الجواب و عنوانه
كعادتي كل سنة لازم اعيد عليكوا والعيدية السنة دي قصه زي السنة اللي فاتت المهم انها تعجبكوا
كل سنة وانتم طيبين
مشهد خارجي وهايبقى داخلي كمان شوية / صباح يوم عادي
اول حاجة عملتها منى اول ما النهار طلع انها راحت لصاحبتها وصديقه عمرها رشا بعد ما رشا كلمتها مكالمة قلقتها جدا وخلتها مش عرفت تنام
رشا كانت ف حالة صعبة جدا وبالعافيه قدرت تفهم منى من كلام صاحبتها انها واقعة ف مشكلة كبيرة مسيطرة عليها وبتمر بأزمة وانها محتاجة ليها جدا
رنت منى جرس الباب فتحت مامة رشا واول ما شافت منى راحت واخداها ف حضنهاو قالتلها الحقيني يا منى صاحبتك هاتموت مني
انا مش عارفة مالها من امبارح لقيناها رجعت من برة دخلت على اودتها وهما دقيقتين ولقينا هيستيريا البكا مسكتها وعمالة تصرخ وتكسر ف كل اللي قدامها
انا خايفة عليها جدا هي مش بتتكلم غير معاكي ارجوكي حاولي تعرفي مالها
مش فيه اي حاجة توصلنا للحالة دي
دي بنتي الوحيدة وبدأت مامت رشا تبكي فرق قلب منى للحالة اللي فيها صاحبتها و مامتها
فقالت ليها اطمني يا طنط ان شاء الله مش ماشية غير لما رشا تضحك تاني
كل حاجة هاتبقى تمام استأذنك انا داخلالها
دخلت منى على رشا ف الاوضه فاتخضت من منظرها
لقت المكان متدمر ومخدات متقطعة ومرايات مكسورة
الاوضه ف حالة دمار شامل
لكن الاكتر انها لقت صاحبتها ف ركن الاوضه ف حالة وحشة جدا ومنهارة تماما
منى اتصدمت من المنظر ومش قدرت تتمالك اعصابها وبدأت تعيط وهنا حست صاحبتها رشا ان منى موجودة ف الاوضة
وكأنها غريق ف وسط البحر لقي خشبة يتعلق عليها قامت جريت عليها واترمت ف حضنها وقعدوا الاتنين يعيطوا مع بعض
بعد فترة مش عارف اد ايه بصت منى ف وش صاحبتها وقالتلها ليه كل ده هو فيه حاجة تستاهل ان الجمال ده كله يعمل ف نفسه كده
بصت رشا ف الارض بصة انكسار كانت ابلغ من اي رد
منى قلقت وبدأت تستجوب رشا
قوليلي انا اختك وكاتمة اسرارك احكيلي علشان لو انتي ف ورطة نقدر نفكر سوا وان شاء الله كله يتحل
ردت رشا : الا مشكلتي انا. انا اللي استاهل
انا اللي امنت له وحبيته رغم الفوارق الكبيرة بينا واللي كل الناس كانت شايفاها الا انا وتبدأ ف العياط مرة تانية
منى بترد بريبة : تقصدي سي زفت كريم
عمل ايه تاني
اوعي يكون حصل منه حاجة
لو زعلك انا اقطعلك رقبته
رشا تعيط بصوت اعلى من غير ما ترد
تتضايق منى وتمسك رشا بعصبية وتقول ردي عليا عمل ايه الحيوان ده
رشا بصوت مش مسموع من كتر العياط : قعد يضحك عليا بكلامة ويوهمني لحد ما اخد اغلى حاجة عندي
تخبط منى بايدها على صدرها وتقول يانهار اسود
انتي اكيد اتجننتي ازاي ده حصل
ترد عليها رشا ارجوكي انا باتقطع مش طايقه انا مش قادرة اصدق ازاي قدر يضحك عليا
منى تصرخ فيها : هو انا لسه قلت حاجة انت دماغك كانت فين لما ده حصل ازاي
رشا وسط البكا : ياريتني ما شفته ياريتني ماعرفته
استغل حبي ليه واني مش بارفضله طلب وقام عمل عملته
منى بعصبية : وفين سي زفت ده دلوقت طبعا بيتهرب منك
انا مش قادرة افهم ازاي مش اتعلمتي من كل الافلام والمسلسلات اللي بنشوفها
رشا تبص لصاحبتها وتمسح دموعها فتبان لمعة غريبة ف بصتها كأنها افتكرت حاجة مهمه : هاييجي غصب عنه اصله مش اخد كل حاجة
منى : انتي عبيطة يا بنتي مين اللي يجي ده هو عايز ايه تاني منك
رشا بفرحة : اصله اخده من غير الشاحن
منى وعلامات البلاهه على وشها: شاحن ؟؟؟!!!! هو كريم اخد ايه بالظبط ؟
رشا بكل اسى وانكسار : اخد الاي بوود بتاعي
!!!!!!!!!!!
