Saturday, October 13, 2007

أينعم من زمان بس اللي عندي







بسم الله نبتدي التاج



كنت شاطر بس

ده انا كنت من الاوائل لغايه ما وصلت لتالته اعدادي
ساعتها حسيت ان مرحله الانهيار العلمي بدأت مع اني متخرج من كليه المفروض انها قمه بس احساسي مش كده
خالص


انا كنت باحب اللغات جدا ف المدرسه وبعدهم الرياضه




باكره جدا المواد الادبيه
وخصوصا الجغرافيا
- بشعه بصراحه

- وبعدها الفلسفه
ماليش ف الحوارات دي خالص لكن القدر تدخل وكرهت الرياضه ف الكليه

مش كده وبس دا انا مافتكرش اني حبيت ماده ف الكليه غير لما كنت اجيب فيها تقدير – وده كان نادر الحدوث – ساعتها

كنت احس ان عقلي الباطن كان بيحبها



كنت لغايه ابتدائي نفسي اطلع طيار

كنت بانبهر بشكلهم
بعد كده مابقاش نفسي ف حاجه

الحمد لله ابويا مش حارمنا من حاجه

معقوله مش تعرفوا
ده رواد الفضاء عرفوا


اسمها ولو

يعني هي كلمه فيها تحدي زي مثلا ماحد يقولك انك مش هاتقدر او مش هاينفع او صعبه عليك
كان هو ده احساسي اني برضه مهما كانت الصعوبات اللي هاتقابل الواحد
ولو
لازم احاول
مش مهم ايه النتيجه لكن يكفي شرف المحاوله والتوفيق بقى بتاع ربنا



بالنسبه للمدونه دي بصراحه مش فكرت وان شاء الله مش افكر لكن انا كان عندي واحده وقفلتها من تاني بوست
السبب اني مارتحتلهاش كان شكلها مش عاطفي

كان اسمها تفانين على فكره

هي صوره مجموعه من الناس بيشاوروا على واحد – المفروض انه انا – على انه فاشل مش عارف ده فعلا انطباع الناس عني ولا لأ لكنه بالتأكيد انطباعي عن نفسي

مراجعه البوست رقم 2 انا فاشل




لمزيد من التفاصيل
راجع ا البوست الاول بعنوان
اتكلموا
يعني هو انا انبهرت بفكره انه مايكونش عندك خوف انك تعبر عن نفسك وعن افكارك

فكره انك حر انك تكتب اللي انت حاسس بيه بدون رهبه ان حد يسخر منك او مش يسمعلك او اي سبب يدعو للاحباط




ده احلى سؤال ف التاج
انا بقى قمت راجع فاتح البوستات من الاول وجايب كل اللي قال ف حقي كلمه حلوه
اصلي مريض نفسي بالاضطهاد فقلت افكر نفسي ان الناس بتحبني وكده
مش بتحبوني برضه !!!!!!
واليكم بعض العبارات الموجزه

inksarat
كلامك ابهرنى

آلام وآمال
شكرا يا حاتم على الحالة الجميلة اللي عملتهالي

catroz
اقل ما يقال دماغك جامده اوى



rana 3amra
ياااااااااااااااه دة انت طيب اوى وجميل اوى اوى ربنا يخليلك نفسك


ابو النجوم
الواحد كان حاسس انة يعرفك لانك زى حد صاحبى بصراحة كدة انا يشرفنى ان اكون صاحب حد بيجب اصحابة كدة

همسة قلم
ربما ضحكت كما لم اضحك من قبل
اللهو الخفى
اشكرك لهذا الجمال في التعبير الذي عجز لساني عن قوله




التعليقات بتحسسني ان بلدنا لسه بخير لسه فيها ناس عندها فكر وبتعبر عنه
حتى مهما كان الرأي مخالف فبيكون الخلاف بطريقه بتقوم على احترام الاخر
احساس ان بلدنا كويسه وفيها شباب كويس مش بس بلدنا اللي بنشوفه ف الشارع بس لا بلدنا اللي بنشوفه ف بلوجر كمان
ايه الكلام الكبير ده


بس انتوا اللي سألتوا



انا طبعا كل اللي كتبته حلو وجميل وكل الصفات الحلوه لكن انا باحب بوست
تفكر في معاني الأذان
اصل الناس اللي قرأوه قعدوا يدعولي كتير وبعده على طول
مواصفات فتاه احلامي
كان اول واخر مره اكتب كلام شبه موزون


انا قريت كميه مدونات رائعه فيها اللي اسعدني الحظ وبقيت متابعها ودول اللي على يمينك لو انت قاعد قدام الشاشه او للاسف سقطت وضاعت بسقوط الويندوز
وكل مدونه تتميز بحاجه ممكن اعتبرها احلى مدونه عشان كده مش اقدر احدد الاحلى

