Saturday, November 15, 2008

لقاء الملائكة

كان مرة فيه ولد صغير بيقضي كل وقته انه يحلم
وف مرة كان حلمه انه يقابل ملاك من الملايكة اللي بيسمع عنهم على طول
وف لحظة قرر انه يروح للمكان اللي بيعيش فيه الملايكة ولانه عارف ان الملايكة مكانهم بعيد عنه اوي قرر انه يستعد للرحلة الطويلة
جاب شنطة المدرسة وملاها ساندوتشات وكيك وعصير وبدأ رحلته
فضل ماشي واول ما تعب بص لقى محطة و لقى واحده ست كبيرة ف السن قاعدة على محطة الاتوبيس بتتفرج على الناس والعربيات.

الولد قام قاعد جنبها وقام فاتح شنطتة ومطلع علبة عصير وكان هايشربها لما التفت للست اللي قاعدة جنبه وفكر ان شكلها تعبان وممكن تكون جعانة فقام مطلع ساندوتش من الشنطة ومد ايده للست

فالست مدت ايدها واخدت الساندوتش وشكرته بابتسامه
الابتسامة بتاعه الست كانت من الحلاوة للدرجة اللي خلت الولد يتمنى يشوف الست دي بتبتسم مرة تانية

فقام مادد ايده مرة تانية جوة الشنطة ومطلع علبة عصير ومديها للست اللي تاني اخدتها منه وابتسمتله ابتسامة تانية حس الولد معاها انها يمكن احسن من الاولانية وكان ف منتهى السعادة
فضل الولد والست الكبيرة قاعدين ياكلوا ويشربوا اكتر من 3 ساعات من غير مايقولوا كلمة لحد ما الدنيا بدأت تضلم

وهنا حس الولد انه اتاخر وانه محتاج يروح يرتاح
قام الولد وحط شنطته على ضهره ويادوب مشي هما خمس خطوات قام واقف ومتدور ورجع جري للست الكبيرة وقام حاضنها اوي فالست ضحكت ف وشه وابتسمت احلى ابتسامة ف الدنيا بالنسبة له
الولد رجع البيت ومامته شافته فاستغربت من حالة السعادة والرضا اللي ماليه وشه فسألته ايه حصله النهاردة خلاه ينبسط ويفرح اوي كده؟
الولد رد بكل تلقائية: اصلي اتغديت مع واحد من الملايكة النهاردة
وحتى قبل ما مامته تظهر استغراب من كلامه قام قايل : بس تعرفي الملايكة دول بيبتسموا احلى ابتسامة ف الدنيا كلها
وف نفس الوقت ف مكان تاني كانت الست الكبيرة رجعت لبيتها ماليها نفس احساس السعادة والرضا اللي عند الولد لدرجة ان ابنها اندهش جدا من حالة الفرح اللي والدته كانت عليها فسألها : ايه اللي مخليكي فرحانة اوي كده النهاردة يا ماما؟
وبنفس تلقائية رد الولد على مامته ردت الست على ابنها : اصلي اكلت النهاردة مع واحد من الملايكة
وقبل ما تستنى رد ابنها كملت كلامها وقالت : بس تعرف انا كنت متوقعه الملايكة اكبر من كده بكتير



Too often we underestimate the power of a touch, a smile, a kind word, a listening ear, an honest compliment, or the smallest act of caring; all of which have the potential to turn a life around.

الناس بتدخل حياتنا لسبب معين مع اختلافه لكن لازم لوجودهم ف حياتنا سبب وممكن يكون وجودهم لفترة صغيرة او لباقي عمرنا
فمش تضمن وجود حد طول الوقت واغتنم الفرصه وافرح بوجودك معاهم طالما هما موجودين معاك


الحدوتة بتاعة
Julie A. Manhan

35 comments:

Wish I were a Butterfly ... said...

قوللي إني أول تعليييييق

:)
يارب أكون فعلا

بس ساعتها هيكون لي كأس التعليق الأول

عالمى ازرق said...