الخلاصة :
لو كنت فاكر انك بتفهمها وهي طايرة
فمش بالضرورة تكون بتفهمها قبل ما تطير
استناها لحد ما تطير
لحسن تفهمها غلط
او تكتشف انها مش بتطير اساسا
31 comments:
هههههههههههههههههه
لا ياراجل دى رشا طلعت ماديه اوى هو ده اغلى حاجه
وانا اللى كنت محضرالك نقد محترم للقصه بس بجد حلوه اوى
بحب النهايات اللى بتفاجأنى كده ربما من كثره الحاجات اللى بقيت متوقعه جدا بحياتنا
كل سنه وانت طيب
وعيد سعيد عليك انت وكل اسرتك
الا فين الكعك والغريبه وخلافه !!!!؟
خساره كان نفسى احجز اول تعليق
عموما عيد سعيد ياحاتم
هبقى اقرا كمان شويه
سلام مؤكت
:)
طب اعيد عليك بس واقولك كل سنة وانت طيب يا صاحبي
وبعدين ابئا اقرا القصة
:D
كل سنة وانت طيب يا حاتم
:)
ههههههههههههه
تعرف انا لو مكان منى دى
كان زمانى خبطا قلمين وقلتلها لعنة الله عليك ايتها الحمقاء
والله انت فكرتنى بموقف القطه بتاعى
بس تعرف
والله البت دى معذورة
انا برضه الايبو بتاعى غاب عنى تلات ايام وربنا كنت هتجنن لانى مش عارفه هو راح فين واخيرا افتكرت انى اديته لواحد صاحب اخويا كان عاز شوه برامج
بس دمى اتحرق لانه كان واخد بالشاحن اريت بالسماعات بس
ههههههههههه
بس شفته انهارده على مكتبى صدفه روحى ردت فيا يالهوى
حسيت انه وحشنى اوى :)
لو ضاع هعيط
بس مش لدرجه انى اكسر المرايات واقطع المخدات بعنى :)
كل سنه وانت طيب ياحاتم
اللهم طولك ياروح
بس على فكره عادى كان معروف جدا انها هتطلع اشتغاله
بس مش لدرجة الاي بوود يعنى:$
ثم انا شخصيا معترفه حتى لو طارت وحلقت والناس كلها شافتها
انا برضه لسالى شويه:)
أنا فعلا لازم أستناها لحد ماتطير علشان أفهمها صح
أنا كنت سرحت في حاجات تانية خااااااالص
بس سليمة الحمدلله أنها جت في الموبايل
كل سنة وأنت طيب وكل عيد وأنت بخير وبتفهمها صح دايما:)
سلام
:))))
أو تكتشف إنها مش بتطير أساسا
:)
أحلى حاجة بتعجبني دايما الكام كلمة اللي في الآخر دول
فظيع بجد :)
إيه الروقان دة ماشاء الله.لأ و ظهرت لمعة غريبة في بصتها
ياراااجل؟؟
:)
بوست دمه خفيف كعادة ولو كل عيد
على فكرة أناكنت ناويةمن قبلك إني أنشر ليلة العيد حاجة خزعبلية كدة برده :) بس سبقتني أكيد
كمان عمرها ماهتكون ألذ من دةأكيد
تحياتي
ازيك
وحشتني
بحبك
عارف ليا زميل بيقولي في شواهد بس دايما اقول ان محبش حد يحسبني غير على اللي اقوله او اعمله وبس مش عشان خيال هو بيعيشه ويصدقه
انت نفسك عملت كده وحاولت تفهمها وهي طايره وانت بتكلمني
كان نفسي اقولك كلام تاني بس مش لاقي غير بس ان مش بس متكونش سيء الظن لا كمان مفروض تكون حسن الظن
على الهامش
لازم تكون المبادره من جهتك عشان يكون لكلامك معنى
الخلاصة الصبر
ههههههه
كل سنه وانت طيب وفي اسعد أحوالك
عالمي أزرق
ايه ده هو فيه اغلى من الايبود ؟
متهيألي مش فيه
هو يمكن الولاد الاغلى عندهم مختلف
