Tuesday, December 4, 2007

منك لله يا غينابي . كان زماننا متدلعين

ف يوم كنت باتكلم مع حد عزيز عليا وقالي قولي حدوته وساعتها كان ردي اني مش بأعرف اقول حواديت
النهاردة بعد فترة من اليوم دة هأحكي ليكم وليه الحدوته اللي طالبني بيها
اتمنى انها تعجبكم


يحكى أنه في قديم الزمان كان هناك ملك ومادام هو ملك يبقى اكيد بيحكم مملكه والمملكة بتاعته دي كانت من اكبر الممالك الموجودة ف وقتها
الملك ده مره طلع ف رحله صيد ف غابه من غابات المملكة بتاعته .

ملك بقى والارض كلها تبعه
المهم بعد ما ظبط نفسه وموّت يجي نص حيوانات المملكة و اصطادله اللي يأكله هو وبلده خمس سنين قدام رجع القصر بتاعه منفوش زي ديك البرابر كأنه حرر فلسطين

بس ماشي بيعرج زي الاستاذ عبدالحليم لما غنى "مشيت على الاشواك" ومش قادر يدوس على رجله ياولداه
اول ما دخل نادى على الوزير بتاعه – اللي هو دلوقت رئيس الوزرا عندنا - و ف ثانيه طبعا
الوزير كان قدامه بيقوله شبيك لبيك كل رحله وانت طيب يا مولاي عقبال ما تتطلع جبل الموت – وطبعا باين من الاسم ان الجبل ماحدش طلعه ونزل تاني – ماعلينا الملك قاله يا وزير حنشار – ده اسمه ماهو زمان الاسامي كانت كده ماكانوش ألفوا" دليل كيف تختار اسم لطفلك" لسه - انا الرحله دي بهدلتني اخر بهدله رجلي باظت ياوزير اتصرف ف الحال شوفلي مرهم "هيموكلار" ادهن رجلي ولا حاجه
طبعا ده بسبب ان الملك عمره ماطلع رحله زي دي قبل كده واكيد يعني ماكانش لسه فيه اسفلت وبلاط ورمله يتفرد بيها الشوارع لما المسئولين الكبار يعدوا
الوزير قاله احنا استدعينا كبار الاطباء ف المملكة وكلهم تحت امر مولاي ورجلك هاترجع زي ماكانت حتى لو اضطرينا نجيب رجل جديده من شارع عبدالعزيز نركبها مكان القديمه وندفع الفرق
الملك مش عجبه الحل المؤقت ده
كل مره هاروح اصطاد اركب رجل جديده مش موال هو و بعدين لو الناس ف المملكة شموا خبر هاتبقى فرصة للمعارضه انهم يطلعوا بقى ويقولوا شوفوا الملك الفافي بتاعكم ويقوّموا البلد عليه ودول ناس صعايدة اهم حاجه عندهم الخشونة
قام امر ان كل المملكة بتاعته تتغطى طريق طريق وشارع شارع وغابه غابه بالجلد الطبيعي
افترا بقى
طبعا الوزير تنح قدامه على اساس ان الموضوع ده هايحتاج ملايين الاطنان من جلد البقر والخرفان ده غير الفلوس المتلتله اللي هايتكلفها المشروع المنيل ده فمش هايتفضل حاجة ف البلد تتسرق
الوزرا زمان كانوا بيخافوا على فلوس البلد !!!!
بس طبعا قاله امرك مطاع يا سيد الانطاع كله هايبقى تمام ف الحال
وساعتها كان قاعد معاه الحاج غينابي حكيم الزمان – ابو دقن بيضه طويله ده – اللي دايما بتشوفوه ف الافلام
الحاج غينابي مش عجبه الحوار وقال ايه التهييس اللي مش جايب همه ده

