Monday, December 31, 2007

ما انزل اجي معاك




كعاده اي سنه معايا لازم تنتهي بتأكيد احساس عندي ان السنه الجايه لايمكن تبقى احسن مع اني كنت متفائل جدا ان السنه دي هتخالف توقعاتي وتنتهي باحساس السعاده اللي ملازمني من فتره ما رجعت اشتغل تاني وقلت بلدنا لسه بخير والقادم اجمل على اسم احد الاصدقاء المدونين لكن ربنا مش يقطعلي عادة
جه آخر يوم ف السنة وقالي مش تتخيل اني هاعدي السنه عليك وانت متفائل خد هديه السنه دي وكل سنه وانت بتحلم !!!!!!!!!
انا شايف نظره الشماته ماليه وش السنه دي ولسان حالها بيقول لو كنت عديت من غير ما اديك الهديه بتاعتك يبقى انت اكيد اكيد مش ف مصر
تحبوا تسمعوا الهديه ؟
الاول انا احب اوضح ان اللي هاحكيه ليكوا حدث بالفعل
Based on a true story
وممكن الموقف يتكرر مع اي حد تاني فنصيحه مني
Please don't try this at any where
علشان انا مش مسئول
قبل ما ابدأ احب كمان احيي صديقي المقيد علشان هو السبب ف اتخاذي موقفي اللي هاحكيه كمان شويه وان كان ممكن كان اروح بسببه ف داهيه
هو يسخنني وانا اسخن واعمل هيركيوليز
ماشي ياعم
الموضوع طوّل وانا عارف ان مش فيه حد فاهم حاجه فهابدأ اقولكم على اللي حصل على شكل حكايه
كان ياما كان شاب ( اللي هو انا ) راجع من المعادي راكب تاكسي ورايح على محطه المترو يقابل واحد صاحبه والتاكسي ماشي لابيه ولا عليه اذا بشخص يظهر فجأه قدام التاكسي وعامل اشاره بأيده فهم من خلالها سواق التاكسي انه مطلوب منه انه يقف
فطبعا الراجل بكل بساطه قلل السرعه وقام راكن على جنب يشوف الشخصيه دي عايزه ايه
انا بقى ولا كأني موجود ... هو الراجل شاورلي أنا
فجأه لقينا جثة ضخمة جايه ناحيتنا وانا برضه ولا كأني موجود
المهم انا كنت كاشف من الراجل ده لحد حزام البنطلون بس سمعت صوت رخيم بيقول رخصك يا اسطى وبطاقه اللي معاك – اللي فهمت بعد كده انه يقصدني انا – المهم السواق بكل بساطه قام مطلع الرخص وانا ف مكاني مش اتحركت وكأني مصاب بحالة لا مبالاه فطبعا الشخصيه الجثه انحنت نصف انحناءه علشان تشوف لوح التلج اللي عامل فيها اطرش
ويال هول ما رأيت
واحد مش قدرت احفظ من ملامحه غير ان وشه فيه شنب ولا شنب كبير النجعاوية وكانت دماغه فاضيااااه مش فيها ولا شعره ولابس هدوم عاديه لا تتناسب مع برودة الجو بس انا قلت دي امكانياته ربنا يزيده واكتر حاجه مميزاه انه كان ماسك جهاز لاسلكي ف ايده كان شكل خالد صالح ف الصوره دي بس التاني مش عنده ولا شعره خالص


المهم الراجل بص ليا نظره احتقار وقالي : الامّور مش سامعني
بصيت بأستغراب وقلتله بكل براءه: حضرتك بتكلمني انا
قام باصصلي بنظره تدل على الاستغراب وقاللي : امال بأكلم امي بطاقتك ياد
وهنا استفزتني الكلمه واسترجعت حواري مع المقيد من فتره وافتكرت اني قلتله اني لايمكن اسمح لحد مهما كان انه يهينني ودبت الحماسه ف جسمي واستعنت بالله واستجمعت كلامي وبكل ثقه قلتله : مين حضرتك اصلا علشان تقولي ياد؟
الراجل ودانه احمرت واحس بالاهانه اني ازاي فيه بني آدم مش يعرفه وكمان قدام سواق التاكسي قام قاللي والشرر بطلع من عينيه : مش عارف انا مين طب انزل اعرفك امال انا ماسك اللاسلكي ده منظره


