Thursday, September 18, 2008

*منفذ الى الجنة



الحكاية دي حكاية راجلين كانوا بيتعالجوا ف نفس المستشفى وكمان كانوا قاعدين مع بعض ف نفس الاوضه واحد منهم كان مريض بمرض مياة على الرئة وكجزء من العلاج كان كل يوم لازم يقعد بعد الضهر لمدة ساعة علشان تصريف السوائل الموجودة على الرئه


الراجل ده كان السرير بتاعه جنب الشباك الوحيد اللي ف الاوضه


التاني كان ف الناحية التانية من الاوضة وكان مش مسموح له حتى انه يحرك دماغه لكن كان دايما نايم على ضهره وباصص لسقف الاوضه طول الوقت


الاتنين اتعرفوا على بعض وكان كل وقتهم وهما صاحيين بين العلاج والكلام مع بعض

اتكلموا مع بعض عن كل حاجة

البيت والعيله ووظايفهم واصحابهم وشغلهم وحتى ذكريات الطفولة والدراسه وفترة التجنيد حتى ايام الاجازات كانوا بيحكوا لبعض كانوا بيقضوها ازاي


كل يوم بعد صلاة العصر بالظبط على طول الراجل اللي قاعد جنب الشباك كان يتعدل ف مكانه ويقعد لمدة ساعة زي ما الدكتور قال


كان بيفضل طول الساعة دي يحكي لصاحبه ف الناحية التانية من الاوضه على كل حاجة هو شايفها من الشباك

لدرجة ان الراجل اللي قاعد ف اخر الاوضه بقى يستنى الساعه دي بفارغ الصبر


ده كان الوقت الوحيد الي كان بيحسسه انه لسه عايش ف الدنيا

كان الراجل يقعد جنب الشباك اللي كان موجود ويحكي لصاحبه على الجنينة اللي بيطل عليها الشباك


بيحكيله انها كانت جنينة كبيرة وفيها بحيرة بط ف النص بيلفوا جواها والاطفال اللي بيلعبوا على المراجيح وراكبين مراكب والشباب اللي ماشيين ماسكين ايد بعض ومشبكينها وماشيين وسط الورد اللي على كل لون وشكل


كل ده وراه منظر السما الصافيه بيكمل صورة ربنا ابدعها


كان كل ما الراجل اللي جنب الشباك يوصف حاجة صاحبه ف اخر الاوضه يغمض عينيه ويتخيل كل حاجة بتتوصف له وكأنه بيتفرج على فيلم سينما


كل يوم الراجل جنب الشباك يوصف حاجة جديدة بتحصل بره المستشفى ومهما كانت الحاجة اللي بيوصفها كان الراجل ف اخر الاوضه بيعمل نفس الحاجة

يغمض عينيه ويعيش كل كلمة وكل صورة بيوصفها الراجل جنب الشباك

مش بقى محتاج انه يبص على الشباك صاحبه بينقله كل حاجة بتحصل وهو يغمض عينيه ويشوفها بتحصل قدامه

مرت الايام والاسابيع وكل يوم بعد صلاه العصر بالظبط يبدأ الراجل جنب الشباك يوصف لصاحبه اللي بيحصل بره الشباك

وف يوم قبل العصر بالظبط دخلت الممرضه عليهم علشان تديهم الدوا لقت الراجل جنب الشباك نايم وعلى وشه احلى ابتسامة ف الدنيا وقد فارقته الحياه

مات الراجل جنب الشباك وزعل عليه كل الناس خصوصا صاحبه اللي سابه لوحده

الراجل ف اخر الاوضه
عدت الايام ممله بطيئة وف يوم طلب الراجل ف اخر الاوضه من الممرضة انه ينتقل مكان صاحبة المرحوم

الممرضه وافقت وف ساعتها بدأت تنقل الراجل الممدد على سريره من مكانه لمكان صاحبة

ف الجانب التاني من الاوضه وبعد ما اتاكدت ان الراجل مرتاح ف مكانه الجديد ودعته وسابته لوحده