الراجل ده كل مره يطلع علينا بافتكاسة تودي ف داهية
وقام قايل للملك طب ياعم الحاج بدل ماتفرش الممكلة كلها جلد عشان خروجه بتحصل كل عشرميت سنه مره وانت بتحكم شويه كلاب - ده كلام غينابي وانا اكيد من الكلاب دول - هما اللي هايستفيدوا مع انهم مايستاهلوش النعيم ده ايه رأيك نجيبلك حته جلد تتغطي بيها رجل الابعد ويبقى حافظنا على الرجل الملكيه وفضل الشعب ف عذابه
مش عايزين نفتح عينيهم على النعيم ده مش هانعرف نلمهم بعد كده ومش بعيد يطلعلك واحد يقولك عايزين تداول للسلطه والكلام الفارغ بتاع المتعلمين ده
الملك عجبته الفكره مش عشان رجله لكن عشان الشعب هايفضل متبهدل
قاله برافو عليك يا حاج غينابي
صحيح التعليم بيفرق والدقن البيضا دي مش طلعت اونطه
وساعتها كان اول جزمة تتعمل ف العالم

اللي نستفيده من القصه دي بغض النظر عن ان كل الحكام بيحبوا يقرفوا الشعوب بتاعتهم
انه علشان العالم يبقى مكان يصلح العيش فيه
الاحسن انك تغير من نفسك قبل ماتفكر ف تغيير العالم
تحديث مهم
**************
بعد تزايد الطلب على معرفة معنى غينابي
رجعت للمراجع والمعاجم والقواميس وبرضه مش عرفت معناها ايه
قمت خاطف رجلي للمملكة اللي كان عايش فيها
اكتشفت بقى ان ليه حفيد
وبرضه بيشتغل حكيم زمانه
وعرفت منه ان غينابي اسمه الحقيقي هيثم
اتبسطوا كده
اهي القصة باظت
منك لله ياغينابي الشهير ب هيثم
ضيعت مني السجاد زمان وبوظتلي الحدوتة دلوقت

43 comments:

Hadota ... حدوتة said...

اول اانا سعيدة كونى اول تعليييييييق



حتة حدوتة تحفة
اللى مميزها اكتر واكتر اسلوبك المبدع

انت كاتب ساخر فى قمة الابداع


تحيااااتى

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

يا حاتم يا جامد
ايه الحلاوة دي بس

لكن انا نفسي اعرف يعني ايه غينابي؟
:D

break said...

نستفيد من القصة دى ان هيموكلار موجود من زمان اوى
:)

لا بجد اسلوبك مميز و مبدع
بس انا بكتب الرد بسرعة عشان رايحةالكلية دلوقتى
عندنا امتحان انا و سخسوختى
دعواتك
:(

همسة قلم said...

ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

القصة جميلة وساخرة :)

قلب ينبض لله said...

انا اول مرة اسمع الحدوته دي

حدوته جميله بس الاجمل منها اسلوبك الساخر والممتع

Wish I were a Butterfly ... said...

:) سلام عليكم

بس جيت أسلم.... و اسأل "هو يعني ايه غينابي؟؟؟!!" :) و بعدين هاجي مرة تانية أعلق لأن الموضوع محتاج تركيز

تحياتي لتجديدك المستمر في المواضيع

Anonymous said...

عزيزي

تحياتي اولا
حلوه الحدوته ومش هسأل يعني ايه غينابي عشان في ناس سألت
بس انت عارف ساعات بفكر هل في ظالم ومظلوم وظلم في القصه ولا ده تبع النسبيه

ليب تعليق صغير على ردك على تعليق البوست اللي فات
احب اشكرك في الاول على تمنياتك لي بالسعاده بس هو انا حزين اوي كده او بمعنى اصح كئيب اوي عشان نفسك تشوفني مره فرحان ولا ده عشان انا ليا معزه معينه؟
هسيب السؤال مفتوح

تحياتي

Wish I were a Butterfly ... said...