كلهم احلى من بعض


هو حد يقدر
لااااااااااا احنا لاموأخذه كفاءه ونعرف نوقف اي حد عند حده
الحمد لله كل اللي بيدخل عندي يا اما اصحابي ودول اعرفهم او بيعلقوا عندي عن طريق معرفتي من مدونات اصحابي اللي اعرفهم


يبقى قله الادب هاتيجي منيين



ماعملتش حاجه

اعمل ليه واصلا مافيش حاجه حصلت


يحصل اللي يحصل هو ده يعني اللي ناقص افكر فيه
افكر ف المصير اللي هايقابلني
ربنا يرحمنا

سؤال مستفز الصراحه بس هايفضل ماحدش يعدي عليه لحد ما يبقى
Expired

وبعد كده يتمدد جنب صاحبه

اه


فيها حاجه دي ؟؟؟

كانت علاقه طرديه
صاحبي الانتيم لأ هو يعتبر اخويا اللي مش بأخبي عنه حاجه


عبوووووووووووووووووووود

مش كل اصحابي يعرفوا خلينا نقول اسم الشهره بتاعي

- احنا رداله ومش بنجبل الحدات دي -
لكن عيلتنا وبعض اصحابي بيقولولي توما

اختي بتقولي طونيوس

الباشم ( هندسه) و الترجمه بتاعتها

انجينييرنج يعني

انا شخصيه هاديه معظم الوقت انطوائي كثير من الوقت مرح باقى الوقت
ده لو اتفضل حاجه – ده مع الناس اللي يعرفوني
مع باقي الناس مسخره
شاب ضايع من الاخر
مش عارف السبب لكن انا باعتقد ان الناس اللي يعرفوني رسمتلي صوره من وانا صغير انا مش شايفها ف نفسي وهما مش مقتنعين غير بكده فأيه الحل




الحل التاج القادم

كوكتيل احاسيس

حبه فوق وحبه تحت



قاعد قدام الكمبيوتر باقرا مدونات او امارس هوايتي المفضله – النوم – وساعات باقرا او بالعب سودوكو او
Winning eleven


مكرونه بشاميل من ايد امي
امي وبس
غير كده مش اكّيــــل




انا بطبعي كائن بيتوتي – بأحب قعده البيت – لكن طبعا كنت باحب احساس انك مسافر وبتحضر حاجات وبتفكر ايه اللي هايحصل
بأحب فكره السفر نفسها يمكن اكتر من السفر كفعل


عدم التعبير عن احساسي قدام الناس
و اصرف ما في الجيب يأتيك ما ف الغيب
هما بيقولوا كرم بس انا شايفه زايد جدا عن الحد

يمكن عشان اسمي حاتم هههههههههههه



للاسف ما خدتش حاجه من ماما غير يمكن التحمل والصبر على المكاره عشان كده

انا باصنف نفسي اني مش كويس عشان مش زي ماما


اللامبالاه- وان كنت مريض بهذا الداء -
التباهي الزائد
حد يتدخل فيما لا يعنيه
قله الذوق
الصوت العالي
الاهانه

ان حد يزعل مني

الليل ف الشتاء
اني اكون لوحدي – مش دايما -
احترام خصوصيه الغير
اشوف حد فرحان
المساحات الواسعه الفاضيه زي الارض الزراعيه او الصحرا او البحر ريحه البحر –مش البحر نفسه -

اثبات ذات واحساس اني ليا لازمه ف الحياه
انك تحس انك ضمن منظومه نجاحك هو نجاح المنظومه والعكس

طبعا بالاضافه الى قتل للوقت ومصدر للرزق

دلوقت من اساسيات الحياه
تقريبا بقيت على الاقل 10 ساعات يوميا قدامهم

دخلت طور الادمان


كل سنه وانتم بألف خير

عيد فطر سعيد

72 comments:

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

هقولك على رأيي من غير مجاملة يا تووما

بصراحة اجاباتك جامدة ومفيهاش منظرة ولا مبالغة
يعني م الآخر انا حسيت انك نقلتلنا شخصيتك الحقيقية فعلا وده شيء جميل قل ما نجده في عالم الانترنت

على فكرة انا بردو بحب المكرونة بالباشامل بس من ايد اختي وبس
:)
تحيتي ليك يا صاحبي ونورت مدونتك بعد الغياب وكل سنة وانت طيب

اه صحيح كنت هنسى
اصلي فرحت لما لقيتك حاطط تعليقي في البوست بس فعلا انا ساعتها كنت فرحان جدا بالابتهال واللي لسة موجود لحد دلوقت


إلى الأن انا لسة اول تعليق ربنا يستر والحق ابعته قبل اي حد

:D :D

عازف الناى said...