اول حاجة عملها الراجل بعد ماسابته الممرضه انه حاول يتحرك

حاول ببطء وبكل الالم والتعب استجمع لراجل قواه رغم الخطورة اللي ممكن يتعرضلها ومال على جنبة اليمين لاول مرة من زمان علشان ياخد اول نظرة من فترة طويله على العالم اللي موجود بره الاوضه وببطء شديد رفع عينة علشان يبص على الشباك

اتفاجأ جدا لما لقى قدامة حيطة مش عليها اي حاجة حتى لو صورة

نادى على الممرضة وقالها انه مش عايز يكون ف المكان ده هو عايز يبقى مكان زميله اللي كان بيوصفله كل يوم اروع المناظر اللي بيشوفها

عايز يكون جنب الشباك

ابتسمت الممرضة وقالتله ان هو ده مكان زميله

بس اصلا زميله كان لا يمكن يعرف ان فيه شباك على الحيطة حتى لو موجود علشان كان كفيف

وكملت كلامها وقالتله

هو يمكن كان بس بيحاول يسليك


* البوست كان قصة انجليزي قريتها وعجبتني فحاولت اترجمها واحطها يمكن تعجب حد تاني

احلى طعم للسعادة بتديهولنا الدنيا بيكون لما نخللي اللي حوالينا سعدا مهما كان احساسنا اللي بنمر بيه

لو عايز تحس انك تملك الدنيا كلها فكر ف الحاجات اللي ربنا انعم بيها عليك ومش كنت تقدر مهما كنت تملك انك تشتريها

استمتع بيومك على اد ما تقدر وعيش النهاردة بكل طاقتك علشان بكرة لسه مش موجود

22 comments:

نـــــور said...

اول تعليق عند حاتم
ياسلااااااااام

قلب ينبض لله said...

كان نفسي أكون أول كومنت بس يلا حبيبة أخدته قبلي

أنت راجعلنا بأحلي كلام وأجمل قصة
رغم أني قريت القصة دي قبل كدا ألا أن أنا لائتني بقراه تاني وبتمعن زي ما أكون أول مرة أقراها وسألت نفسي هو أنا ليه كدا
عرفت السبب في الآخر أن دا أسلوبك ودي ترجمتك وبصراحة يسحبوا الواحد في القرايه
كل سنة وأنت طيب
وبجد مش عارفة أشكرك أزاي علي البوست دا وعلي كلامك لأنه جه في الوقت المناسب

سلام

نـــــور said...

الله ياحاتم
انا كنت بقرا ف الاول وعماله اقول ياترى اخرتها ايه ؟
ايه اللىف يها يخلى حاتم ينشرها لان اولها احداثه مافقيهاش شغف
بس لما وصلت اخرها حسيت اد ايه جميله ومعناها حلو

تعرف والله فكرتن باعلانات فودافون بتاعت عيش احلى مافى اللحظه

بس للاسف مش كل الناس بتفرح بساعه اللى حواليها
فى ناس بتفرح فى تعاستهم ربنا يحفظنا منهم

شكرا على الموعظه ياحاتم
سلام

sa'7so'7te said...

ياااااااااه
جميله اوى
و وصلت بجد

Wish I were a Butterfly ... said...

من أول ما الراجل طلب يتنقل مكان صاحبه فهمت إن صاحبه كان بيتخيل عشان يسعده، بس مش اتخيلت كمان إن صاحبه يكون أصلا كفيف

قصة أثرت فيّ أوي أوي أوي من أولها لآخرها... أو يمكن أنا اللي كنت جاهزة اتأثر كدة؟
:)

معظم النعم اللي الناس ممكن تحسدك عليها هي اللي فعلا مش ممكن تشتريها

شكراأوي أوي على البوست الجميل دة وعلى الترجمةالبسيطة القريبة للقلب
ملحوظة: صورة البوست أكتر من تحفة :). أول ماشفتها اتمنيت أكون مكانها، بس عادي بأة هغمض عيوني وأتخيلها
تحياتي ليك ولمعنى وصل أكيد

همسة قلم said...