أيوة أيوة... يعني هم اخترعوا الجزمة عشان كدة :) و منكم نستفيد فعلا

عجبتني القصة أوي، حقيقي اسلوبك رائع و ضحكتني اوي بجد. قعدت أحكي لأخويا الحكاية من البلوج بتاعك :)

بس هو الحاج أبو دقن طويلة، الراجل الطيب الهادي دة.. بيقول افتكاسة و ايه التهييس دة؟! :) على أيامنا في السبعينات كدة :p
كان مش بيتكلم خالص

كان عندي تساؤل غريب شوية.... طول ما انا بقرأ كنت حاسة بروح طفولية جامدة أوي في الموضوع!! هو دة عشان حضرتك بتقول "حدوتة".. و لا دي فعلا جزء واضح من شخصيتك؟

بس بجد قمة الابداع و قمة الروقان و قمة... كل حاجة :) ربنا يفرح قلبك زي مابتفرح قلوبنا و بتضحكنا. و في الآخر أهم حاجة ان القصة ليها هدف

تحياتي للأسلوب الساخر اللذيذ أوي..وجرب تكتب النوع دة تاني

Dalia said...

الحدوته دى جميله اوى
بس مش كان غنيابي ده خلاه يفرش الارض جلد... كان زمانها دلوقتى مفروشه موكيت :))

انا بس كنت جايه اقولك انى رجعت تانى ببوستين مش بس واحد .. يارب تكون بخير و مستنيه رأيك

ronnata said...

لا بجد حتة حدوتة
اسلوبها شيق
و تعليقاتك فيها لذيذة
و الاجمل الحكمة الى فى نهايتها

حل وسط said...

ماهو الاصل العالم مش هيتغير بالجمله
لازم واحد واحد يتغيروا
حلوة قوي الحدوته

اه
هييييه عرفت ادخل المدونه بس من الاكسبلورر
الفاير فوكس ما فتحهاش تفتكر ليه؟

Desert cat said...

انا اتحكت لى الحدوتة دى قبل كدا
بس التكرار بيعلم الشطار
طبعا ده حال الجميع
كل واحد فى ايده سلطة بيموت لو حس انه حد هيقرب منها
ويحاربه بكل الوسائل
دى طبيعة بشرية موجودة فى الجميع
حتى احنا اللى بنتكلم
لو لو مسكنا فى ايدينا سلطة صدقنى هيبقا صعب ده ان مش كان مستحيل انك تتنازل عنها

semsem said...

هايله

حلو جدا

دائما موضيعك مميزة ورائعه

شيرين said...

والله بوست تحفة تحفة بجد امتعتني جدااا
باسلوبك المميز وعندك حق لابد من تغيير انفسنا بس للاسف ده شئ بعيد المنال

بس قولي صحيح غينابي ده اسم واحد يعني ههههههههههههههههه

تحياتي ايامنا الحلوة

ولــــــــــو said...

حدوته
اولا انا اسعد منك انك افتتحتي البوست

بجد؟ عجبتك اصلي مش بأعرف احكي حدوته ليها معنى
ممكن تلاقيني عمال احكي لحد حدوته - ده لو اتزنقت ومش عرفت اهرب - بس مش تفهمي من الكلام اي حاجه
بس الحمد لله انك فهمتي حاجه

اسلوب مبدع ؟ كاتب ساخر؟ مره واحدة
انتي عارفه انتي ف انهي بلوج؟
انا متشكر على المجامله
منورة بتعليقك الحدوته يا انسه حدوته

ولــــــــــو said...