ازيك يا عم حاتم فينك وحشنا
كل عام وانتم بخير
وعيد سعيد عليك وعلى المسلمين اجمعين
فكره اجابتك على التاج بالصور جميله جدا
وجديده
المهم
انت ليك تاج عندى من 3 ايام واكثر ومش عارف ادخل مدونتك من نفس التاريخ
مره اخرى
كل عام وانتم بخير

Wish I were a Butterfly ... said...

سلام عليكم

ازاي حضرتك؟ كل سنة و انت طيب، و يارب يكون العيد حلو جدا مع حضرتك. ربنا يتقبل منك صالح الأعمال ان شاء الله

على فكرة... أنا عاجبني جدا اسم المدونةبتاعتك. و كنت فعلا فاهمة معناها زي ماانت قلت :) "اختيار موفق بجد"

إجاباتك في التاج واضحة و صريحة، و بجد طبيعية أوي :). شكرا على الصراحة و عدم التمثيل. من أحلى التاجات "او التيجان" مش عارفة بصراحة!! بس عموما هو من احلى التاجز اللي قرأتها و استمتعت بيها جدا. و الصور الموجودة جواه لذيذة أوي. شكرا على البوست اللذيذ على العيد كدة، و بجد يشرفني جدا اني أعلق في بلوج حضرتك.

تحياتي ياباشمهندس "حاتم الطائي" :)

smraa alnil said...

تحفة تحفة تحفة

تلاتة تحفة

انك تكتب وتدعن اجاباتك بالصور الجامدة دي
لا بجد يعني دماغ
وماغ حلوة كدمان

واجاباتك مش تزعلي يعني اجمد واجمد


وكل سنة وان طيب بقي

وياتري طنط عملت كحك السن دي ولا مقضينها من بسكو مصر
:))

مدونة كل العرب said...

كل عام وحضرتك بالف صحة وسلامة وسعادة
عيد سعيد
_________
اقتباس
معقوله مش تعرفوا
ده رواد الفضاء عرفوا

هههههههههههههههههههه

Anonymous said...

بعد طول غياب راجعلنا بتاج بس بصراحة تصميماتو تحفة وملفتة جدا عجبني بجد .. وكل سنة وانت طيب وعيد سعيد

تحياتي

شقاوة شعب said...

كل سنة وحضرتك طيب
وبجد ماشاء الله اجابات ذكية تدل على شخصية رائعة ومتميزة

ودى فرصة ادعو حضرتك للمشاركة فى ملتقى الدفاع عن سجناء الرأى وحقوق الانسان بمشاركة عددك بير من المدونين والصحفيين
يوم الخميس اجاى 18/10 فى نادى المحامين بالاسكندرية
كورنيش البحر - جليم
الساعة 5 مساءَا

real love said...

انت وهم
جميلة أوى الفكرة دى
وعلى فكرة اسمك جميل اوى
أول مرة أعرف ان اسمك حاتم
وفكرة رائعة
وكل سنة وانت طيب
وانت قولت مستني الجديد وادينى مزلته
بس فوجئت بيك أنت كاتب حاجة شدتنى قريتها كلها وجميلة اوى
وأجابات جامدة موت
وأسئلة في بال اى حد عايز يعرف مين هو ولو
اللى اسمه أجمل بكتير أوى
حاتم بجد
ارفع لك شابوه الإحترام والتقدير والتهاني على البوست التعارف الجميل دا
.................
ريال لف

آلاء الرحـمـن said...


حلوه اوى حكايه صوره مع كل سؤال

تخلى الواحد مش يمل و يقرى التاج للأخر :D

بس كان ليا تعليق صغير بعد اذنكم على الصوره

اول مره اخد بالى منها على فكره

حضرتك بتقول :

"مش عارف ده فعلا انطباع الناس عني ولا لأ لكنه بالتأكيد انطباعي عن نفس"

هو طبعاً و اكيد ده مش انطباع الناس عن حضرتكم .. لأن و بكل بساطه مفيش حد فاشل

ممكن يس الواحد يكون في محال مش قادر يدى فيه .. و لو غيره بكون من انجح الناس ..

و بداية الاحساس بالنجاح هو ان الواحد يكون مقتنع انه ناجح

ربنا يوفقكم..

و كل عام و انتم بخير

Hadota ... حدوتة said...
This comment has been removed by the author.
Hadota ... حدوتة said...