يالله

رغم انها ليست المرة الاولى التي أقرأها الا ان تأثري بكل كلمة فيها وتعليقكم في اخرها اخى الكريم زاد حتى دمعت عيني

جميل ان نكون مصدر سعادة الاخرين خاصة من نحبهم ونركن لهم

دمتم بكل خير وكل عام وانتم الى الله أقرب

وتقبل الله منا ومنكم

blue-wave said...

الللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللله
من اروع القصص اللى قريتها طول حياتى
كل حاجه فيها حلوة
المريض الكفيف اللى بيتخيل الدنيا ويحكيها لصاحبه
صاحبه اللى بيشوف الدنيا من خلال خيال صاحبه الكفيف
روعه روعه روعه يا حاتم

JuSt_hUmAn said...

رغم إني توقعت نهاية من هذا القبيل بس عجبتني فعلاً، يا ريت لو تكتب اسم القصة الأصلي واسم كاتبها : )

همسات دافئه said...

حاتم
أدمعت عينى
انا فكرت فى الراجل الى فى آخر الأوضه الأول
كتير بيكون الخيال أحلى من الحقيقه هو غلط اننا عشنا فى الخيال ولا غلط اننا
حاولنا نشوف الحقيقه؟
حلوه قصتك اوى كالعاده يعنى:)
تحياتى

ولــــــــــو said...

habiba

انتي اول تعليق عن ولو
انا عارف ان الفرحة مش سايعاكي
انا عازرك فعلا
يالا حافظي بقى علشان فيه ناس كتير جدا بيحسدوكي على اللي وصلتيله ده
منوراني وكل سنة وانتي بخير

ولــــــــــو said...

قلب ينبض لله

معلش لازم تحاولي اكتر المنافسه شرسه على التعليق هنا
بس مش راحت لحد غريب اهي صاحبتك برضه

بصراحة انا فرحت اوي بكلامك ويارب مش يكون مجاملة
بس عارفه
ده اقل حاجة عندي
امال لما تشوفي الترجمة الصيني
خراااااااااااااااااااااااااااااااااافه

وانا مش عارف اشكرك ازاي على وجودك وتعليقاتك الجميلة
كل سنة وانتي بخير

ولــــــــــو said...

habiba

عارفه ان ده اول حاجة وصلتلي برضه لما قريتها
انا قلت انا ناقص
ناس تعبانة ومستشفي ودوا وامراض الحمد لله الذي عافانا
بس انا لقيتني مشدود برغم موقفي ده اني اكملها
انا لو مش كملت الحاجة اللي بقراها ف ساعتها لو كانت صغيرة يا اما مش هاكملها يا اما مش هاكملها مالهمش تالت

معقول فيه ناس كده ؟
انا اول مرة اعرف ان فيه ناس مؤذية اكتر مني
بس لو فعلا فيه ناس سعادتها ف تعاسة اللي حواليهم يبقى مش يستاهلوا يتقال عنهم ناس

شكرا على متابعتك بجد حاجة كبيرة جدا عندي
هو انا قلتلك كل سنة وانتي بخير؟
ابقي اتاكدي كده

ولــــــــــو said...

sa'7so'7te

لاااااااااااااااا
النهاردة وقفه العيد اكيد
اه المفتي قال كده
بجد فرحان اوي اني شفت كومنت ليكي
حمدالله على السلامة

كويس انها عجبتك والحمد لله انها وصلت
اصلي اول مرة ابعتها مشوار لوحدها
حمدالله على سلامتها
كل سنة وانتي بخير

ولــــــــــو said...

wish i were a butterfly...

من اول ما فكرت اني انشر القصه دي وانا كنت متاكد انها هاتعجبك
عارفه مع ان القصه ممكن تبان مش الوااااااااااااو بس انا انبهرت بالاحاسيس اللي مالياها
قليل اوي لما نلاقي ناس راضية باللي هي فيه كده والنادر جدا انها كمان بتحاول تساعد اللي حواليها ف انهم كمان يرضوا ويحبوا حياتهم مهما كانت صعبة ومتعبة

صورة البوست ؟
على فكرة بتعجبك حاجات معظم اللي اعرفهم بيجمعوا على انها مش كويسة وان ذوقي مش اللي هو
ربنا يكرمك بترجعيلي الثقة ف اختياراتي

كل سنة وانتي بألف خير

ولــــــــــو said...