آلام وآمال
أي خدمة يا صاحبي
ده اقل حاجه عندي
ههههه
انا بجد مبسوط انها عجبتك
على كده انفع انيّم الولد ابن اختي ؟

امممممممممممم
هو سؤال وجيه
تصدق انا كمان كنت عايز اعرف
اهو اي شوية حروف جم ف دماغي ساعتها
ماهو مش ينفع يعني يبقى اسمه اشرف؟
دايما منورني

ولــــــــــو said...

break
فعلا هو ده الهدف من ورا القصه
بصراحه انا مش اعرف اصلا المرهم ده بتاع ايه بس باسمعه بيتردد بشده
بس بما انك متخصصه هو فعلا ينفع لحالته؟

ربنا يخليكي على ذوقك وان شاء الله ربنا يوفقكم ف الامتحانات

ولــــــــــو said...

همسة قلم
صدق الله العظيم
خلاص مش اقدر ارد بحاجه تاني
سعيد بتعليقك بجد

ولــــــــــو said...

قلب ينبض لله
اصلها لسه مش نزلت السوق
الحمد لله انها عجبتك
انتي كمان بتقولي ساخر!!
فين الاستاذ يوسف معاطي يسمع وياخد احتياطاته
متشكر جدا لمرورك

ولــــــــــو said...

wish i were a butterfly
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
طب قبل ما اجاوب على سؤالك
عرفتي يعني ايه حنشار؟ اشمعنى غينابي اللي معلق مع الناس؟
اهو اي اسم والسلام
لو الموضوع مهم ممكن ادور على المعنى ده لو طلع ان ليه معنى
طبعا تنوريني ف اي وقت
تحياتي لمرورك اللي دايما بيسعدني

ولــــــــــو said...

صديقي المقيد
وانا مش هأرد
علشان جاوبت فوووووق
انا على فكره لسه مش فاهم السؤال بالرغم من اني قريته وسمعته
ولغايه ما افهم هانقول انه تبع النسبيه
بس يعني ايه نسبيه؟؟؟؟؟

لا ابدا الموضوع مش موضوع كآبه بس هو تقدر تقول انك بتحط نفسك جوه دايره ومش بترضى تبص براها
وطبعا المعزه موجوده
بس مش هاديهالك غير على العيد
شفت بقى فايده التشكيل هههههه

ولــــــــــو said...

wish i were a butterfly
welcome back
شفتي بقى !!! بس احنا لو نعرف ان الجزم اللي بنلبسها دي كانت المفروض انها تكون سجاجيد جلد ماليه الارض مش كنا فرحنا بالاختراع ده
مش صح؟

بتحكي لاخوكي؟ طب فين اجره القصه ؟ هو انا باحكي ببلاش

اللي مش تعرفيه ان الكلام ده كان من ايام الفراعنه بس انتي اللي مش بتعرفيه هيروغليفي
وبعدين من السبعينات ايه انتي كبيرك الالفيه التالته مش قبل كده

امممممم كنتي حاسه بروح طفوليه ف الموضوع؟
اللهم احفظنا
ارواح ايه بس
البلوج ملبوس ولا ايه؟؟
مش عارف بصراحه هاسأل اللي يعرفوني بس اتمنى انها تكون جزء من شخصيتي
انتي رأيك ايه؟

انا متشكر جدا لمتابعتك بجد ومتشكر على المجامله وان شاء الله احاول
بس انا مش بأعرف أحكي حواديت
تحياتي

ولــــــــــو said...

dalia
مش معقووووووووووول
بجد نورتي جدا وحمدالله على السلامه
انا بصراحه كنت قربت افقد الامل
المهم انك رجعتي وبلاش تتكرر تاني

اه نقول ايه ؟ منه لله بقى بس تفتكري كان الموكيت هايصمد معانا
المجاري والحفر والعربيات الكارو والزبالة
لا يا ستي الحمد لله على كده

انا متشكر جدا انك افتكرتيني بعد الغياب ده وان شاء الله دايما منوره

ولــــــــــو said...

ronnata
احمممم
انا بصراحه مكسوف من الكلام الجميل ده
الحمد لله انها عجبتك
وانا فعلا باتفق معاكي ان اجمل حاجه ف الحدوته دي الحكمه الاخيره
متشكر وييارب دايما منوراني

ولــــــــــو said...