انا الحكومة ياااد


دا انت ليله تيييييييييييييييت سوده
انا بقى قفلت معايا والعرق الصعيدي نفر من دماغي وطلبت معايا تناحه ومطرح ما ترسي دقلها قمت قايله بكل البرود اللي قدرت اجمعه وانا لسه ف مكاني مش اتحركت – طبعا علشان السواق يبقى شاهد من ناحيه ومن ناحيه تانيه علشان مش فيه قلم طايش يمسي على وشي ف البرد ده – وقلتله : هو المفروض اعرفك من اللاسلكي ؟ طب ما السيكيوريتي اللي ف عمارتنا معاه واحد زيه وكمان لابس يونيفورم ومعاه طبنجه
عادي يعني
انا لاقيت غضب ربنا نزل على وش الراجل ده ولاقيته قام مادد ايده من شباك التاكسي وماسكني من الجاكيت وشاددني وقالي : انزل يابن ال تيييييييييت انت خلاص كده مش ليك وجود ف الدنيا بعد النهاردة
قمت بكل حزم وانا بأفلت منه الجاكيت – اصله غالي ولسه مش اتمتعت بيه – وقايله بنبره انا نفسي استغربت طلعت مني ازاي : احترم نفسك وحافظ على كلامك علشان مش تندم بعد كده
قام ساب الجاكيت وباصص لي نظره حيره وان كان حاول يخفيها وقايلي بنبره اللي مش بيهمه حاجه : انت بتشتغل ايه ياد؟
انا تجاهلت نبره الاستخفاف وقلت دلوقت يندم لما يعرف وقلت بكل فخر ولا كأني صلاح الدين الايوبي : أنا مهندس
طبعا تصورت ان الراجل بقى هايتكسف ويعتزر بقى وكده لكن للاسف خاب املي ولاقيته بيضحك ضحك هيستيري واللي غاظني اكتر ان السواق كمان ضحك وكأنه بيقول ايه العبيط ده وقام ساكت اول ما الراجل الضخم قطع ضحكته فجأه والشرار بيطلع من عينه وقام قايل : طب يا حيلتها
مهندس هاه ؟ طب وريني البطاقه
انا ساعتها بصراحه كنت هاتراجع واقول كفايه لحد كده وخصوصا انها اول مره وابقى اكمل المره الجايه لو ربنا اداني العمر وكرمني وخلصني من البلوه دي لكن كلمه حيلتها دي غاظتني بجد هو انا قلتله كابتن منتخب مصر لكره الشواطئ دا انا مهندس وساعتها الشيطان قام اتملك وداني وقالي يا تكمل يا اما هاتتظبّط
انا بصراحه قلت كده كده شكلي هاتظبـّط فيبقى شكلي يبقى كويس على الاقل قدام سواق التاكسي مع اني عاتب عليه انه مش حاول يتدخل ويفهمني الحوار ويهديني كأنه واحد بيتفرج على فيلم هندي ومستمتع جدا وكأنه بيتفرج لأول مره مع انه شاف النهايه كتييييييييير
المهم انا قلت للراجل الجثه بكل العند اللي ف الدنيا واللي يحصل يحصل : وريني بطاقتك انت الاول فلاحظت بدايه الانفجار على وشه فقلت الطف شويه واعمل لآخرتي يمكن ساعتها يفتكرهالي وقلتله موضحا مانا مش كل واحد ماسكلي لاسلكي يقولي طلع البطاقه اطلعهالوه المره الجايه الاقي واحد لابس جلابيه وماسك نبّوت بيهددني ويقولي بطاقتك
وكانت هي دي القشه اللي قسمت ظهر الراجل الجثه ولاقيته قلب واحد تاني خالص اطول واعرض واوحش
وتصورت ان النهارده مش هايعدي عليا الا وانا ف مشرحه زينهم
الراجل قام ماسك باب التاكسي واداله شوطه برجله طبّقه وقام مادد ايده ماسكني من دراعي كان هايكسره لولا اني قمت شاخط فيه وقايله الكلمه الشهيره والقديمه قدم الاهرامات : انا هاوريك يا حيوان انا هاعرفك مركزك وقمت بكل تلقائيه فاتح الموبايل – اصله موتورولا – ودايس اي زرار مش كنت شايف وبعدين لاقيت نفسي باتكلم مع شخص مش موجود اصلا على التليفون اسمه مصطفى باشا
انا : ايوه يا مصطفى باشا انا حاتم يا فندم انا اتبهدلت من رجالتك يا اونكل
وطبعا لاقيت الراجل قام سايبني كأن ثعبان قرصه فأنا قمت مستحلي الحكايه وسكتت فجأه بعدين كملت : واحد حضرتك ماسكني من هدومي وبيشتم وعامل فيها مدير الامن وبيقولي انت النهارده زبون وشتايم وقله ادب انزل معاه حضرتك ؟
الراجل بيبصلي وكأنه بيقول اه يا صايع يابن ال تييييييييييت وانا متقمص الدور جدا ومكمل وقمت ملتفت له وقال بأسأله : اسمك ايه وارجع للتليفون واكلم الباشا الوهمي : ايوه حضرتك ي اونكل مانا قلت اتصل بحضرتك احنا مش لينا بركه غير حضرتك والله بابا بيقولي لو فيه اي حاجه اتصل بعمك مصطفى
لو احنا مش اخدنا حقنا ف البلد مين اللي هاياخده
وبعدين أعلى صوتي واقول : يعني لو كده انزل معاه وحضرتك هاتقابلني شخصيا بس انا اخاف يعمل معايا حركه مش ولابد
واسكت واكمل بعدها : لأ ازاي طبعا عارف حضرتك ممكن تعمل ايه طب دقيقه أسأله
وطبعا قمت باصص للراجل بكل شماته وبأكلمه بقرف مانا بقى بقيت معرفه مصطفى باشا : انت تبع قسم ايه؟
الراجل قام تجاهل سؤالي وقام موجه كلامه من فتره طويله لحد تاني اكتشفت انه السواق واني لسه جوه التاكسي وقاله : اطلع يا اسطى
الراجل لما صدق وقام دايس بنزين على الاخر وانا بقى قمه ف التشفي قمت مطلع دماغي من الشباك


وقايلله : ما انزل اجي معاك
رخم مش كده

ايه رأيكم ف نهاية السنه دي معايا
كل سنه وانتم طيبين وربنا يخليلي مصطفى باشا
شفتوا بقى انا محظوظ اد ايه


طبعا عندي حق اقول ان السنه دي زي غيرها
وسمعني سلام



مصر هي عمي وخيرها جوه فمي



60 comments:

Hadota ... حدوتة said...

يخرب بيت العسسسسسسسسسسسسسسسسسل
مش ممكن

كميةالضحك اللى انا ضحكتها


لانت محصلتش
اسلوووووبك راااااائع


ايه يابنى دا

طب لعلمك بقى انا معرفة مصطفى باشا برده

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

البوست كله على بعضه خطير بس عجبتن اوى الحتة بتاعة التليفون


تحياااااااااااااااااااتيييييييي

Wish I were a Butterfly ... said...