همسة قلم

قبل كل حاجة
مبسوط جدا لمرورك ومبسوط اكتر لتعليقك

فكرة اننا نحس ان الدنيا لسة فيها ناس بتعمل ما ف وسعها لاسعاد اللي حواليها بالرغم من ظروفها الشخصية دي فكرة تدعو للسعادة والتفاؤل
نتمنى تكون الناس دي هي السائدة ف مجتمعنا

كل سنة وانتي بألف خير

ولــــــــــو said...

blue-wave

الله عليك انت كمان
احساسك عالي علشان كده قدرت تحس بالتفاصيل والمعاني جوة القصة
احنا نشكر اللي كتبها انه ادانا امل ان لسه الدنيا بخير
متشكر جدا ليك وكل سنة وانت طيب

ولــــــــــو said...

just_human

رغم اني مش توقعت النهاية اللي انت فهمتها دي ورغم انك بكده بتحسسني اني مش بالقطها وهي طايرة زي ماكنت فاكر لكن انا سعيد بمعرفه انها عجبتك
كده يبقى احتيار موفق ومش مشكلة موضوع الفهم ده ييجي بالوقت
والله انا حاولت ادور على الاسم والكاتب قبل ما انشرها بس للاسف مش اتوفقت بس ان شاء الله اول ما اوصل هانشرهم
ده حقهم علينا

متشكر لمرورك وسعيد بمعرفة رأيك
كل سنة وانت بخير

ولــــــــــو said...

همسات دافئة

مش معقول اخيرا جدول الاعمال فضي وسمح بشوية وقت ل ولو الغلبان
سعيد اني شفت تعليقك جدا

هو دايما بيكون الخيال احسن من الحقيقه علشان احنا بنملا الخيال بالحاجات اللي مش بنقدر نوصلها ف الحقيقه
الخيال هو الحياة اللي كنا نتمنى نعيشها ف الحقيقه

بس انا اعتقد ان العيش ف الخيال بيفقد الحقيقة حلاوة وجودها وبيفقدنا متعة تحقيق بعض الاحلام اللي موجودة ف الخيال لاننا ساعتها بدل ما نشكر ربنا على توفيقه ف وصولنا للي حققناه بنقول ان احنا مش حققنا كل الخيال وان اللي اتحقق مش يرضي طموحنا
مش عارف اوصل اللي اقصده لكن ف المجمل
كل سنة وانتي طيبة

الآء said...

كل سنه وانت طيب يا حاتم وعيد سعيد

تقبل الله منا ومنكم :)

همسات دافئه said...

ياحاتم يارخم
انا مش بتأخر اوى كده يعنى:(
وبعدين انا مفاتنيش ولا بوست
يعنى ملكش انك تتكلم معايا
واصلاً والله ربنا الى يعلم انا مرتبطه بالبلوج بتاعك اد ايه
بس اصلى سبنى اشرحلك انا البلوجات الى اعرفها من زمان بحس انى من المشاركين فيها مش مجرد ضيفه بتدخل تعلق فبقرأ براحتى وبعدين اعلق لما يجيلى تعليق حلو فى دماغى ولو ملقتش مش بعلق يعنى مثلاً البوست الى فوق دا اتقرا بس انا محتاره أزعق فى وشك ازاااااااى واشخط فيك بانى وسيله وارميك بأنى فازه شيك من الى جنبى دول!!!!!
:$:$:$
وانت طيب:)

موجة said...

حميل جدا الكلام ده
ومؤثر لدرجة كتير تخليك تبكى فى النهاية
ولكن فى مبدأ بيقول
ان لم تجد من يسعدك فحاول ان تسعد نفسك

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.