لولا الملامه
اولا اهلا بيكي لأول مره
بالظبط احنا قبل ما نطالب الناس والعالم انهم يتغيروا نحاول احنا نغير من نفسنا الاول
حتى علشان لما بعد كده نطالب بالتغيير يبقى احنا حاسين اننا واقعيين ف الطلب ده ومش ييجي حد رخم يقولك ماتغيروا من نفسكوا قبل ما تنصحونا
انا متشكر جدا لكلامك

اه
انا بصراحه مش عارف السبب بس المهم انك عرفتي تدخلي
تحياتي

ولــــــــــو said...

desert cat
طيب الحمد لله انك تعرفيها
قولي ليتا بقى يعني ايه غينابي اصل انا ف موقف وحش جدا
اتمنى تكوني سمعتيها من حد تاني ولا مني و اكون باحكي وانا نايم

اكيد اللي بتقوليه صح بس انا مش قادر اربط الموضوعين ببعض
انا عن نفسي باتمنى ان ربنا مش يحكّمني على حد
اصلي مفتري اوي
تحياتي

ولــــــــــو said...

semsem
اهلان بفنانتا الكبيره
الحمد لله انها عجبتك
ومتشكر جدا على المجامله الحلوة دي
فنانه بقى . اقول ايه

ولــــــــــو said...

ايامنا الحلوة
الحمد لله اني عرفت اعمل حاجه تعجبك كده
اهو المفروض برضه نحاول نغير من نفسنا المهم نكون عايزين

غينابي دي كان اسم العيله بتاعته لكن اسمه هو مش عارفينه ايه
اصله كان ساقط قيد
تحياتي

همسات دافئه said...

:$$$
انا عارفه انى زودتها بس بجد مشاغل الحياه بقى
وانت عارف طلبات الرعيه الى مبتخلصش مش ملاحقين ياأخى وانت عارف طبعا كل الحكام أمثالى شمعه تحترق من أجل الوطن
****************
ما علينا
ما انت طلعت استاذ حكاوى اهو
بجد حلوه جدا واسلوبك رائع فى حكيتها وأكيد مفيش أحلى من معناها
أحييك ياحاتم بجد
شيماء:)

truelove said...

كميل قوي اسلوبك وانا بتفق معاك قوي في ان التغير بيبتدي من الداخل نغير نفسنا الاول ونبدا ننخرب على عيوب الاخرين سلامي ليك ولاسلوبك

Nani said...

السلام عليكم
القصة تحفة ومعبرة
ومكنتش حابه انها تخلص
في جزء تاني؟

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طب ليه بس منه لله مش اخترعلنا الجزمه كتر الف خيره
اما النعيم كان مثيره ينتهى
الفكره جميله اوى
لسه قارءه فى كتاب لابراهيم الفقى عن التنميه البشريه
واحد اتولد عنده طموح عالى اوى
قال لازم اغير العالم ولما لقى ان امكانياته ما تساعدوش قال خلاص يبقى بلدى ولما لقى برده امكانياته ما تساعدوش قال يبقى عائلتى ثم اسرتى
ولكن فى كل مره فشل وعندما كان على فراش الموت قال ياليتنى كنت بدات بتغير نفسى اولا وعندها كنت استطع ان اغير العالم
حدوته جميله هايله
اروح انام باءه
تصبحوا على خييييييييير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كاميليا بهاء الدين said...

حدوتة تحفففففة

وتقول مش بعرف اقول حواديت؟

انت استاذ

تحياتى

كاميليا

Unknown said...

هههههههههههههههههه

ياسلاااااااام بقا هو ده ؟؟!!!!

ده التعبير اللى دايما يطلع مني لما اعرف المغزى من الموضوع

طيب خير المهم انهم اخترعوا الجزمة بردو كان زمانا محتاسين فى البرد ده

ألا صحيح يعنى ايه غينابي ده؟؟؟؟

Wish I were a Butterfly ... said...

