Tuesday, July 15, 2008

من خمستااااشر سنه كان انا وكنت هو


بعد اسبوع عصيب من الشغل جت الفرصة اني انزل البلد
والشواطئ مليانة بشر لكن اخيرا شفت ناس بهدوم طبيعية مش اوفرولات
محتاج اقعد على البحر جدا بس طبعا الناس محتلة المساحة كلها يادوب بس شايف البحر من بعيد بس طبعا ريحة البحر مالية الجو وده المهم بالنسبة لي
انا احساس البحر بيوصلي من الريحة
من بعيد لمحت ولد صغير يعني تقريبا يدي بالكتير عشر سنين
علق معايا اوي ولقتني مركز معاه جدا وحتى فصلت عن باقي اللي بيحصل حواليه
اشمعنى ده بالذات اللي يلفت نظري جامد كده
يعني هو ولد عادي مش امور زيادة مثلا ولا اصلا اعرف دمه خفيف مثلا ولا فيه حاجة مميزة تلفت النظر للدرجة بس انا حسيت اول ما شفته بحاجة غريبة
ركزت شوية وشغلت الذاكرة
ايوه اهو بدأت افتكر
انا شفت الولد ده قبل كده بس فيييييين؟؟
عيني لسه عليه مراقباه وهو عمال يضحك ويتنطط ويلعب ف المية وهو راكب العوامة بتاعته وبيشاور لاخوة الصغير انه يجمد قلبه ويلمس المية
ماشاء الله بيضحك من قلبه شفت سنته وهي بتلمع لما الشمس وقعت عليها تمام زي ما باشوف ف افلام الكرتون
قعدت اراقبة طووول اليوم وهو بيلعب ف المية وهو بيبني بيت على الرمل وهو بيلعب كورة مع اخوة الصغير وهو بياكل الساندوتشات اللي مامته عاملاها وهو بيجيب ايس كريم
من الاخر قضيت النهار كله باتفرج عليه ومش سيبته غير وهو بيلبس هدومة علشان ماشيين
ساعتها بس افتكرت انا شفت الولد ده فين
او بمعنى اصح ليه الولد ده دون باقي الناس علق معايا كده
الولد ده هو انا
قبل 15 سنه بالظبط انا كان شكلي كده بالمللي
كنت باتصرف كده بالمللي
كنت باعمل كده بالمللي
كنت باشبهه بدرجة مش طبيعية
كنت زيه بطريقه مش تتصدق او انا اللي حسيت كده
وانا ف سنه كده كنت برضه باضحك من قلبي
وانا ف سنه كنت باعيش الدنيا كانها الجنة
نفس الروح ونفس الحياة ونفس التصرفات البريئة
وبدأت افكر
امال انا ايه اللي حصللي
ازاي ف عشر سنين بس اتحول للنقيض كده
ازااي اتحولت لحد تاني غير الولد الطيوب اللذيذ اللي بيضحك من قلبه واللي مش بيحسب حساب اي حاجة غير انه يستمتع بكل لحظة تفوت عليه ومش يقرر غير انه يفرح بكل لحظة ويعمل كل حاجة توصله للحالة دي
يمكن الولد ده لسه كده علشان لسه مش كبر ولسه مش عاش ف الدنيا ولا شاف ولا قابل ولا اتعامل مع حاجات تضايقه وتتعبه
ساعتها قلبي وجعني
معقول الولد ده لما يبقى ف سني هايبقى زيي كده
لا طبعا يارب لأ
انا مش اتمناله انه يبقى زيي بعد مايكبر
اتمنى انه يفضل كده على طول تفضل ضحكتة ماليه وشه وتفضل نظرته للدنيا انها هي السعادة وان كل وقت بيمر عليه لازم يعيشه ويعمل اللي يقدر عليه علشان يفرح
لقيتني بدون وعي رحت ناحيته وضحكت جدا ف وشه ومديت ليه ايدي فالولد استغرب بس سلم عليا قمت قلتله على طول
انا عايزك توعدني انك تفضل زي مانت كده على طول
عايز ضحكتك تفضل ماليه وشك مهما حصل وعايزك دايما فرحان مهما حصل
عايزك تشكر ربنا دايما على اي حاجة تحصلك
الولد استغرب اوي وقاللي هو حضرتك مين
قلتله: انا ؟
انا انت كمان 15 سنه لو مش عملت اللي قلتلك عليه
طبعا الولد مش فهم حاجة المهم انا كملت كلامي وقلتله صدقني انت مش هاتحب تكون انا بعد 15 سنه من دلوقت
واديته ضهري ومشيت وانا بادعيلة من كل قلبي انه مش يبقى كده
مش يبقى زيي كمان 15 سنه

21 comments:

همسة قلم said...