سلام عليكم

كنت جاية أقول
Happy New Year

بأة وكدة عشان من شوية بدأنا سنة جديدة
:)

بس لقيت بوست غريب!!! بس برده هتمسك بموقفي وأوقوللك إني كنت جاية أقول كدة و أمشي :)

يارب تكون سنة جميلة أوي أوي معاك... وتكون أحلى من كل السنين اللي سبقتها في حياتك، وتحقق فيها كل أحلامك اللي لسة مش اتحققت

سلام مؤقت ياباشمهندس

نقطة مية said...

يا حول الله...طيب خلي بالك المرة دي سليمة المرة الجاية مين عارف..كل سنة و انت طيب و سنة سعيدة..مش عارفة ليه افتكرت سلطان في مدرسة المشاغبين

علا من غزة said...


يااااااه
انت انكتبلك عمر جديد باين هههههههههه
يا لطيف ... انت فعلا ما عرفتش هو عمل معاكو كدة ليه ؟؟ فعلا ناس تخاف ما تختشيش .. دي مصيبة والله

بس لو كنت اديتني رقم المصطفى باشا ده لما كنت في الترحيل ههههههه كنت استفدت منه بردو
ههههههه

يالا .. اديك هاتخش السنة الجديدة بقصة ومغامرة تحكيها بدل ما تخش بإيدك فاضية :p

كل سنة وانت طيب
:)

همسات دافئه said...

ياااااااااااااه
ههههههههههههههه
فرحانه بيك والله ايوه كده
ال فرحنلى بالاسلكى وبشنبه ال
ايوه كده ياحاتم برافو عليك وربنا يخلى مصطفى بيه
انا بعد كده لو حد كه معايا هكلم حاتم بيه علطول
ايه ده بس انت المفروض تتفائل دا انت ربنا أنقذك يابنى وهتكون أحمل سنه باذن الله تحياتى الشديده ياباشا:):):)
هههههههههههه

klmat said...

ماشاء الله .طب ده انت اتكتب
لك عمر جديد واحنا ضحكنا
من قلبنا وكتبت
بوست جااااامد والحمد لله
ان ربنا الهمك وعملت حكايه التليفون
والجاكيت الجديد بردوا عملت شغل
يعنى سنه زى الفل
وابن التيت مشى وقفا يقمر
عيش بس المره دى ربنا ستر
يعنى ماتلاقيش الا الراجل الجامد
ده وتعمل كده معاه طب نقى
عصفور صغير
الف حمد الله على سلامتك
وسنه جميله وسعيده عليك وعلى اسرتك
وربنا يهدى ولاد التيت تيت
سلاااااام

ولــــــــــو said...

حـــدوتــــه
بقى كده برضه بأقولك كنت هاتشد على القسم وممسوك تحري والراجل عامل زي كبير النجعاوية وتضحكي كده
مش كان عشمي
على العموم المهم انك ضحكتي والحمد لله ان ربنا ستر
وكمان بتدعي انك تعرفي مصطفى باشا؟ اذا كان انا اللي ربنا انقذني بسببه مش اعرفه هاتعرفيه انتي ياللي مجرد بتقري القصة؟
بس موقف سبحان من نجاني منه بجد
تصدقي انا كمان عجبتني واللي ضحكني موت انه بعد ما مشيت الراجل السواق قال بيقولي لو الباشا جامد كده ماتتوسطلي عنده علشان ساحبين مني الرخصه ومطلعين عيني
تصوري !!!!!!!!!
كل سنه وانتي احسن

ولــــــــــو said...

Wish I were a butterfly
وعليكم السلام وررحمة الله وبركاته
ربنا يخليكي وعام يا رب سعيد عليكي وعلى كل اللي يعرفوكي
دايما سابقاني بس والله انا كنت ساعتها بأكتب عندك برضه تهنئه بالسنه الجديدة

البوست ده غريب؟ معقووووووووول ده هدية السنه اللي فاتت ليا
اقريه بس وانتي هاتتمني انك مش تستقبلي اي هدايا من اي نوع وتدعي ان السنه مش تاخد بالها منك من الاصل
متشكر جدا لكلامك بجد وهاستنى تعليقك مع اني مش هأبقى موجود علشان ارد لكن هأعرفه ان شاء الله
كل سنه وانتي بالف خير

ولــــــــــو said...

نقطة ميه
اولا سعيد جدا انك برغم مشاغلك وكده لسه بتمري على بلوجي المتواضع وتسيبي كمان كومنتات
بجد حاجه بتفرحني جدا
بالنسبه بقى للموقف ده انا مش عارف اعمل ايه اخللي بالي منه علشان مش يحصلي كده تاني غير اني استقيل من الشركه دي واقطع اي علاقه ليا بالمعادي
كل سنه وانتي بألف خير ويا رب دايما
بس هو سلطان كان ف مدرسه المشاغبين؟
يارب دايما منوراني

ولــــــــــو said...

عــــلا – من غـزة
اولا انا عايز اعتذرلك اني بقالي فتره مش بأسيب كومنتات بس بصراحة لاقيت شكل صفحه الكومنتات عندك اتغيرت وبقى يقولي اكتب ايميلك وايميل اللي عايز تعلق عنده
طب موضوع ايميلي ده وماشي لكن الايميل بتاعك انا اعرفه منين فياريت تتكرمي عليا لو قريتي الكلمتين دول انك تشوفيلي حل انا بصراحه عايز اسيب كومنتات كتير عندك ومش عارف وياريت اي عابر سبيل يعرف الحل يقولي وله الثواب والدعاء

نرجع بقى لموضوعنا انا فعلا لو الراجل ده مش كان صدق الموضوع ده مش كنتوا هاتقدروا مجرد تخيل ايه اللي كان ممكن يحصل فيا بس الحمد لله ربنا ستر
اصل امي دعيت ليا قبل ما انزل
لا انا عارف ده عندنا ف مصر اسمه كمين بس الفرق ان الكمين ده بيبقى ظباط وعساكر وهيصه لكن هو كان عامل كمين مخصوص يمكن قال يسلي نفسه
هههههههههه
والله لو كنت اعرف رقم اي باشا من البشوات مش كنت اتأخر بس الظروف بقى لكن كفايه ان معانا ربنا هو اكبر من الكل

على رأيك اديني دخلت السنه الجديده بهديه
ربنا مش يقطعلي عادة بس انا لو كل الهدايا هايبقوا كده انا متنازل
كل سنه وانتي دايما ف خير وان شاء الله ترجعي لينا ومعاكي الدكتوراه مش مسافره عشان كده برضه ولا رحله سفاري؟

ولــــــــــو said...