انا عن نفسي اللاب توب اغلي حاجة
طب شكرا يا ستي والحمد لله انها عجبتك ومش كنتي متوقعه النهاية
بس انا مستغرب
بجد هو فيه اغلى عند البني ادم من الايبود ؟
كل سنة وانتي بألف خير
habiba
لا لا لا
كده مستواكي بيهبط
يبقى المرة اللي فاتت كانت ضربة حظ ومش نتاج تدريب واجتهاد
عايزة شوية تمرين اكتر علشان المرة الجاية تقدري تبقى اول كومنت
ربنا معاكي
كل سنة وانتي طيبة
آلام و آمال
صديقي العزيز محمود
دايما بتظهر ف الاوقات السعبدة
كل سنة وانت طيب وعيد سعيد
habiba
تضربيها وهي ف المحنة دي
ليه ؟ انتي قلبك حجر
مافيش اي تضامن عاطفي مع البنت ف نكبتها دي
وبعدين فكرك بالقطة بتاعتك ؟
ليييييييييييه
قطة مين دي اللي عندها اي بود
دانا كل معرفتي بيه من خلال قناة تميمة
لا رشا ناصحة ولا يمكن تضع البيض كله ف سلة واحده
اصلها عاشت الموقف ده قبل كده مع نادر
عارفاه طبعا
علشان تصدقيني لما اقولك ان كل الولاد اندال
الوحشين القاسيين الاستغلالييين
ربنا ما يضيعلك اي بود ابدا
كل سنة وانتي طيبه
همسات دافئة
اشتغاله ؟؟؟
طب وهو انا بالندالة اني اقول انها قصه حقيقية
ربنا يستر على ولايانا
مين يرضى يتقدم لرشا بعد كده والايبود دلوقت من اساسيات الحياة
وعلى فكرة رشا مش اسمها الحقيقي رشا دي اسمها انهار وساكنة ف نزلة السمان واخوها اسمه حسن وعليه حكم
انبسطتي كده
حتى بعد ما كل الناس تشوفها ؟
ليه نظرك ضعيف كده
كل سنة وانتي بخير
قلب ينبض لله
شفتي بقى
اذا كان انا ياللي كاتبها دماغي راحت ف حاجات تانية برضه
افتكرته اخد كتاب تاريخ صعود السيارات من مطلع كوبري ستة اكتوبر
اصلي كنت عارف ان عندها امتحان بعدها باسبوع
يالا الحمد لله انه جت على اد كده الايبود بيروح وييجي
لكن الدراسة
بتروح من غير ما تيجي
كل سنة وانتي طيبه
wish i were a butterfly
اه علشان انا اللي باكتبهم
ايه ده انا هافضح نفسي ولا ايه
انا اي حاجة باحطها بتكون بتاعتي
مش كلها بس عادي
هو انا مش عايز احبطك واقولك انها مش هاتكون فعلا بس اكيد بالنسبة بالمقارنة لاي حد تاني غيري هاتكون جامدة جدا
انتي عارفه ولو خارج المنافسة
بأهزر طبعا
والله عجبتني جدا
كل سنة وانتي بخير
انسان مقيد
كل سنة وانت طيب
عندك حق
هاحاول بعد كده ان شاء الله
ادعيلي اتوفق ف كده
الخيط الرفيع
الخلاصة
نورتي
كل سنة وانتي طيبة
هههههههههه .. كل سنه وانت طيب انا عارفه انه جت متأخره شويه .. لكن انا أول مره افتح البلوج بتاعى كان النهارده ... وبعدين سؤال هى رشا اللى ضاع منها الأى بوود ولا منى .. يعنى فى الأول قلت أن رشا هى الى بتعيط وأتاخد منها اعز حاجه .. وبعدين فى الأخر طلعت منى هى اللى أتاخد منها الأى بوود .. طب ميين فيهم ... وعلى فكره احلى ما فى القصه هى الحكمه الى فهمتها منها .. فعلاً فى ناس كتيير بتفهم الحاجه غلط .. زانا أولهم .. اعترف بكده ..
وانت طيب يا حاتم .. متأخرة شوية كتير
أقولك رغم إنى حسيت آخر القصة كده .. بس ماقدرتش أمسك نفسى من الضحك :)
كنت حاسة بردو من الأول شميت ريحة الاشتغالة
عنوننا أأ قصدي عموما
كل سنة و انت طيب
و ابقى قول لرشا بعد كده تاخد بالها لأن اللى يفرط في أي بووده يفرط بعد كده في لاب توبه دي مسألة مبدأ
ههههههه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل سنه وحضرتك طيب
عديه مفتخره ما نتحرمش من قصصك المممممتعه
بقى عشان موبيل تكسر قضه تصدق انا زعلانه اوى على الاوضه الى اتبهدلت
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله بجد
ماشى يا عم
كل سنه وانت طيب على اى حال
بقا طلع واخده من غير الشاحن
ماشى مقيوله منك
تحياتى
سمسم لعنه الفن
لا فعلا مش بتطير اساسا
:D
ههههههههههههههه
احلي عيدية بجد...الواحد بييجي يزور المدونة هنا في العيد مخصوص عشان العيدية الجامدة دي
انا مش صعبان عليا غير طنط مامتها
والبنت هتموت مني
وافلام ودمار شامل
والمخدات والمرايات
كله راااح
عشان الاي بوود
لا فعلا مقنععععععععععععععععة
~x(
لا بجد عيدية جامدة موووووووت
كل سنة وانت طيب يا باشمهندس وعقبال كل عيدية
banota
حمدالله على السلامة وكل سنة وانتي طيبه
هي اوقع للعيد الجاي
احنا بعدنا اوي عن العيد اللي فات
هي رشا اللي ضاع منها فعلا بس انا من واقع الصدمة مش قدرت اركز وانا بانقل الواقعة
شئ فظيع مش قدرت اتخيله وأثر على تركيزي
معلش
بس عادي يعني مش لازم تركزي انتي كمان للدرجة دي
لو تركزوا ف المذاكرة زي مابتركزوا ف كلامي كان زمانكوا من الاوائل
:-)
نورتيني جدا
بيقولوا سايكوا
من الضحك؟
كده؟
هو ده التعاطف مع الناس
مش كنت اتصور كده ابدا
ده بدل ما نلملها ونجيبلها واحد جديد بدل اللي ضاع
يعني مش هانعرف نطلع من بلوجر ده بأي مصلحة
ماااااااااااشي
الحمد لله انك ضحكتي
كل سنة وانتي طيبة
شم انسيم على الابواب
الحلم العربي
لا بقى ماهو مش معقول الناس كلها حست انها اشتغاله
هو انا مش باعرف اكتب حاجة جد ولا ايه؟
دانا هاهريكم قصص كئيبة بجد بقى
انا اللي غلطان انه مش حبيت انكد عليكم ف العيد
ماشي ماشي
هههههههههه
عندك حق اللي يسيب الصغير يسيب الكبير
ماهو جايلهم بالساهل
دول لو بيتعبوا ف الحاجة كانوا عرفوا قيمتها
حلوين كلمتين الجدة بطة دول؟
اي خدمة احنا جايين نهدي النففوس
مؤمنة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وانتي بالصحة والسلامة عيد مبارك عليكي
ومين سمعك
مع ان الحاجات دي اغلى من الحاجة اللي راحت بس الموضوع مش كان تمن
الموضوع كان صدمة بكل المقاييس
مش كانت متصورة ان استغلال الناس يوصل لكدة
اصلها متربية بره ومش عارفه المصريين كويس وخصوصا اللي اسمهم كريم
وعلى العموم مامتها قالت المهم البنت هما اصلا كانوا حاجزين ف مدينتي وناويين يعزلوا
ومن ساعتها عمالين يدعوا
ربنا يفك سجنك يا هشام يا طلعت
وعليكم السلام ورحمة الله
semsem
انا قلت معقول انونيموس بنفسه جه عندي
مش معقوووووووووووول
حمدالله على السلامة انا قلت انتي من وفد المهندسين اللي راحوا يركبوا شبكة موبينيل اللي اتباعت لشونجونجو
بجد فرحان جدا بالتعليق ده
واد غبي يبقى يدور بقى مين هايديله شاحن اي بوود 80 جيجا استعمال طبيب
استحالة يلاقيه ف شارع عبدالعزيز طبعا
كل سنة وانتي بخير وبلاش الغيبة الطويلة
حلم الحرية
اهلااااااااااااااان
كل سنة وانتي بخير
المشكلة انه مش اي بوود عادي ياجماعة
لازم نفهم اللي بين السطور
لو عادي كانت جابت غيره وخلاص
المشكلة انه كان هدية من عمها اللي ف البرازيل جابهولها مع نص كيلو بن وتمثال صغير لرونالدينيو
البن اتشرب
ورونالدينيو راح ايه سي ميلان
ومش كان فاضل الا الاي بوود
كمان كان فيه اشاعة ان آبل اللي مصنعاه هاتختفي
الابل الامريكاني عليه حظر ياجماعة
ومش هانلاقي غير تفاح بلدنا ابو اتنين جنية وربع
الله يسامحهم بتوع حملة
شجع المنتج المصري
كل سنة وانتي بألف خير
بوست لذيذ جداً ودمه خفيف
بس الحمد لله إنها جت في الأي بوت
أو تكتشف إنها مش بتطير أصلاً
حلوة قوي خاتمة الكلام
Post a Comment