وليه مش يكون زيك ياباشمهندس حاتم بعد 15 سنة :)

دور على الايجابيات اللى فيك وقول ياريته يكون زيي بعد 15 سنة

فالحياة زي ما بتقسى على الانسان ساعات وبتغيره ساعات

برضه بتعلمه كتير وبيستفيد منها كتير

بص على نص الكوباية المليان وخليه يكب عالفاضي :)

دمتم بكل خير

Wish I were a Butterfly ... said...

عجبني أوي أوي الكلام اللي قلتهوله في الأول. انت كمان ممكن تطبقه. ليه لأ؟؟

بالعكس بأة... اتمنى يكون زيك في نجاحك و في حاجات تانية كتير حضرتك أدرى بيها مني
و اللي مش عاجبك في نفسك لسة ممكن تغيره إن شاء الله :). يارب دايما سعيد ومبسوط و بتضحك و متفائل للحياة و ناجح أوي أوي كتير في حياتك كلها

و آخر جملتين اتقالوا دول اتخيلتهم لازم يكونوا بصوت وقور كدة زي الرجالةفي أفلام زمان :)
أنا انت كمان 15 سنة لو مش عملت اللي قلتلك عليه
يارب هو و حضرتك ربنا يرزقوا بكل الخير

نـــــور said...

والله ياحاتم فى وسط انقطاعى عن النت والدنيا والناس حسيت انى كان لازم اشوف البوست بتاعك واعلق عليه مع انى كنت ناويه ماعلقش على حد لحد ماارجع للتدوين.
وجعت قلبى ياحاتم
مش عارفاك بقالى كتير لكنى عارفاك من زمان ... مش فزورة لكن حاسة ان انت مش انت
لو بطلت انت تحس ان الدنيا كلها مسئولة منك زى ماانت كاتب فى تعريفك اكيد هتحس بالفرق
حاول ياحاتم تشوف جواك حاتم الجميل اللى دنيته حلوة وسيبك من حاتم اللى عنده مشاكل .
مش بقولك اهرب منها لكن كمان ماتخليهاش تملا حياتك كلها.
يمكن احنا مش بنعرف الحلو الا لما ندوق الوحش لكن بلاش تخلى مرارة الوحش تطول فى حياتك ..
سوا قلبك او عقلك
وياريت ياحاتم تنصح نفسك وتنفذ النصيحة اللى انت نصحت بيها الولد ده (عايز ضحكتك تفضل ماليه وشك مهما حصل وعايزك دايما فرحان مهما حصل
عايزك تشكر ربنا دايما على اي حاجة تحصلك
)
يارب اكون خفيفة عليك
دمت بكل خير وفى رعاية الله

قلب ينبض لله said...

كأنه فيلم ساسبنس بجد

انا فضلت مشدودة ويا الكلام ومتابعه وعمالة اقول ياطول بالك يا ولو قاعد طول اليوم علي البحر تتفرج علي طفل صغير

والآخر يطلع انت

لا نهاية غير متوقعه بجد مفاجأة

وعاوزة اقولك حاجه احنا بنتغير وبتضيع ملامح البراءة نوعا ما مننا علشان نقدر نواجه الأيام علشان نبئي اقوي
ولكل حاجه مقابل
اهم حاجه بس مانفرطش في البراءة دي بسهولة ونحاول نحتفظ ولو بالقليل منها

همسات دافئه said...