هيثم؟؟؟!!!!! بجد انت شربت ايه قبل ماتحكي الحدوتة دي؟

:)))

بس والله ضحكتني اوي اوي. بجد دمك خفيف يا عم الباشمهندس

سلام عليكم

ولــــــــــو said...

همسات دافئة
ربنا يوفقك ويعينك
انا عارف انه تكليف مش تشريف ولا فخفخه ولا مُلك وجاه
وعارف انك شمعه بتحترق من اجل الوطن وكمان بتحترق لما النور يقطع
*******************
يعني باحاول انتي عارفه اني بلوجر شامل وباتحكم ف كل ادواتي بحرفيه وتمكن متفردين
بالاضافه للتواضع اللي بيميز كل كلامي زي ماهو واضح

انا اللي باشكرك ودايما منوراني وجديدك زي قديمك مش باعرف افرق بينهم من حلاوتهم
ربنا يكرمك

ولــــــــــو said...

truelove
كميل؟؟
دي شتيمة ولا ايه؟؟
انا متشكر جدا على المجامله اللطيفه والحمد لله انها عجبتك
وطبعا لازم نبدأ نغير من نفسنا الاول وبعد كده ندور على اللي حوالينا مش نظام باب النجار وكده
متشكر جدا لمرورك

ولــــــــــو said...

nani
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا بجد مبسوط من كلامك جدا وانا كمان مش كنت حابب انها تخلص بس خلاص كلهم ناموا احكيها لنفسي يعني؟
لو عايزه جزء تاني ادور بس فيه ايه بعد مالبسونا الجزم
الواحد خايف ننضرب بيها
انا متشكر جدا لمرورك ومنوراني دايما

ولــــــــــو said...

مؤمنه
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اولا انا عايز اقولك ان الشخصيات والاسماء من وحي خيالي
مش تروحي من سيربح المليون ويسألوكي مين اخترع الجزمة تقوليلهم غينابي
انا مش مسئول
عارفه انا باحب اسمع لابراهيم الفقي بجد مع ان اسلوبه جديد عليا بس كلامه بجد بيفرق مع ناس
الحدوته عجبتك؟
يالا بقى اشربي اللبن وبوسي بابي ومامي قبل ماتنامي
احلام سعيدة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ولــــــــــو said...

كاميليا
ماهي دي الحقيقة انا فعلا مش بأعرف احكي حواديت
ربنا يكرمك ده من ذوقك بجد
انا متشكر جدا لمرورك

ولــــــــــو said...

انسانة
شفتي بقى
انا عارف ان الخبر صادم بس هي دي الحقيقة اللي فضلت مخبيها عنكم السنين دي كلها

يعني كل اللي فادك من الموضوع انهم حموكي من البرد؟
الله يرحم هابيل
مش عارفين كان عامل ايه
تحياتي

ولــــــــــو said...

wish i were a butterfly
اقولك الصراحة كنت شارب نسكافيه بلاك معلقتين سكر مش زي مقيد بيشربها معلقه واحده
عملت ساعتها دماغ السما السابعه

مش اكتشفت صحيح انه صاحبي الانتيخ
كان بيضحك عليا بس انا كشفته من اول رد بس هو اعترفلي من يومين


ربنا يكرمك ويارب دايما بتضحكي على طول
اقولك كمان حدوته؟؟؟
كل سنه وانتي بخير

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كويس ان حضرتك نبهتنى ان الحدوته من وحى الخيال يعنى مش هو الى اخترع الجزمه

امال ميييين الى اخترعها يعنى لما استعين بصديق هلاقى الى يفيدنى ولا اروح لغينابى

أدعوكى لمشاركتنا فى مناقشة بوست ولماذا قالوا معا
يهمنى رأيك جدا
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته