Monday, May 28, 2007

حنين الى الماضي


لو سألت مجموعه من اصحابك أو من معارفك لو فيه امكانيه انك تركب آله الزمن تحب ترجع لأي فتره من حياتك؟
أكيد هاتلاقي عدد كبير منهم بيختاروا انهم يرجعوا لفتره الطفولة وأنا واحد من الناس دي
وده لان فترة الطفولة هي الاساس لباقي فترات حياتك وهي اللي على اساسها تقدر تحدد انت شكلك هايبقى ايه ف المستقبل

بمعنى ان الفترة دي هي اللي بيبان فيها ميولك ورغباتك واحلامك وطباعك
وعن طريق كده تقدر الناس تعرف انت هاتبقى مين

وكل ده بسبب ان الفتره دي هي المرحله اللي بتبقى فيها نقي وبرئ وعلى رأي صاحبي الانتيم قبل ما تلوثك المدنيه
او بتعبير آخر قبل ماتجرب الدنيا بكل مكرها وزيفها

النهارده افتكرت الفتره دي من حياتي لما لاقيت اطفال ف سن 9 سنين عمالين بيلعبوا ويجروا ورا بعض

ورغم اختلاف الزمن وكميه الادراك اللي الولاد عليها دلوقت الا ان برضه تحس بروح الطفوله بتغطي المكان

حسيت اني فعلا ركبت آله الزمن ورجعت طفل ف سنهم تاني وقعدت افتكر واضحك كأني بألعب معاهم بالظبط وانا فرحان

وفجأه لاقيت واحد بينبهني اني المفروض مش ابقى موجود ف المكان اللي كنت فيه
بصراحه زعلت من الراجل ده مع اني ماعرفوش ومع انه بيؤدي شغله

بس زعلت لاني اكتشفت ان الفتره دي من حياتي انا ماعيشتهاش زي ماكان المفروض اعيشها او بالاصح زي ماكان نفسي اعيشها

وده اللي مأثر لغايه دلوقت على شخصيتي

فياريت كل اب وكل ام يسيبوا ولادهم يعيشوا احلى فترات حياتهم عشان بعد كده صدقوني لما يفتكروا يفرحوا انهم كانوا زمان
أطفال بمعنى الكلمه

5 comments:

Mada said...

صعب جدا انك تحس من جواك انك لسه طفل رغم ان كل المظاهر حولك بتقولك انت اكبر من كده
سواء المظاهر دي صح او غلط

بس اكتشفت ان الاصعب هو انك تحاول ترجع طفل تاني
او بمعنى اصح تحاول تشيل تلوث المدنيه من نفسك وتخفي كل التجارب السيئه

تقدم دائماً للأمام ولا تنظر للخلف الا بمقدار

تحياتي

ابو العربى said...

والله انا بجد نفسى اركب اله الزمن بس مش هرجع للطفوله انا نفسى ارجع لعصر العزة ايام الرسول عليه الصلاه والسلام او ايام الزعيم جمال عبد الناصر
تحياتى

نقطة مية said...

حاسة اني لو ركبت آلة الزمن هارجع لايام جمال عبد الناصر..الناس وقتها كانوا بشر بجد بينهم كل حاجة حلوة

بوست جميل
تحياتي

ولــــــــــو said...

الاستاذ ابو العربي
الاستاذه نقطه

أولا اشكركم على تشريفكم
ثانيا انا بصراحه مش عارف احكم على فتره حكم عبد الناصر على اساس ان الفتره دي كان كل اللي اتكتب عنها مليان مغالطات فياريت لو حد عنده مصدر موثوق اقدر من خلاله احكم واعرف ياريت تبلغوني
بس من الواضح انها بالنسبه ليكم فتره جديره بالاهتمام وبالتالي لو هاتركبوا اله الزمن ورحتوا هناك ياريت تاخدوني معاكم اهو اكيد هاتبقى احسن من دلوقتي
تحياتي

غمض عينيك said...

الصراحة انا لو معايا اله الزمن هاحب ارجع لايام الكلية مش الطفولة علي الاقل الواحد يعرف يخرج براحته مش مع ماما وبابا


تحياتي

محمد سمير