حاتم
عزيزى
الموقف ده بالظبط حصلى بس مع الفارق
البنت الى انا شفتها كانت شبهى اوى لو مكانتش انا تبقى بنتى الى انا متاكده انى لما اتجوز وأخلف هاجبها ان شاء الله بس هى كانت مع مامتها ومامتها كل شويه تتكلم فى الموبايل وتزعق تزعق والبنت كل ما مامتها تزعق تبصلى انا وتبتسملى نفس الإبتسامه الى مرسومه فى البرواز الى فيه صورتى وانا فى سنها كانت عايزه تهرب من صوت مامتها العالى وتيجى تضحك معايا وكنت عايزه اسيب السنين الى عدت وأرجع قدها وألعب معاها بس للأسف الحالتين كانوا مستحيل كان نفسى اخطفها من مامتها واخدها فى حضنى وأعيش وأعيشها فى دنيا من اختيارنا بس انا كنت خايفه من مامتها كانت عصبيه جدا ولما قامت وخدتها فضلت البنت تتابعنى بعنيها وعلى وشها ابتسامتى وفضلت تبتسملى لحد ما اختفت من قدامى
الموقف ده بقالوا فتره بس مش قادره انساه ولا انسى ملامحها ولا ابتسامتها لإنها مرسومه فى البرواز الى على مكتبى ولسه بدور عليها...وعلىَّ
عارفه انك فهمتنى وحاسيت بلى انت كاتبه وأسفه على الإطاله
سلام
شيماء:)

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مافيش حدبيفضل على حاله يا أستاذ حاتم اكيد الدنيا لازم بتسيب علامات يعنى لما نضايق نكشر ولما نفرح بنضحك
ومافيش حاجه اسمها سعاده دايمه فى الدنيا عشان نفضل على طول مبسوطين
وبعدين سيبنا من المقدمه دى
الحزن مش بيعكر الانسان يا استاذ حاتم
لا هو بس بياخد فتره كده وحسب نوع الشخص يقدر يتصرف معاه يعنى لو انسان قوى ياخد منه الايجابيات والصدمة الى ا تكسرش تقوى ولو شخص ضعيف بياخد منه السلبيات ويتكسر وصعب انه يرجع تانى زى ما كان
فياريت حضرتك كنت تقوله
خود بالك الدنيا دىمش ضحكه دايمه ولا دمعه دايمه هى اتخلقت عشان نعيشها فلا تبكى على شئ مضى ولكن قل ما ذا فى وسعى ان اعمل لما هو قادم
دومت بخير
والسلام عليكم ورحة الله وبركاته

break said...

ههههههههههههههههه


الولد زمانه مذبهل دلوقتى
طب كنت خدت رقمه عشان تكلمه كمان 15 سنة تطمن عليه


جميل انك فكر انك عايزه احسن منك فى المستقبل
بس مش معنى كدة انك غلط او انه مش هيحب يكون زيك

عالمى ازرق said...

عارف دايما احساسنا تجاه اللى بيشبهونا بيكون اقرب لاحساس الامومه او الابوه
اما قولتله كده انت كنت بتقوله لك كان نفسك تسمعه حد يقلهولك تحس ان حد اهتم يعرفك اللى جاى بعد كده
وربما لانك كنت صادق اووووى معاه مش هينسي الكلام ده بس هيستوعبه قدام اما يكبر اكتر مش دلوقتى
دايما الدنيا لازم يكون فيها نقصان علشان ربنا يعوضنا عنده بالجنه بأذن الله

real love said...

حتوم الجميل
ايه يا عم
انت محسسني انك في جحيم
في منفى
مش الشغل
الشغل في حد ذاته أجمل متعه
بس
دا لو انت حابه
بس مفيش مانع من وقت للراحة
دا الواحد يجنن لو الحياة كلها شغل
ربنا يوفقك يا حاتم يا رب
.................
ريال لف

real love said...

نسيت أقول ان الدنيا بين ثانية وثانية بتتغير
.......................
ريال لف

Doba said...