همسات دافئة
ايوه ايوه سخنيني انتي كمان وقوليلي انت راجل والرجاله لازم ينضربوا علشان الباقي يعيش وكده وانت من الرواد
ولا اقولك قوليلي انت انسان صميم يا حاتم
ما صاحبي برضه قعد ينفخ فيا كده واخرتها كان هايسبق اسمي لقب المرحوم

لاااااااااا مش انا اللي اخاف من حته لاسلكي وبعدين اللي طمنني بصراحه اني مش شفت معاه سلاح لو كان معاه سلاح كنت هاديله كل الكارنيهات اللي ف المحفظه والفلوس كمان العمر مش بعزقه يا شيماء ياختي

ايوه قوليلهم حاتم اللي وقف ف وش امين الشرطه بتاع المعادي وهما هايتصرفوا ويقوموا بواجبهم على اكمل وجه واحنا من ناحيتنا هانترحم عليكي وندعيلك

الحمد لله على كل حاجه ويارب دايما اكوني بخير
تحياتي بجد

ولــــــــــو said...

Klmat
اي والله عندك حق انا نفسي مش كنت مصدق انه سابني امشي لكن رحمه ربنا فاقت كل التوقعات

طب الحمد لله انك ضحكتي ومش مشكله انا كان هايحصل فيا ايه

وهو انا هانقّي اهو اللي جه قدامي وخلاص وبعدين انا كان كل تركيزي وانا باكلمه انه مش يسلم على وشي بأيده
كانت ايد مش شفتها ف حياتي
ايد ورجل ف نفس الوقت انا لو كنت بس شكيت انها جايه ناحيتي لو كان عايزني اعترف اني انا اللي قتلت بنظير بوتو انا كنت اعترفت
الحمد لله ان الامور عدت بسلام

كل سنه وانتي احسن

Doba said...

هايل هايل هايل
والله كان زمنا بنقول البقاء لله كان فيه واحد وسطينا اسمه ولو وكان دمه خفيف وياعينى لسه كان بيبتدى يحقق أحلامه

الحمد لله وربنا يخليلنا اونكل مصطفى باشا - مش عيب عالطول ده وتقوله يا اونكل

كل سنة وانت طيب وبإن الرحمن السنة هتكون علينا احلى وعليهم أكبس

تحياتى
هبة

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بس ده نعليقى يارب يكون وصل

همسة قلم said...

على قدر ما اضحكني البوست جدا

على قدر ما آلمني حال مصر كذلك

على كده المفروض نقول حمدا لله على سلامتكم ياباشمهندس حاتم من ايد الراجل ده

بس مش كل مرة تسلم الجرة وتلاقي مصطفى باشا .. او يمكن المرة الجاية التليفون يرن وانت بتتكلم .. هاتعمل ايه بقى وقتها:)

على اى حال

كل عام وانتم الى الله اقرب

دمتم بكل خير

catroz said...

ههههههههههههههههه
قظيييييييع بجددددد
موقف تحفه
و طريقهك زى العسل موتتنى من الضحك
قوول الحمدلله ان الموضوع عدىىى
هههههههه
بس كل سنه و انت طييييييب
.........
بتاسف انى مبجيش هنا كتير
بس الظروف خارجه عن ارادتى بجد
بس انت عارف الامتحانات و المذاكرة و البتجاااان ده كلواا
دعوااتك بس

Known as PHYSCO said...

يا نهارى عليك .. بس بصراحة جامد جامد .. عارف إيه اللى حزنى .. إنه ما سكتش غير لما عملت نفسك بتكلم حد مهم فى التليفون .. ماهى هى دى مصر .. أنا لو كنت مكانك كنت قلت أول بقين و بعد كده طلعلتله البطاقة أصلى مش باعرف كمل المشوار للآخر أبدا.. برافو عليك ... أصلا أغلب الناس دى بتبقى غبية و أى كلمتين تلاقى وقفوا كده و بلموا زى ما الأخ ده عمل .. بس أجمد جملة .. آخر جملة :)

Known as PHYSCO said...

قلتها للراجل .. ما انزل آجى معاك

Zika said...

انت بجد ضحكتني من قلبي
بجد الموضوع تحفه
وبما اني ليا تجارب في موضوع الظباط ده فاحب اقولك ان ربنا سترها معاك
لان ماظنش ان الناس كلها غبيه زي الجدع اللي شبه خالد صالح ده
وبجد انا ضحكت لما قلت يا بس
بالذات اخر حتي دي فكرتني بفيلم اسماعيل يس
تجيش تفتشني
مصر هي امي نيلها يبقي جوز امي والللي يتجوز امي اقوله يا عمي وعمي من دمي
يبقي نيلها هو دمي

semsem said...

ازيك يا حاتم
الاول كل سنه وانت طيب وجميل
المفروض انى رديت على البوست اللى فات ومش عارفه حصل ايه
المهم
هابى نيو يير
وكل سنه احلى من اللى قبلها وننفضل اصحاب كده على طول ان شاء الله

تانيا
----
مش قادرة اقولك كميه الضحك اللى انا ضحكتها قد ايه
تحفه
والحمد لله ان عديك منها على خير
وربنا يخللنا مصطفى بيه

سنه سعيده :)

قلب ينبض لله said...

