فنانه

ولــــــــــو said...

my hope$
وعليكم السلام ورحمه الله
انا الحمد لله المهم انتي تطمنينا عليكي ومش تتاخري كتير
وربنا يوفقك
زي ماقلت مش شرط نكون بنحمل ذكريات جميله وورديه لحاجه عشان نحن ليها لكن باحن لمكان وناس اكلت معاهم وعشت معاهم اكتر ماكنت باعيش ف بيتنا وباحن لشعور انك ترجعي اخر اليوم مش قادره حتى تفتحي عنيكي مهما كان الوقت الللي عدى علينا صعب اكيد كان فيه اوقات سعاده هي اللي لازم نحن ليها
سلام ومش تتأخري علينا

ولــــــــــو said...

نقطة مية
اولا انتي مش تتصوري سعادتي اد ايه لما شفت اسمك رجع تاني ينور البلوج
بجد حمدالله على السلامه
وانا بجد كنت دايما باحس اني عايز اعدي عندك وبعدين انتي ليكي معزّة خاصه عشان انتي من اوائل اللي علقوا عندي هنا ويارب تفضلي دايما

انا بصراحه احترت ف الشركه دي مبهدلاني وانا فيها ومبهدلاني بعد ماسيبتها
اعمل ايه بس ؟ الظاهر انه انا متوصي عليا

احب اطمنك اني ساكن جنب مدرستي القديمه ويعتبر باعدي عليها كل يوم وفعلا كل ما أعدي عليها تلاقي دماغي اتلوحت ومركزه على كل حته ف المدرسه
دايما بأحن لاني ارجع صغير
يارب دايما منوراني وعقبال ما مصر كلها تنور لما ترجعي بالسلامه
ولا هي منوره وانا نظري ضعف؟؟

ولــــــــــو said...

klmat
وعليكم السلام ورحمه الله
ماهي تمشي برضه عاطفيه
انتي عندك حق كان كل يوم بيعدي عليا كنت باتعب فيه اكتر لكن اهو
اصل فيه ناس مش يعجبها اي حاجه " زيي يعني كده "
ربنا يخليكي
دايما منوراني

ولــــــــــو said...

انسان مقيد
للاسف ده مش عمل ادبي
ده من برنامج " حدث بالفعل"
لا الموضوع مش اصابه وخطأ ده انا اللي رحت وقلتلهم نشّنوا عليا ومن مسافه قريبه كمان

لا انا مش بابكي على اللبن ماهو اصل انا اللي كسرت الكوبايه ودلقته منها
الحمد لله لكن برضه اقول انا بأحن للذكريات والاوقات الحلوه اللي شفتها مش لاي حاجه تانيه
متشكر ليك

ولــــــــــو said...

break
والله مش اشتغاله
دي الحقيقه بس هي وسعت معايا شويه بس بدون قصد
ربنا يتقبل منك
الا صحيح لو ده حصل يبقى الواحد مالوش حجه
بس كده الواحد يشتكي من ايه بقى؟؟
اكيد هالاقي حل
منوراني دايما

ولــــــــــو said...

(حبة حاجات (ايمان
ربنا يخليك
كويس انك حسيتيها
انا مش كنت اقصد اشتكي ولا حاجه هما كانوا كلمتين الواحد حاسس بيهم وكتبهم
متشكر ليكي

ولــــــــــو said...

julieeet
منوراني لاول مره
متابعتك ليا شئ يشرفني واتمنى ان اللي جاي يعجبك
والله مش اشتغاله
مش عارف انا قريتها خمس مرات ورا بعض مش حسيت انها اشتغاله خالص
ولا انا اللي مش بقيت باستقبل الاشاره
ان شاء الله ازورك قريب ومتأكد من ان المدوه بتاعتك هاتعجبني
بس ياريت تبلغي روميو انا اسمع ان طبعه حامي
اتمنى تشرفيني دايما

ولــــــــــو said...

nani
وعليكم السلام ورحمه الله
هههه واحدة اموره!!
انا مش اعرف اكتب الكلام ده لو اي واحده بهدلتني البهدله دي
ياسلام ده انا اوصلها لحد باب البلوج
لو مش نافعه ابعتلك الحجم الطبيعي