السلااااااام عليكم
كل سنة وانت طيب

بجد اسلوبك ظرييييييف جدا وجميييييل جدا

اقولك سر؟؟
انا لما بروح اى مدونة اشوف تاج عمرى ما بقراه
يعنى اقراه كام سؤال كده واقول تاج حلو وخلاص

بس البوست بجد جميل واسلوبك حلو جدا مخلى التاج ليه شكل تانى وخلانى قريته كله للاخر

نقدر نقول انى انا كمان حبيت الرياضا وكرهت الجغرافيا

ونقدر نقول اننا النهاردة كنا عاملين مكرونة بالبشاميل وانا هحاول ابعت لك حتة اتاتش على الميل بتاعتك ابقى تشيك يور ميل

هعلق على ايه ولاايه
التاج كله اسئلته حلوة وانت اجابتك عسل جدا


ميرسى جدا على تمرير التاج .. بس انا جاوبت التاج دا قبل كده زماااااان ويعتبر دا التاج الحيلة اليتيم اللى جانى واللى جاوبت عليه


تحيباتى ليك وكل سنة وانت طييييييب

Unknown said...

سلام عليكم
ازيك يا توما
هههه
حلوة توما دي
علي فكرة طريقة عرضك للتاج جامدة
اكيد اخد منك وقت كبير
بس فعلا جامد واجباتك
اظهرت شخصيتك الجميلة والله مش مجاملة
وفينك من زمان مش بتزورني في ماي بلوج
ياريت تنورني دايما
وربنا يفوقك في حياتك
وانت مش فاشل ولا حاجة ولو الناس شايفة كدا نيفير مايند
رببنا معاك
سلاممممممممممم
مني

الحلم العربي said...

ازيك يا بشمهندز حاتم
أولا كل سنة و انت طيب و تقبل الله منك الطاعات

بوست جميل جدا و سلس و طريقتك بسيطة و عجبتنى اوي الصور المعبرة مع كل سؤال

على فكرة انا كمان و انا صغيرة كان نفسي اطلع طيارة هههههههههه بجد و كل ما كنت اقول كده لحد يضحك عليه لكن عقلت لما كبرت و دخلت الهندسة برجليه و محدش سمى عليه

تحياتي ...و اسمحلى ابقى امرر لنفسي التاج لأنه عجبنى
سلام

علا من غزة said...


زيي زي الباقيين :) شدني اسلوب عرض الاسئلة !! بجد انت ذكي جدا ونجحت في التميز عن كوووول الناس الي جاوبت تاجات قبل كدة فعلا

الجابات زي الاسئلة والصور :) دم خفيف وبساطة وتلقائية
عجبتني بشدة طريقة اجابتك على سؤال افضل تعليق وصلك

اقدر اقول ان المكرونة بشاميل فازت بالمركز الاول في مسابقة الاكلة المفضلة لدى معشر المدونين :)

اوعى تقول عن نفسك فاشل مرة تانية يا زميل ... ماشي :D


يالا كل سنة وانت طيب

سلامات

Anonymous said...

كل سنة وانت طيب يا بشمهندس ويارب يعيد عليك الايام بالخير يارب وتحقق كل الي نفسك فيه

rack-yourminds said...

كل سنه وانت طيب

والسنه الجايه تحقق امانيك

اجاباتك جميله بجد ومنسقه بشكل كويس جدا وكمان الصور معبره

تحياتي لك

همسات دافئه said...

حاتم كل سنه وانت طيب:)
بجد بجد بجد من غير مجامله انت أحلى واحد رد على التاج وايه الصور الجامده ده لاء واضح الجهد المبذول:)
انا كمان بموت فى المكرونه بس مش بتاعه ماما بصراحه ششششش بتاعه مامت صحبتى:)
يالا عقبال التاج التانى أول ما يوصلنى هابعتهولك على طول:)
سلام ياعزيزى
شيماء

ولــــــــــو said...

آلام وآمال
ربنا يخليك يا محمود ده بس من ذوقك

ربنا يخليلك اختك وكل العيله وتاكل زي مانت عايز

انت فعلا صاحبي وفعلا بيسعدني تعليقك ومش هاشيل الابتهال دلوقت عشان خاطرك

نورتني

Anonymous said...

صديقي العزيز
كل سنه وانت طيب بمناسبه العيد ولو أنها متأخرة جدااا بس الحقيقه اني كسول بطبعي
مش هقولك ان فكره التاج بالصور جامده لاني قريت كل التعليقات واكيد انت كده متأكد انها جامده بس بقولك ممكن أسرقها بما أن التاج اتحولي
تحياتي

ولــــــــــو said...