الاول كل سنه وانت طيب

انت جريء بشكل...ايوا كدا
هو ماينفعش غير كدا لعلمك

لازم مصطفي باشا ربنا يديله الصحه

قال تنزل معاه قال
ليه ...هي فوضي


موقف زي دا لازم تحكيه لكل الناس
قال ومش كنت عاوز تحكيهولنا

سلام

Nani said...

السلام عليكم
مش معقولللل
خوفتني انا قلت خلص الولد راح. عليه العوض ومنه العوض
يا خسارة يا ولو انه هيك عم بصير بمصر الواحد ابن البلد ومش بيعرف شو ممكن يصير معه باي لحظة
احنا كل فترة بطلّعو حملة اعلانية للمواطنين بطلبوا فيها انه نتاكد من هوية المسؤول اللي بحكي معك والك الحق تطلب هويته وممنوع يفوت البيت الا باذن تفتيش
حمدلله على السلامة وسلملي على
الانكل بتاعك
:)

Unknown said...

كنت هاتتظبط يا باشا و نيجي نجيبلك عيش و حلاوه و مكروكروم
بس طلعت صايع قديم تصدق انت حكايه جدع والله

غمض عينيك said...

حمد لله على سلامتك ياعم
بس هقولك ايه

دول شوية كلاب

Wish I were a Butterfly ... said...

سلام عليكم

الحاجة الوحيدة اللي طمنتني إنك انت اللي كاتب البوست دة، غير كدة كنت زماني بترحم عليك

كنت مش مفكرة إيه اللي ممكن تنتهي به القصة دي لحد ما قرأت كلمة "الموبايل"!! و ساعتها افتكرت قريبتي اللي راحت القسم بعد ماكلبشوا عربيتها و من كتر قلقها طلعت موبايلها في القسم تكلم "خطيبها"، بس الشرطي أول ما شافها بتضرب الرقم بان عليه التوتر أوي وسألها بتكلمي مين؟؟!! فجتلها فكرة التمثيلية بتاعتك و كان نفس السيناريو بعدها
:)
فكرة حلوة أيوة... وبتجي لحظتها مش بتكون مفكر فيها، بس مش كل مرة تسلم الجرة خااالص... و ممكن كمان تيجي بنتيجة عكسية مرة تانية...لأن انت أكيد شايف وعارف الناس دي بقت إزاي و البلطجة زادت إزاي

عموما حمدا لله على سلامتك، و بجد خلي بالك من نفسك، مش هقول مش ترد خالص لأني مش من دعاة ابعدعن الشر و غنيله"للأسف الشديد جدا"، بس برده مش لازم ترد أوي للدرجة دي :)) عايزين نفضل نسمع عن واحد اسمه الباشمهندس حاتم و يكون سليم وكويس مش ناقص إيد ولا رجل بعدالشر

من ناحية تانية بأة...أسلوب كتابتك زي السكر :) .بجد ضحكتني أوي أوي أوي..بس حمدلله على سلامتك فعلا أوي!! شكلك مش حاسس لسة باللي بيحصل في مصر

ربنا يحفظك في كل مكان..ويخليلك مصطفى باشا طبعا
وأهم حاجة إن الجاكيت كويس
:))
ترجع بالسلامة

rack-yourminds said...

ضحكتني يا عم ههههه

كل سنه وانت طيب

ابو النجوم said...

يابشمهندس
هى دى الفكاكة والمفهومية اللى معروف بيها المصريين لبست الراجل العمة
واكلتة الاونطة وسلم لى على مصطفى باشااحنا بقى عاملين الحكاية دى شلة مع بعض لما واحد يتزنق يتصل بأى حد فينا ويقولة كلمة معاليك معناها انة مزنوق. يقوم التانى لابس الدور ويعيش فى جلباب الظابط واحيانا الظابط فى الكمين يرخم ونكلمة ونشدة ونثبتة ونسألة عن كام اسم ظباطى دايما بنجددهم مع حركة ترقيات الشرطة وبكدة لو هما مفتحيين احنا برضوا ولاد حنت .بس انت عشرة على عشرة
تعرف ان كل ظباط الداخلية بيلعنوا اليوم اللى دخل فية المحمول مصر علشان الاونطة اللى بياكلوها.لا والمصيبة لما يعمل فيها مفتح يطلع الواد فعلا تبع رتبة كبيرة ويصيفوة فى اسوان.فغصب عن امة لازم يعديها .
سلام ياابو المفهومية
عادل نجم

ابو النجوم said...

حاجة تانية
احنا عاملين اتحاد للمدونين المصريين وبندعى حضرتك للاشتراك معانا فية
دة الرابط:http://egyptadwin.maktoobblog.com/
والدعوة عامة لكل المدونين المصريين

NIDAAL .R said...

ده تانى تعليق لية فى مدونتك
بجد انا راحت منى خالص
انا قاعد فى السايبر بضحك ضحك اسطووووورى
و الناس كلها عايزة تقولى ايه هو انت شارب حاجة على المسا ولا ايه ؟
و عاجبتنى حتة يمسى عليا بقلمين فى البرد ده
طبعاً هيلسوعوا
انت جااااااااااااامد و كووووووول
بس بقولك ايه ما تجيب نمرة مصطفى باشا ده علشان اخوك بيتزنق ساعات
بس بخاف اعمل زيك كدة للتليفون يرن و انا بمثل
ساعتها هيكون الغضب الناتج من الجثة مضااااااااااااااااعف
و يقولى انت هتشتغلنى ياااااااااااد
طب تعالى بقى !!! آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه
سلام يا الى موتنى على نفسى من الضحك

حلم الحرية said...