انا لو من الولد ده كنت جعرت وقلت الحقنى يا بابااااااااااا

الراجل ده هيخطفنى

ايه يا عم انت
رايح متابع الواد طول اليوم بتفاصيله وفى الآخر رايح تقوله انا انت بعد 15 سنة

عادى

لو كل واحد بصح لسنة فاتت هيلاقيى نفسه اتغير كتير جدا مش 15 سنة بحالهم

كل اللى انت فيه خبرة احلى وشخصية متأسسه مظبوط ومن الصعاب يولد الرجال ولا ايه

حافظ انت بس عاللحظات والقيم الحلوة جواك واوعى تضيع منك

يلا سلام وبالتوفيق دايما
هبة

ولــــــــــو said...

همسة قلم

اعتقد ان الواحد يتمنى للاصغر منه ان تكون حياته احسن منه وبعدين انا الحمد لله مش حققت ف حياتي اللي يخليها مثال او امنية بالعكس انا يمكن لسه لحد دلوقت باتخبط وكل فترة اضطر اني ابدا من جديد واعتقد ان ده مش فيه حد يتمناه لحد الا لو كان بيعزة جدا ههههه
والله للاسف الكوبايه مش باين فيها حاجة حتى الحبة الصغيرين اللي كانوا موجودين اتبخروا الحمد لله
دايما ارائك محل تقدير مني فعلا
تحياتي



Wish I were a butterfly…

انا اقدر اقولك اني كنت باحاول اعرفه ان الدنيا مش باللذاذة اللي انا كنت فاكرها وبالتالي ضمنيا باقوله استعد للقادم مع انها ممكن نعتبرها قسوة بالنسبة لطفل مش هايقدر يستوعب اي حاجة لكن صدقيني انا اعتقدت انه ممكن الموقف ده يفرق معاه كتير يمكن لما يقدر يستوعب
اه تصوري بقى حكيم الزمان عمو حاتم وهو بينصح طفل لسه مش بيعرف يلبس لوحدة
بس والله كانت تجربة مفيدة ليا على الاقل
ربنا يوفقك ودايما مصدر سعادة للي حواليكي
ولا ايه؟


Habiba

ياااااااه انا فيا كل ده
والله ماعرف
بس اوعدك احاول ان شاء الله اغير الحاجات دي قبل ما اضيع
متشكر جدا على احساسك



قلب ينبض لله

اولا انا فعلا ربنا ساعات بيمدني بطولة بال انا نفسي مش باطيقها فيا وان كانت الظروف المحيطة خلت صبري ينفذ بسرعه
لكن يمكن كمان كنت بقالي كتير تعبان نفسيا وجسديا وكمان قاعد قدام البحر اللي هو من اهم اصدقائي دلوقت والوحيد اللي باقدر اقابله وانا ف الشغل فكل ده اثر عليا وعلى حالتي المزاجية ويمكن لو مش كنت ف الحاله دي ساعتها كنت ولا فرق معايا ولا اخدت بالي من الولد اساسا
انا فاضي اشوف العيال بتلعب ف الرملة
كلامك بجد عجبني جدا
بس ليا تساؤل صغير
اللي كان محكوم عليه من الاول لو جاب محامي كويس ممكن يسترجع البراءة ولا القاضي هايغلس؟
رخم اوي بصراحة
منوراني



همسات دافئة

لا دي كده تعبانه من صغرها مش لما تكبر ممكن تتعب
عارفه اني فعلا لاول مرة من زمااان اقرا اللي بين السطور
بس عارفه كمان ممكن تكون قصتك دي اثبتتلي انه ممكن الولاد الصغيرين فعلا يفرق معاهم موقف او معنى توصليه ليهم يديهم امل او ابتسامة او حتى تساؤل يكبر معاه ويحاول على اد ما يقدر يلاقي له تفسير او اجابة
ان شاء الله ربنا يرزقك ببنت زيها وتكوني ليها نعم الام


مؤمنة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بصراحة اول ماقريت الكومنت قلت برافو وصقفت كتير
فعلا اعجبت جدا جدا بالكلام وقلت لو كنت قريت الكلام ده قبل الموقف كنت فعلا لازم اقوله كده
ربنا يكرمك ويزيدك
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته




Break

مذبهل بس ده برق كده وشكله كان باين انه بيقول الراجل ده عبيط ولا ايه
ايه الكلام الغريب اللي بيقوله ده انا عايز قلبظ حجم عائلي وازازة عصير
وكمان كنتي عايزاني اخد رقمة بعد 15 سنه ده ممكن يمسك فيا ويقولي منك لله انا كنت عايش حياتي زي الفل وان تالي حطمتني والكلام ده
لا مش قلت انه مش هايحب يكون زيي بالعكس انا الحمد لله راضي باللي انا فيه وناس كتير جدا بتحسدني عليه لكن المسالة راحة البال انا مش اتمنى لحد انه يكون زيي ف حالتي النفسيه والمزاجية
مش احب حد يتاثر باللي بيحصل حواليه وممكن يوقف حياته كلها فترة بسبب موقف او حادثة
قال اخد رقمة قال
هو انا بايع نفسي
منوراني



عالمي ازرق

الله ينور عليكي
بالظبط مع الفارق اني باشك دلوقت ان التوقيت كان مش اللي هو انا بس كان نفسي ان الولد ده يحاول يفكر ويربط
ومش معنى كده اني مش عاجبني حياتي لا بالعكس الحمد لله بس انا باتصور انه كنت هابقى حد تاني ف مكان تاني باعمل حاجة تانية لو حد قاللي الكلام اللي قلتهوله
بس خلاص
ربنا يرزقنا الجنة ان شاء الله



Real love

ياااااااااه حمدالله على السلامة
ايه الغيبة الطويلة دي
لااااا والله بالعكس
انا الحمد لله ف مكان كل الناس تحسدني عليه لكن لو انتي قاعده ف احسن مكان ف الدنيا بس مش مبسوطة مش هاتقدري تحسي بالحاجة الحلوة اللي انتي وسطها
لكن انا معاكي ان الشغل حاجة مهمة جدا للبني ادم
ايه اللي دخل الكلام ده ف البوست
انا فين ؟
منوراني



Doba

ليه بس ده انا حتى كنت حالق دقني من اسبوع ولابس كاب لامم شعري
يعني مش اللي هو مخيف اوي
مش عارف والله انا استغربت برضه الكلام ده
حسيت اني كنت المفروض اكلم محاضر دولي ف هيئة سوق المال علشان يقدر يستوعب
والله كلمتين يرفعوا روح اي محبط
ربنا يكرمك ويارب اقدر اعمل حاجة من اللي قلتيه
متشكر جدا

One Mile said...

فيه حاجة كدة عاوزة أقولها بس مش عارفة هاعرف أوصلها و اللا لأ.
تقريبا الموضوع (وان باكدج) أو وحدة واحدة يا تبقى برئ و طيب و بتضحك من قلبك و لسة محتفظ بأجمل حاجة في الطفولة، يا إما تبقى ناضج فكريا و متحمل المسئولية و ده طبعا بيأثر على البراءة لأن الدنيا أصبحت ذات شعار البقاء للأقوى.....ده اللي أنا قريته من القصة بس مش عارفة ممكن نلاقي توليفة بين الاثنين و اللا إيه...كان عندي دكتور في الجامعة يقول إذا كان البقاء للأقوى ، فعندنا في الإسلام المكث للأنفع.... يا رب يرزقنا أنفس مطمئنة سعيدة ضحكتها بيضة مش صفرا بس مع عقول ناضجة و سواعد تتحمل المسئولية....و آسفة للإطالة تقريبا علشان بقالي كثير مابدونش فطلعته هنا...

sahr said...

مايبقاش زيك ؟ طيب ياليت يبقى زيك
ربنا يستر عليه وعلى ايامه
مين عارف ممكن هو كمان بعد 15 سنة يقابل ابنك بيلعب على الشاطئ بيضحك من قلبه ووبيبني قصور كمان من الرمل ويقوله نفس الكلام
انا كنت انت من 15 سنة

Known as PHYSCO said...

مش عارفة يا حاتم انت جيت على الجرح و لا إيه .. هو لو بقى فى شخصيتك يبقى ربنا بيحبه .. بس علشان كل الأطفال دومل لما يكبروا تفضل ابتسامتهم موجودة .. لازم ظروفهم تبقى غير ظروفنا و حياتهم تبقى أحسن من حياتناو ده للأسسف صعب إن ماكنش مستحيل إنه يتحقق .. بكرة فى بلدنا مش دايما أحلى

الآء said...