الاستاذ عازف الناي
كل سنه وحضرتك بألف خير
انا متشكر جدا ليك والحمد لله ان الفكره عجبتك
ان شاء الله اروح استلم التاج من مدونتك بس يا رب تكون موجود ولا انت سايب خبر؟؟
انا متشكر جدا ليك ويارب عقبال كل تاج

تحياتي

ولــــــــــو said...

Wish I were a butterfly….
وعليكم السلام والرحمه والبركات
اللهم امين متشكر ليكي جدا

انا سعيد جدا ان المدونه فيها حاجه عجبتك حتى ولو كان الاسم
وبعدين انتي فهمت معناها
طب انا ماقصدش كده هههه
ربنا يكرمك يا رب ده من ذوقك وقولي اللي تقوليه على التويجه هما من باقي عيلتنا
انا على فكره عديته عليكي عايزين نعرف بقى
على رأي سعاد حسني من انت؟
انا سعيد جدا بمعرفتك والشرف ليا
منوّره

ولــــــــــو said...

Smraa alnil

اهلا وسهلا اتاري البلوج منور
شكرا شكرا شكرا
تلاته شكرا
اخجلتم تواضعنا
الحمد لله ان اي حاجه عجبتك
وكمان الاجابات ده كتير عليا بجد
كل سنه وانتي بألف خير
احنا السنه دي جيبناه من بره
هاتقمص دور اي حد فنان واقول
ممكن اقول الاسم ولا ده يبقى اعلان

يارب دايما منوره

ولــــــــــو said...

حـريــة الــفـكــر والابــداع

وانت بألف خير يا رب
اسمك حلو اوي بصراحه
عاجبني بس مش هاتفضل
ربنا يخليهولك ههههه
انا مارضيتش اقول مين كمان يعرف
كده نتاخد كلنا امن دوله
أي
لا ياباشا انا ماعرفوش
منورني لاول مره

ولــــــــــو said...

أيامنا الحلوه
وبعد طول انتظار
الاقي تعليق من ايامنا الحلوه
يا صباح التفاؤل
الحمد لله ده اقل حاجه عندي
وده مش تواضع ده حقيقه
وانتي يارب بألف خير
ودايما ايامك كلها حلوه
منوراني دايما

ولــــــــــو said...

شقاوه شعب
وانتي بألف خير يا رب
ربنا يكرمك ده من ذوقك
والله كان نفسي حتى اشوف اسكندريه
بس للاسف انا من القاهره والموضوع هايبقى صعب بس انا متأكد ان اللي هايحضر هايسيب بصمه وانشاء الله يكون الملتقى ده صخره تحرك البحر الراكد
ربنا يوفقكم
تحياتي

ولــــــــــو said...

real love
لااااااااا
انا حقيقه ملموسه تحبي تشوفي البطاقه
ده بس من ذوقك
ايه ده امال كنت فاكراني بامشي ف الشارع باسم ولو
على فكره ماحدش يعرف ان حاتم هو ولو غير صاحبي محمد
وانتوا بقى بس الفرق انه لو حد فيكوا شافني ف الشارع مش هايعرف انه انا
انا هاخلص واروح على طول
فورّيره
والله ده كتير فعلا عليا
شابوه ده يعني طاقيه
صح؟؟؟
دايما منوراني

ولــــــــــو said...

آلاء الرحمن
انا المفروض من البوست اللي فات كنت ارحب بيكي يا دكتور بس الظروف
على العموم
منوره لتاني مره
بس ايه رأيك الصور كان ليها علاقه بالموضوع ولا كانت نشاز
هو انا مش اقصد الفشل ف الحياه العمليه
انا اللي اقصده الفشل ف التغيير
نفسي اكون حد غير اللي انا عليه دلوقت بس مش عارف
هو الموضوع ملخبط ولو بتسمعي اغاني
اغنيه تامر حسني انا مش عارف اتغير هي دي حالتي
لو فعلا عايزه تعرفي الابعاد اقري البوست التاني ليا
وعلى العموم انا متشكر جدا ليكي على رأيك وتشجيعك
يارب دايما منوره

ولــــــــــو said...

comment deleted
ليه كده يا عم
اللي يتكتب مش بيتشال ولا كان شتيمه وانا حسدت نفسي
حرمت
ولا امنع الموضوع بالقوه
خلاص هاتنزل المره دي

ولــــــــــو said...

حدوتهHadota ..
وعليكم السلام ورحمه الله
اهلاااااااااااااااااان
طب كويس والله ان الموضوع شدك كده
هو انا اصلا لاقيت التاج من زمان والناس قريته كذا مره فقلت اعمل اي منظر بس كويس انه عجبك
يا توافق الدماغ
انا على فكره صدقت وعملت حسابي اني اكل مكرونه النهارده
ليه كده يا تعملي بكلامك يا اما
امي هاتدفع التمن
خلاص انا لسه جايلي تاج طازه من الاستاذ عازف الناي
انا مررته ليكي من قبل ما احله
هي تدبيسه وخلاص
واهو تلمي القديم والجديد ويبقوا عيله واحده
تحياتي

ولــــــــــو said...