هههههههههههههههههه

هههههههههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههه

نياهاهاهااهاهههههههههاهاهاها

عايزة اكتب تعليق بس مش عارفة اكتب من كتر الضحك
انا ميتة علي نفسي من كتر الضحك

فعلا اتكتبلك عمر جديد

لا واجمد حاجة الحتة اللي في الاخر
ما انزل اجي معاك
محرمتش بعد الفيلم ده كله

ـــــــ

ممممممممممم

رغم الضحك اللي ضحكته ده كله

بس لقيت نفسي بافكر وانا باكتب التعليق
الموقف ده ينطبق عليه وبدقة البيت اللي بيقول
كم ذا بمصر من مضحكات ***** لكنه ضحك كالبكاء

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بجد موقف احييك عليه استخدمت الشئ لزوم الشئ زى الهلال والنجمة الذهبيه
هو دى اللا ينفع معاه
بس نصيحه ما تتكررش تانى ما نتاش ضامن
وهى دى مصر
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقصد يمكن الباشا مصطفى ما يكونش موجود ولا واخداه نومه ولا حاجه
وابقى سلملنا عليه كنت بس ممكن اطلب طلب
ما ينفعش تخليلنا الباشا يشغلنا الواد بليه قريب بنت اخت بنت عمى
والسلام وعليكم ورحمة الله وبركاته

نقطة مية said...

عزيزي صاحب المدونة
عزيزتي صاحبة المدونة
========================
نتشرف بدعوتك لافتتاح
دار الكتب
هي حلم صاحب البوابة الذي تحقق
طريقة مبتكرة لتوثيق الكتب العربية و نشرها بين الناس بكل سهولة و يسر والدمج بين دور النشر المختلفة لسهولة البحث لاي قارىءوالنشر لاي كاتب
الافتتاح يوم الخميس 10-1-2008
في مكتبة البلد 31 شارع محمد محمود امام الجامعة الامريكية
الساعة السادسة مساءا
يلا نشارك مصطفى فرحته بتحقيق الحلم

DR.HAMAS said...

هههههههههه

جميلة كلماتك قوى

ربنا يكرمك



د.حمــــــاس

عالمى ازرق said...

ههههههههههههههههه
احمد ربنا .. كان زماننا بنقسم التركه بتاعتك دلوقتى

الحلم العربي said...

ههههههههههههههه
مش ممكن بجد اللي بيحصل في بلدنا ده
صحيح هم يبكي و هم يضحك و ده بقى الهم اللى يضحك

بس الحمد لله على سلامتك
انا تخيلت نفسي في موقفك بصراحة كان زمانى رحت في داهية
بقولك ايه ؟ ممكن تديلى رقم مصطفي باشا علشان أكيد كل مصر عايزة تعرف نمرته هههههههههههه

تحياتي
و كل سنة و انت طيب

ولــــــــــو said...

اولا بتأسف على التأخير ف الردود
ثانيا مش كنت اتوقع ان الموضوع فكاهي اوي كده
بأقولكم كنت هاتظبـــّط
دا انتم طلعتوا شريرين اوي
مش فيه اي مراعاة لظروفي
ماااااااااااااااااشي
مردوده لكل واحد فيكم

ولــــــــــو said...

doba
معقووووول
3 هايل مره واحدة ده كتير عليا بجد

بصي هو اونكل دي علشان ابينله اني واد ابن ناس وبتاع واعرف كبرات البلد وبعدين امال اقول ايه
وصدقيني مش بالطول ولا بالسن
انا اعرف واحد عنده اكتر من 60 سنه ولسه بيقول لاخوه الكبير يا ابيه
الاحترام احترام يا جماعه
متشكر جدا لدعواتك ويارب دايما منوراني

ولــــــــــو said...

احمد رفعت
انا اولا احب ارحب بيك جدا ف مدونتي المتواضعه وعلى فكرة انا مش صدقت الاسم لما قريته وقلت لازم اتأكد انه انت بجد
حقيقي يشرفني انك تمر عندي
وبجد مبسوط ان الموضوع ضحكك لدرجه كميه الههههه الكبيره دي
امال لو كنت موجود بقى كنت عملت ايه
تحياتي

ولــــــــــو said...

همسه قلم
انا كمان على قدر ما فرحت ان ربنا نجاني من الموقف ده حزنت على ان السبب الوحيد اللي خلاه يسيبني شخصيه وهميه
بس فرحت فيه اوي اوي الراجل ده

تصدقي موضوع التليفون ده مش عدى عليا ده ربنا ستر الحمد لله
دا انا كنت هاكل ساعتها ضرب
وبعدين دي كانت نوبة حماسة وراحت لحالها
قال اقوله انت مين قال
هو انا لاقي نفسي

شاكر جدا للمتابعة

ولــــــــــو said...

catroz
الحمد لله طبعا وكويس انك ضحكتي ومش مشكله اللي حصللي
اولا طبعا مرورك يسعدني لكن المهم انك تيجي وتمشي وانتي مبسوطه
ربنا معاكي ف الامتحانات

ولــــــــــو said...