منوراني دايما

ولــــــــــو said...

wish i were a butterfly
انتي اولا ليكي كل الحق و انا باحترم رأيك جدا
ثانيا انا عاجز عن الشكر لاهتمامك
ثالثا انا لو كنت لسه لحد قبل ما اكتب الكلام ده فبعد ماقريت كلامك لا يمكن افكر اني اقفلها
ممكن ابطل كتابه لو ربنا اراد لكن برضه مش هاقفل وهاحاول اني مش ابعد طالما الظروف مش ضروريه اني ابعد عشان زي ما حدوته قالت انه البعد بيخلي الرجوع مره تانيه صعب
بس ان شاء الله اتمنى من كل قلبي ان حدوته ترجع تفتح البلوج بتاعها عشان هي فعلا من الناس الكويسين جدا

اخر حاجه انتي فعلا انسانه كويسه جدا وانا باتمنالك كل الخير
ومدونتك من المدونات اللي بجد بارتاح لما ادخلها
خالص تحياتي

ولــــــــــو said...

Desert cat
سيبتها عشان مش كانت بتديني اهم حاجه بالنسبه ليا وهي الراحه النفسيه
انا الحمد لله الوضع الاجتماعي مش هايتأثر اني اشتغل ف اي مكان عشان هافضل ف اي حته اروحها مهندس
والفلوس مش بتفرق كتير صدقيلني ولو مش جت دلوقت فاكيد هاتيجي بكره لكن لو انا وانا ف السن ده لقيت ان حياتي كلها قاعد باعد فيها الايام والساعات فده مؤشر اني ف خلال سنه هايجيلي مرض نفسي
وانا لسه صغير على كده
ولا انتي شايفه ايه

ولــــــــــو said...

عــلا – من غزة تاني
بجد؟ قصدي "عنجد"
طب خليلي الشويه بتوعي لحد ما آجي
اوعي تتصرفي فيهم
انا عارف ان سعرهم كل يوم بيغلا
بس انا هادفع بسعر النهارده
مش هاتأخر ان شاء الله

ولــــــــــو said...

مؤمنه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اكيد ان شاء الله اللي جاي احسن والا ماكانش بكره يبقى ليه معنى
برضه هاقول مش ندم بالمعنى الحرفي لكن هو حنين لاوقات كنت باشعر فيها اني انا واحد بيعمل دوره ف المجتمع
متشكر جدا لمرورك
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

ولــــــــــو said...

sa'7so'7te
طب الحمد لله انك مش تعرفيني كويس
الموضوع ابسط من كده بس الظاهر ان انتي اللي احاسيسك عايزه تتماسك شويه
على العموم انا اتأسفلك لو كان الموضوع تعبك
تحياتي

ولــــــــــو said...

الحلم العربي
اولا اوعي تكوني افتكرتيها ....... ولا بلاش
ثانيا تصدقي ممكن تتفهم على انها السجاير فعلا بس والله انا مش باطيق ريحه الدخان
مش تصدقيها يا ماما دي بتهزر
ثالثا اخيرا ظهرت الحقيقه
شفتي بقى ما كان من الاول قبل ما امي تتهور عليا وتقولي
بتدخن يا حاتم؟؟
امال عاملنا فيها ابو العيا ليه واهؤ اهؤ والنظام ده
يالا الحمد لله ظهر الحق

انتي على فكره بتوصفي حالتي بالظبط
الله ينور عليكي انتي كده فهمتيني 100 ف ال 100
ربنا يكرمك ويوفقك
يا ام المفهوميه
دايما منوراني

ولــــــــــو said...

nani تاني
انا متشكر جدا على السؤال
هو بس شويه ظروف ف البيت مش بأقدر اتابع كتير
بس ان شاء الله قريب جدا هارجع تاني
اني قادم
فانتظروني

ولــــــــــو said...

ضد الظلم
يااااااااااااااااه
عاش من قرالك كومنت ياراجل
انت فين ؟ حمد الله على السلامه
انت تقول اللي انت عايزه كفايه انك رجعت بالسلامه
فعلا واحشنا ابداعك وموضوعاتك خفيفه الظل
مفتقدينك بجد
اتمنى اقرالك حاجه قريب ان شاء الله