My Hope$
وعليكم السلام ورحمه الله
انا تمام الحمد لله
لا توما دي مش مفرد توم ده
عادي يعني ولا اغيره
هو عشان انا مش شخص عادي خد مني وقت اكبر بكتير من الوقت اللي هايتطلبه واحد عادي
مش مهم الوقت المهم انه عجبك
ربنا يكرمك ده من ذوقك
المشكله اني كل يومين باغير ويندوز وكل البلوجز اللي بازورها بتقوم واقعه فابضطر اني افتح البوستات القديمه او اقعد ادور على كومنات عند اصحابي عشان اقدر اوصل
بس خلاص انا حطيت كل اللي باحبهم على يميني عشان ابقى ف السليم
وبعدين انا مش كنت بادخل ف رمضان
سماح بقى المره دي
ياريت الناس هي اللي شايفه كده
بس عشان خاطرك هاعيد التفكير
منوراني دايما

ولــــــــــو said...

الحلم العربي
اهلااااان
وانتي بألف صحه وخير
لا انا ماوصلتش للمرحله دي
بس صاحبه اختي كانت وهي صغيره هايزه تطلع صيدليه
هههههههههه
مشكله تاء التانيث دي
انا بقى ماعقلتش ومش دخلت برجليا
وزاره التعليم هي اللي دخلتني وقفلت عليا من بره كمان
ايه ده معقوله مش وصلك
انا قلت انك من كبار المدونين واكيد مر عليكي حتى قبل ماانا اعرف يعني ايه تدوين
لا ده انتي كده تاخدي التاج وعليه واحد هديه من الاستاذ عازف الناي
الظاهر هاخلصله البضاعه قبل ما انا اشتري
منوراني دايما

ولــــــــــو said...

الباشمهندسه عـلا – من غزة
اهلااان وسهلا
منوراني لاول مره
انا متشكر جدا ليكي على كلامك الجميل
الحمد لله ان الاجابات عجبتك
وبالنسبه للسؤال ده انا فعلا عملت كده وكان فيه كلام كتير جميل بس دول اللي علّموا معايا
ايه ده امال انا كل اللي اعرفهم مش بيحبوها ليه
اكيد مش بيعرفوا ياكلوا
متشكر جدا ليكي على كلامك الرقيق
وكل سنه وانتي بألف خير

ولــــــــــو said...

قلوب حائرة
ربنا يكرمك ويبارك فيكي
انا متشكر جدا ليكي وان شاء الله دايما منوراني

ولــــــــــو said...

rack-yourminds
وانت بألف خير
ونحقق كلنا كل امانينا
متشكر جدا ده من ذوقك
دايما منورني

ولــــــــــو said...

همسات دافئه
يااااه
انتي كنتي فين!!
وانتي بألف صحه وسعاده
وبجد انا متشكر جدا ليكي
شفتي صورتك بالاورانج
مش مهم تكون من ايد مين المهم انها بتعجبك
التاج التاني ده بقى مني ده واجب علينا
تقريبا الاستاذ عازف الناي هايطلب نسبه من التوزيع
مستني ردودك
يارب دايما منوراني

Hadota ... حدوتة said...

هيا المكرونة موصلتش على الانبوكس ولاايه

طب شوف كده؟؟؟

يابنى انا حدوتة دايما اوفى بوعدى

========

وميرسى على التاج الجديد

انا فعلا بحاول المهم

كلهم اولادى
ههههههه

ولــــــــــو said...

إنسان مقيد
الناس اللي بتخش ف الزحمه عشان مش يتشافوا بس على مين
كل سنه وانت بألف خير
ولا يهمك كلنا هذا الرجل
مش ممكن
ده شئ يشرفني انا كمان لو عجبني حاجه عندك هاتفضلها
مافيش بين الاصحاب فرق
مستني الاجابات
بجد
وان كنت متصور معظمها
بس هاستنى عشان اشوف انا طلعت صح ولا مابقتش باعرف اتوقع

Doba said...

انت بجد بجد انسان هايل
اول مرة اقرا تاج واستمتع بيه للدرجة دى

الصور والحركات اللى انت عامله حلوين جدا - واحلى ما فى التاج انه بيخليك تتعرف اكتر واكتر على شخصية صاحبه

ربنا يبارك فيك ويحققلك كل اللى تتمناه وكل سنة وانت بخير وسعيد فى ظل والديك الكرام

تحياتى
هبة

Monzer said...