بيقولوا سايكو
بجد انا كمان زعلت جدا للحركة دي وفرحت فيه بشماته ربنا يسامحني بس بجد فرحت اني جيبت حقي منه ورديت اعتباري قدامه بغض النظر عن الطريقة
بصي انا نفسي مش عارف ايه اللي ممكن اعمله لو اتحطيت ف الموقف ده تاني لكن اللي متأكد منه اني مش هاعتمد على حد سواء بجد او وهمي علشان يساعدني ف موقفي ده انا طالما قررت ابقى ايجابي لازم اكمل للنهايه
وبالتالي بكل فخر وشمم لو حد قالي بطاقتك هاقوله
مصلحة او كرنيه او اي بتنجان والسلام

ايوه قلتهاله وانا مطلع دماغي من شباك التاكسي
احنا بنخاف ولا ايه
منوراني

ولــــــــــو said...

zika
اي خدمة يا ريس
لو طالبة معاك ضحك اخوك موجود وف الخدمة
ماهو الحمد لله انه مش ظابط لو ظابط اعتقد ان اسلوبه كان هايبقى كويس عن كده شويه ولو مش كان يبقى كان زماني متروّق على الاخر ماهو مش كل الحكومه ينضحك عليها
الحمد لله ربنا ستر فعلا
يابن اللذينا ايه التفسير المنطقي الجامد ده
تصدق صح
تسلم ايدك ومتشكر جدا لمرورك

ولــــــــــو said...

semsem
اهلااان بالفنانة اخبارك اية
كل سنة وانتي دايما احسن وان شاء الله نفضل دايما اصحاب
ده طبعا يشرفني بس اوعي رأيك ده يتغير بعد ما تشتهري

ربنا يخليه لمصر الراجل ده مع انه مش موجود ف الحقيقة لكنه قدم للبلد خدمة جليلة الا وهي انه انقذني من اللي كان هايجرالي
مش دي حاجه تهم البلد برضه ولا ايه
كل سنه وانتي بألف خير

ولــــــــــو said...

قلب ينبض لله
اولا كل سنه وانتي بخير وسعادة وموجودة دايما ومنورانا
ثانيا انتوا على فكرة كده هاتقعدوا تنفخوا فيا وساعة الجد لو حصلي حاجه تقولوا ماهو اللي غبي فيه حد يعمل كده مع الحكومة
بس انا بجد مبسوط ان ده رأيك فعلا

صحيح قال انزل معاه دا انا كنت ساعتها بقيت احمل لقب مرحوم

والله انا حاسس ان البلوج ده مليان مخبرين ومش بعيده الاقي الباب بيخبط وداخل عليا جيش مغميني وساحبني على اللي مش بيرحموا
ربنا يستر
منوراني

ولــــــــــو said...

nani
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هيك عم بيصير بمصر؟
ايه اللهجه دي بقى
امال الاخت من وين لاكان؟
الله
والله بلدكوا جامدة ماتبعتيلي تأشيرة
على فكرة احنا كمان ممكن تتطلبي المستندات والاثباتات اللي انتي عايزاها وبتطلع سليمة بس بعد ماتتأكدي ان كل حاجة سليمة صدقيني هاتتمني انك مش كنتي اتأكدتي وفضلتي على عماكي
متشكر جدا والحمد لله على كده ولو عرفت اونكل ده فين هابقى اسلملك عليه

ولــــــــــو said...

emy
مش كده والنبي
وياريتها كانت هاترسى على اد العيش والحلاوة مش حاجة تانية

امال انتي كنتي فاكراني تلميذ ولا ايه
والله ماتصدقي دا انا اغلب من الغلب بس ربنا كان معايا
منوراني

ولــــــــــو said...

غمض عينيك
الله يكرمك
مش تزعل نفسك انت عندك عيال
وحد الله يابو نسمة
ههههههههه
هانعمل ايه ربنا يسترها بقى

ولــــــــــو said...

wish i were a butterfly
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هههههه ده كان ممكن يكون حقيقي
الحمد لله ربنا ستر

طب كويس والله ان الفكرة منتشرة ومتداولة بس عارفة البنات بيكون الضغط عليهم اقل شوية علشان المشاكل والدوشه لكن الولاد ابسط حاجه يعمل قضيه تعاطي مخدرات او الانضمام لخليه تهدف لقلب نظام الحكم
وش كده مش فيها تفاهم
بس عارفه الواحد ساعتها مش بيكون بيفكر على اساس انها محاولة مش حاطط عليها امل وانا كده كده رايح ف داهيه فا نجرب يمكن يجيب نتيجه

لا موضوع اني ارد ده خلاص بقى منتهي اي واحد حتى لو كان عيل ف ابتدائي وقالي طلع بطاقتك هاديهاله
لأ طبعا انا اكرملي اقوله ان مش معايا بطاقه واتمسك تحري على اني اديها لواحد كل غرضه انه يرخم على خلق الله

ربنا يكرمك يارب متشكر جدا والحمد لله ان الجاكيت كويس وخصوصا ان الايام اللي عدت دي كانت تلج و حسيت فعلا بقيمته
بجد متشكر جدا

ولــــــــــو said...

rack-yourminds
كده برضه تضحك على اخوك ف زنقته
على اعموم كويس انك داخل السنه الجديده وانت بتضحك علشان لما يصوروك الصورة تطلع حلوة
كل سنه وانت بألف خير

ولــــــــــو said...

ابوالنجوم
دا انت خبرة بقى على كده
وكمان متابع حركه التنقلات
صحيح الاحتراف حاجه تانيه ياجماعة
طب ماتديني نمرة تليفونك ربنا يكرمك على الاقل ابقى بأتصل بجد
لأ ياعم انا حاسس اني ف كمين والظباط مستنيني انزل علشان اتلقط
انا لو ظابط او اي جثه ببدلة ميري هابرز البطاقه وقتي
كفايه لحد كده ولا اقولك سيبك انت ربنا فوق الكل

بالنسبه لاتحاد المدونين اكيد يشرفني اني اشترك معاكم لو وجودي هايكون ليه لازمة
وعلى العموم متشكر جدا على الدعوة

ولــــــــــو said...

nidaal pal
انا طبعا يشرفني انك ترجع تاني تزورني بجد حاجة اسعدتني واتمنى انك مش تندم على وقتك اللي قضيته هنا
ياسيدي كويس ان الموضوع عجبك كده مع انه كان بالنسبه ليا تراجيدي بطريقه فظيعه
الحاج مصطفى باشا ده انا كمان نفسي اعرف نمرته او اي باشا تاني او حتى يكون بيه او افندي المهم اني عرفت ان بلدنا بلد مش بتاعة شهادات زي عادل اما ما قال لكن طلعت بلد رتب
ربنا يرحمنا بقى ويسترها معاك ومعايا ومع اللي زينا
شرفتني

ولــــــــــو said...