يا حاتم
كل مرحله وليها متطلباطها وليها جمالها
الطفوله دائما بيسموها بيريئه لان الطفل مبيكونش شايل للحياه هم ولا متحمل مسؤليه ولا علي اعباء
مبيحسش غير انه محور الكون وان الدنيا بتدور حوليه وطلباته معظمها بيكون مجاب من غير تعب
الطفل بيفرح من أقل حاجه وبيزعل وبيعيط من أقل حاجه وبيرجع يبتسم تاني

لكن الانسان الناضج عليه مسؤليات واعباء و مشاكل
والأنسان الناضج مبيزعلش من أقل حاجه ولكن كمان مبيفرحش لأي حاجه
وده الفرق اللي بينكو بينه

علي العموم يا بشمهندس هيا الحياه كده وربنا يكرمك ويكتبلك السعاده والبسمه علي طول

Lyssandra said...

البوست ده هايل بجد

بس هوا محدش بيفضل بعد 15 سنه زي ماكان وهوا طفل

كل شخص لازم يمر بمراحل معينه مايكونش عنده اي مسئوليات فتفضل ضحكته صافيه وواسعه ومن القلب

وبعيد كل ما يكبر كل مايفهم كل ما يزيد مشاكله ومسئولياته
وتفضل الابتسامه المسكينه تتغير معالمها من ابتسامه تعلو الوجه
لقوس مقلوب علي الشفاه
وتصبح مجرد دمع ابتسامه او ابتسامه تنتحر أو تنحد من زاوية فمه

هيا دي سنة الحياة

=====================

أنا كتبت عن موقف مشابه في بوست قديم باسم "ابتسامه "
اتكلمت عن موقف مشابه
وعن امنيه مشابهه

بس صدقني الواقع غير كده

وبعدين احنا مش وحشين أوي

أكيد احنا الكبار بييجي علينا وقت نبتسم ونضحك بجد

زي ما بييجي علينا وقت نحس اننا مهمومين أوي

======================

علي العموم أعتقد انه لو ظل صورة منك .. إنه مش هايندم بعد 15 سنه

لكن لو أسعده الحظ وتذكر كلماتك

أعتقد هايبتسم من تاني

كانت فكرة ظريفه توجيه النصيحه ليه
أكيد هاتصحي في ذهنه في يوم من الأيام

=============

تحياتي
وتقبل مروري

lyssandra

sakayar said...

باشا
يا باااشا

هو انا ممكن أعلق ولا باب التعليق قفل؟؟؟
سلامو عليكم
حضرت ولم أجدك
سأترك لك هذه الرسالة تحت عقب الباب وإذا وجدتها اشحنلي شكراً
عارف فتحت البوست وبقرأ كده وبعدين لقتني ببتسم وحالة ابتسامة عريضة مش عارف اقفل شفايفي ههههه
اصلي م النوع اللي بيحب الذكريات اوي
خصوصاً لو ذكريا بتفكرك بأوقات سعيدة
بس المهم تسأل نفسك
هوه انا لسه سعيد ولو لأ فلأ ليه؟؟؟
حاول تكون سعيد مهما كانت الانشغالات ومهما تاخدك الدنيا
تصدق من اسبوعين تلاتة طلعت البحر وانا اخر مرة طلعته كان ف اسكندرية السنة اللي فاتت لمدة يوم
قلت طلع واقعد بس ع الرملة ... بجد لقتني زي المجنون اول ما شفت البحر قلت للشباب اللي معايا طيب سلاااام انا بقى ونزلت الميا ... بس حسيت بشعور جميل اووووي هي جملة سمعتها من ممثلة زمان كانت بتقول احساسها لما بتنزل الميا ... بتقول كإنها بتقول لكل حياتها تشششششششش
هو ده الشعور بالظبط ... بس يا ترى شعور الطفل الصغير اللي شفته وفكرك بيك ... ينفع ترجع تاني نفس الطفل دلوقتي؟؟؟ بجد انا بقول لنفسي وليه مينفعش ..بس ايه اللي يمنع؟؟؟
تحياتي ع الاحساس

ولــــــــــو said...