حقيقة
انا أول بوست أتابعك فيه
هو بوست عروسة المستقبل
وكان جميل قوى
حسيت انك نفس الدماغ بالظبط
مدونة هايلة لمدون اكتر من هايل كل سنة وانت طيب

Ehab said...

بجد تاج جميل قوي
حلوه موت فكرة الصور دي
انت اختيارك هايل
تحياتي يا صديقي
سلااااااااااام

أمير القلوب said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بجد بجد تاج أكثر من رائع
وتنظيم وإستايل هايل
ربنا يوفقك
وكل عام وأنت بخير
تحياتي

حواء said...

تومة .. اسم حلو اوى .. وعجبنى كمان تعبيرك لكوكتيل احاسيس .. بجد بوست ظريف اوى وخصوصا مجموعة الصور مع الاجابات .. وليه بتقول ان اللى بيشاور عليك بيقولوا الفاشل اهه .. لا يا سيدى مش بيقولو كدة انت باين عليك مش بتسمع كويس دولا بيقولوا الواد الجامد والفن والهندسة اهه ... هههه .. احييك عالبوست

break said...

عسولة اوى فكرة الصور اللى انت عاملها فى التاج دى
و لذيذة اجاباتك اوى بجد
و البلوج كمان جمييييييييييل

تحياتى

catroz said...

اولا
انا بحب اجى هنا اووووووووووووووى بجد
لكن ظروف الدراسه بتمنعنى للأسف
بس دى من المدونات اللى بعشقها اساسا
و برضوا دا بدون مبالغه ..

دماغك جااااااامده فعلاااا
انا كمان بحب المكرونه بالبيشاميل
اوووووووى
و من ايد ماما و بس :D

مممممممم .. فى حاجه شدتنى اوى
انت بتكرة الجغرافيا
ايام المدرسه دى كانت حاجه عقيمه اساسا
مين كان بيحبها
ههههههههههههه
دلوقتى بدرسها فى الكليه
بشكل اوسع
و اعمق
بجد دى حاجه روووووعه
مش عارفه ..بقيت احبها مع انى داخله القسم مجبره الى حد ما
لكن لما تبص لخريطه و تبقى فاهمها صح
ساعتها بتشوف العلم دا بطريقه تانيه
:D

ايه اللى انا بقولك ده هههههه
يلا خير خير
ادعيلى بقى افضى شوويه و اقدر اجى هناا
:):)

نسيت اقولك
احلى حاجه فى اجاباتك
انها مش دبلوماسيه

klmat said...

كل سنه وانت طبيب
اجابتك رائعه
بتدل على شخصيه راقيه وحساسه
وواضحه وصادقه بتدخل القلب
لانك بتقول اللى فى قلبك
وصادق مع نفسك
ده الاحساس اللى وصلنى
اعتذر عن التأخير فى التعليق
تحياتى لك

truelove said...

ايه فينك فين الجديد يا عم معنكش تاج ولا ايه تاني ولا اي حاجة يالا عاوزين الجديد

Monzer said...

انت ليه مسحت تعليقك
كان نفسى أقراه
وشكرا*

Wish I were a Butterfly ... said...

ولو

أين أنت؟؟؟

TAMTAM said...

اجاباتك حلوة يا حاتم

بس شكلك مستخبي
ان شاء الله خير

NeRmeeN said...

لذيذ اوى التاج اللى بالصور ده...فكرة مفتكسة اوى يا حاتم :] مهندس فعلا


يلا بقى اسفة على الغياب الطويل

تحياتى

Banota said...

مدونة رائعة وأتر حاجة عجبتنى الدعاء اللى أنت كتبة فى الاول بجد رائع كمان أجابتك على التاج تلقائية وتحس أنها طالعة من قلبك

ولــــــــــو said...

hadota...حدوته
صديقتي العزيزه كانها وصلت
ياريت كان بأيدي اقدملك اي حاجه فيها شبه اسعادك

اتمنالك كل الخير

ولــــــــــو said...

doba
انا متشكر جدا ليكي
اتمنى ليكي كل الخير لانك انسانه تستحق الخير

ولــــــــــو said...

monzer
انا يشرفني طبعا اني اسمع منك الكلام الجميل ده
تعليق محترم من مدون اكتر من محترم
سعيد بتعليقك

ولــــــــــو said...

الشنكوتي الكبير
الحمد لله انها عجبتك
بجد يسعدني انها عجبتك
تحياتي ليك
وفعلا الكبير كبير

ولــــــــــو said...