حلم الحرية
ههههههههههههههههههه
انا لاقيت نفسي بأضحك على اللي باين انه ضحكك
الحمد لله فعلا ربنا ستر
عارفه مش موضوع حرمت ولا لأ لكن كنت ساعتها بأعتبره نوع من رد الاعتبار المصحوب بشماته والله فكرت اقوله ضحكت عليك بس كنت خايف ان سواق التاكسي يقل بأصله ويقف فجأه وتبقى ليلتي ليله
ههههههههه
بجد كلمتين معبرين جدا جدا جدا
متشكر جدا ليكي

ولــــــــــو said...

مؤمنة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الشئ لزوم الشئ؟
ماشي ياعم دقدق
من غير نصيحه ده لايمكن يحصل تاني
اقولك مش راكب تاكسي لوحدي بعد كده

عندك حق ممكن يكون الباشا نايم ولا اسمه اتغير ولاحاجه
يعني افهم من كلامك انك عايزه واسطه؟
لا يا ماما لا
مش انا
كنت شغلت نفسي الاول
بس لو عرفت حد كده فعل هابقى ابلغك
نحياتي
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ولــــــــــو said...

نقطة ميه
والله كان نفسي اكون موجود ف القاهرة وصدقيني كنت حضرت
لكن الحمد لله واتمنى كل التوفيق للمشروع المحترم ده وصاحبه الاكتر من محترم
خالص تحياتي

ولــــــــــو said...

dr.hamas
شرفتني لأول مره وبجد كتاباتك تنم عن شخصيه كويسه جدا
اتمنالك كل التوفيق
متشكر جدا على ذوقك
شرفت

ولــــــــــو said...

عالمي ازرق
هههههه
تركة مين دا انا كان زمان الديّــانة يدوروا على الورثة علشان يأخدوا حقهم
سعيد لمرورك مره تانيه

ولــــــــــو said...

الحلم العربي
ليه مش ممكن ده اقل كتير من اللي ممكن يكون بيحصل دايما
انتي بس اللي مش واخده بالك
بالنسبة لنمرة الباشا فدي مع كل واحد معاه موبايل
فقط ارفعي التليفون على ودنك هاتلاقي الباشا على الخط التاني
واللي يحصل بعد كده انا مش مسئول عنه
هابقى اقرا الفاتحة على روحك
آميــــــــــــــــن

Anonymous said...

مش هقول عزيزي
طيب أنا أقول كلام أنت تنفذه ليه؟
أه أنا دايما بقول أنا مواطن حر شريف في مجتمع حر شريف من حقي أني أمارس حريتي بس ساعة الجد برجع تاني الحمل الوديع بس أنت عارف رغم أني بصنفك كشخصية
unique
الا أن التصرف ده منك يعتبر تصرف
typical
أستنى أما أحكيليك
أنت عارف أنا كنت ماشي مع الهواري الاسبوع اللي فات وأشتبهوا في الهواري ما أنت عارفه بقى المهم فعمل هو كمان بنصيحتي وقال للراجل أنت مين؟ فقاله أنا أمين شرطة والظابط راح مشوارلنا هو وأصحابه
وبصراحه كانوا قليلين الذوق جدا تصور الراجل موقفش لينا؟
لأ وكمان ما قلناش نتفضل نقعد
وتخيل قمة قلة الذوق قالي الشنطة اللي معاك فيها أيه؟ ممكن تفتحها؟
ولما فتحتها شاف فيها النوته الأورنج الجديده وتخيل من قلة ذوقه فتحها من غير ما يستأذني يفتحها ولا لأ
وطبعا ما سمعتوش ولا قصيده من قصيدي للحرية وحقوقي الخ الخ
بس بصراحه رديت عليه لما قالي هو في بترول في القاهره وقلتله أه طبعا أمال أنا متخرج من أين وفرجته على كرنيهي الجديد بتاع الماستر اللي بالكمبيو
بس الغريبه أن كان في ظابط صاحبه كان باصص أوي للكوفيه تقريبا كانت عجباه

المهم الموقف شجاع طبعا لأن بكده أنا هكون مطمن عليك أنك تقدر تكلم أي حد في أي موضوع في أي مكان بدون تحضير مسبق للحوار

أنت فاكر أمتى الحوار اللي فوق ده أتقال؟

ولــــــــــو said...

عزيزي العزيز المقيد
طالما مش عايز تعز قصدي تقول اقول انا
بص يا صديقي اعزك الله انا مش فهمت ازاي التصرف تيبيكال
ده يونيك ابن يونيك
وبعدين انا لازم اعمل بكلامك امال يعني نقول كلام ومش يتنفذ

اتمسكت اشتباه
so so bad
اقول ايه لاصحابي ف مارينا ولا شرم
اقولهم صديقي اتقفش تحري
وبعدين انت كمان كنت عايز تقعد مع الباشا
ده كتر خيره انه سابكوا تمشوا اساسا
يالا كفاره علشان تبطل تمشي ف الشارع
وبعدين ايه كوفيه دي
اسمها اسكارف ياباشمهندس يا معلمنا الذوق

طبعا فاكر الحوار ده اتقال امتى
الحوار ده اتقال ف 12 اغسطس 1985 كنا لسه مخاصين امشير و كان اول طوبه
وبعدها جمعت طوب كتير قدرت انكس بيه البيت اللي كان هايقع
ههههههههههههه
كان معكم عفت الشربيني من امام احدى بيوت
الازياء