One mile
بصراحة بصراحة اقتنعت جدا برأيك هو فعلا الموضوع باكيدج مش ينفع اخد حاجة من غير التانية بس برضه بيبقى فيه صفة واحدة سائدة هي اللي بتميز البني ادم وفيه ظروف خارجية ساعات بتأثر على التصرفات بتاعته وساعتها بنعذره ونقول اكيد مش ف حالته
الل كنت اقصده انه الواحد كان يتمنى ان الصفه السائدة فيه انه يبتسم للحياة ومش يعملها حساب لكن الحمد لله الدنيا كويسة برضه
سعييييد جدا بتعليقك


Sahr
والله انتوا واخدين فيا مقلب
بصي انا والله دايما باشوف انه مهما الزمن اتغير ومهما الاحوال ساءت ومهما ومهما فلازم نلاقي ناس تطمنا ان الدنيا لسه بخير ودول بيربوا اولادهم على اللي اتربوا عليه فاطمني احوال الناس اللي هاييجوا بعدينا مهما كانت فاكيد مش هاتكون على طول
اما موضوع انه يقابل ابني على الشاطئ دي فاكيد استبعدها انا اصلا مش هافسح عيالي
دانا هابهدلهم واعذبهم الكلاب دول
دول مجنينني انتي مش تعرفيهم
مين عارف كل شئ ممكن فعلا بس بس انا بعد خمستاشر سنه هايكون ابني لسه عنده 9 سنين ليييييييييه؟
تمنيلي الخير



بيقولوا سايكو
هي نظرة تشاؤمية بس فيها شئ من الواقعية اللي اتمنى انها تتحول حقيقة وحاجة مسلم بيها
احنا على فكرة اللي بنبص للحاجة الوحشة لحد ما نسينا منظر الحلو صدقيني فيه حاجات حلوة كتير بتحصل بس احنا بطلنا نشوفها يمكن علشان مستخبية بس ف الاول والاخر لسه موجودة
ربنا يخيب ظننا ويبقى بكرة احسن ان شاء الله

ولــــــــــو said...

One mile
بصراحة بصراحة اقتنعت جدا برأيك هو فعلا الموضوع باكيدج مش ينفع اخد حاجة من غير التانية بس برضه بيبقى فيه صفة واحدة سائدة هي اللي بتميز البني ادم وفيه ظروف خارجية ساعات بتأثر على التصرفات بتاعته وساعتها بنعذره ونقول اكيد مش ف حالته
الل كنت اقصده انه الواحد كان يتمنى ان الصفه السائدة فيه انه يبتسم للحياة ومش يعملها حساب لكن الحمد لله الدنيا كويسة برضه
سعييييد جدا بتعليقك


Sahr
والله انتوا واخدين فيا مقلب
بصي انا والله دايما باشوف انه مهما الزمن اتغير ومهما الاحوال ساءت ومهما ومهما فلازم نلاقي ناس تطمنا ان الدنيا لسه بخير ودول بيربوا اولادهم على اللي اتربوا عليه فاطمني احوال الناس اللي هاييجوا بعدينا مهما كانت فاكيد مش هاتكون على طول
اما موضوع انه يقابل ابني على الشاطئ دي فاكيد استبعدها انا اصلا مش هافسح عيالي
دانا هابهدلهم واعذبهم الكلاب دول
دول مجنينني انتي مش تعرفيهم
مين عارف كل شئ ممكن فعلا بس بس انا بعد خمستاشر سنه هايكون ابني لسه عنده 9 سنين ليييييييييه؟
تمنيلي الخير



بيقولوا سايكو
هي نظرة تشاؤمية بس فيها شئ من الواقعية اللي اتمنى انها تتحول حقيقة وحاجة مسلم بيها
احنا على فكرة اللي بنبص للحاجة الوحشة لحد ما نسينا منظر الحلو صدقيني فيه حاجات حلوة كتير بتحصل بس احنا بطلنا نشوفها يمكن علشان مستخبية بس ف الاول والاخر لسه موجودة
ربنا يخيب ظننا ويبقى بكرة احسن ان شاء الله

doaa said...

ربنا يسعدك يا باشمهندس حاتم أكتر من أيام زمان