امير القلوب
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
نورتني جدا جدا
مدونتك اكتر من هايله ربنا يوفقك ويجزيك عننا
شرفتني وسعيد بمعرفتك

ولــــــــــو said...

bocycat
لا توما بالالف
ربنا يخليكي يارب ده من ذوقك
حتى وان كان اللي بتقوليه حقيقي وان كنت اعتقد انه عشان انتي بس ذوق وطيبه
فاعمل ايه ف احساسي ده لما ابص ف المرايه
متشكر جدا لمرورك

ولــــــــــو said...

break
اولا نورتيني جدا
ثانيا العسوله دي انتي والخمسه صحباتك
انا متشكر جدا على المجامله
ناس ذوق ذوق ذوق صراحه

ولــــــــــو said...

catroz
اولا
نفس احساسي بجد سواء اشوف تعليقك عندي او اني اروح مدونتك
ربنا يوفقك يارب بجد من قلبي
بصراحه مش قادر اصدق انها مش مبالغه بس انا متشكر جدا لذوقك
ربنا يخليلك مامتك
احساس انك تعرفي حاجه كتير من الناس مش تعرفها وكمان مش عندهم الاستعداد لمعرفتها
فده احساس كويس جدا وشخصيه تستحق الاشاده
نورتيني كتير

ولــــــــــو said...

klmat
انا متشكر جدا ليكي واتمنى الاحساس اللي وصلك يكون حقيقي
انا والله مافكرتش ف اللي كتبته
يكفيني ظهور اسمك وسط التعليقات
شرفتيني

ولــــــــــو said...

truelove
يانهار ابيض
هو قلوب حائره غيرت اسمها
والله ماكنت اعرف
تورتيني بجد
الجديد صادم ليا قبل مايكون ليكم
ربنا يستر

ولــــــــــو said...

monzer
لقيت الكلمات مش على مستوي الكلام الرائع اللي انت كاتبه
بجد عجبني جدا جدا
ربنا يوفقك

ولــــــــــو said...

wish i were a butterfly
في نفس وقت تساؤلك كنت على وشك كتابه اخر ما لدي حتى يأذن الله بغير ذلك بس النت كان بطئ لدرجه منعتني من نشر الرد
سعدت جدا بمعرفتك اتمنى ليكي كل الخير
ووعد اول حاجه هادور عليها ف بلوجر لو رجعت تاني ليه
هو اني ادور على حل التاج بتاعك

ولــــــــــو said...

tamtam
ربنا يخليكي
مش مستخبي لكن جوايا شويه حاجات متضاربه مش لاقي ليها حل
كل حاجه بتحصلنا فاكيد هي خير
شكرا على تعليقك

ولــــــــــو said...

nermeen
حمد الله على السلامه
ده بس من ذوقك
داينا منوره البلوجات
ولا يهمك المهم انك رجعتي

ولــــــــــو said...

banota
انتي اللي مدونتك فوق الوصف والدعاء بصراحه اول مقريته اول مره حسيته جدا
نورتيني

Unknown said...

لا تاج جامد الصراحة
وحكاية الصور دى جامدة فعلا بجد

كدة تبقى بتأكد النظرية الكاميكازية اللى بتقول ان اللى بيكتبوا بإيديهم الشمال بيبقوا عباقرة .. قعدت اشوف ايه النظام لااطلع عبقرية ولا حاجة وانا مش واخدة بالى ، طلعت كاميكازية مش عبقرية

يلا مش مهم

انا مستغربة حاجة تانية خااااااالص

حد فى الدنيا يبقى اسمه حاتم ؟؟
!!!!!!!!!!!!

:D

Anonymous said...

:)

اجابات جميلة لشخصية تحمل من المرح الكثير اخى الكريم ولو

استمتعت كثيرا وانا اقرأ اجابتكم والصور المصاحبة لها عملت جو بجد جميل في التاج :)

في انتظار جديدكم على المدونة انشاء الله تعالى

3ala asm masr said...

جاااااااااااااامد جدا
دماغ حلوه اوى
تحياتى

ولــــــــــو said...

إنســانه
والله ما بأيدي
ابويا بقى نعمل ايه
بس عادي يعني لو مش عاجبك
اعملي مش واخده بالك
مانا ماقدرش اغير اسمي
وبعدين مين اللي قال ان الشول عباقره
دول اكتر من كده بكتييرمش تحيز ولا حاجه

ولــــــــــو said...

همسة قلم
ربنا يكرمك يارب
بجد انا سعيد جدا بتعليقك
اتمنى انه يكون فيه قادم

ولــــــــــو said...

3ala asm masr
منوراني لاول مره
متشكر جدا لذوقك
تحياتي