بس ساعات بننسي الحقيقه دى
وساعات من كتر ما بنحب حد معين ونحتاجه بنفتكر ان حياتنا مش هتستمر من غيره واحيانا بنوقف حياتنا شويه لغايه ما نتعلم الدرس ان الحياه بتستمر مهما افترقنا عن ناس بنحبهم ومهمين عندنا
والاهم ان زى ماقلت نسعد بالوقت المتاح لنا معاهم

تعرف
الممتع بمواضيعك انها تتحس اوى ولها معنى عميق اوى

دمت بكل خير

Wish I were a Butterfly ... said...

جميلة أوي أوي القصة
فظيعة بجد
و معناها حلو أوي أوي

have the potential to turn a life around
قصة رائعة بجد و اختيار أكتر من رائع

صح بيننا ملايكة في الدنيا بس مش بنحس بيهم غير متأخر معظم الوقت

نصيحتك في الآخر صح اكيد
واغتنم الفرصه وافرح بوجودك معاهم طالما هما موجودين معاك

شكرا على البوستس الجميلة أوي دي. متتأخرش بعد كدة

Unknown said...

اية الاحساس اللي بقي عندك دة

احم احم

قصدي ايةالاحساس الرقيق دة
هههههه


فعلا الدنيا فيها الجنة

بس احنا مش حاسين

سلام

Unknown said...

عجبتني القصه لدرجة اني مش لاقيه كلام
جميله اوي بجد

Lyssandra said...

قصه بسيطة جدا

ومغزاها كبير جدا

---------

اختيار موّفق

كل التحية

Lyssandra

الحلم العربي said...

جميلة أوي الحكاية دي
فعلا في حياتنا ملائكة كتير و احنا مش بنحس بيهم غير لما بيرحلوا ، ليه ما بنقدرش وجودهم لما بيكونوا معانا
ربنا يكتر من عدد الملائكة في حياتنا
بس يا ترى الولد الصغير ده لما هيكبر هيفضل ملاك كده و لا الملايكة بس أطفال و ناس كبيرة في السن؟؟
سؤال بسيط مش عارفة له حل !! بس بجد شكرا اوي على الحكايات اللى مليانة براءة بتاعتك يا حاتم
تحياتي جدا أوي

سابرينا said...

الناس بتدخل حياتنا لسبب معين مع اختلافه لكن لازم لوجودهم ف حياتنا سبب وممكن يكون وجودهم لفترة صغيرة او لباقي عمرنا
فمش تضمن وجود حد طول الوقت واغتنم الفرصه وافرح بوجودك معاهم طالما هما موجودين معاك

!!!!!!!!!!!
وصلتني تلك الحقيقة متأخرة....يمكن من سنة بس.لما قعدت أسال نفسي ليه الناس اللي بنحبهم مش بيكملوا معانا.؟؟؟؟
لقيت علشان في ناس تانيه هي اللي بتكمل وتصنع لنا بهجات أخري مختلفة عما أعتادنه مع الناس الاولي
الحمدلله انها وصلت
____________________
واللي ماوصلتش عنده تصل عبر تلك الحودايت الملأئكية.كتبهاذو القلوووووب الشفافة التي تستطيع رؤية الواضح دائما!

علا من غزة said...

وااااو

القصة حلوة كتير يا حاتم :))

صراحة ً ,, خليتني ابتسم :))


"الناس بتدخل حياتنا لسبب معين مع اختلافه لكن لازم لوجودهم ف حياتنا سبب وممكن يكون وجودهم لفترة صغيرة او لباقي عمرنا
فمش تضمن وجود حد طول الوقت واغتنم الفرصه وافرح بوجودك معاهم طالما هما موجودين معاك
"

من اليوم ورايح هافكر بهادي الطريقة

بشكرك بشدة

تحياتي

نـــــور said...

:)

الموضوع كبير تقريبا
انا نفس لما تخيلت الموقف خصوصا على التنده اللى فى المكان الجميل اللى فى الصوره لقيتنى ببتسم
تصدق انا بحس انى اكتر حد فى الدنيا ممكن يحس بالبسمه علشان كد فضلت احسد الولد والست دول على الكام ساعه دول
لحظات السعاده بتتخطف دول كانوا كام ساعه
الله بجد

بس بخصوص فلسفه اغتنام فرصه وجود حد فى حياتك وسعادتك بيه
عايزة اقولك احيانا بيكون وجود حد بتحبه فى حياتك بيكون سبب فى فرحك لكنه سبب اكتر فى خوفك والمك لما تكون حاسس او شبه متأكد ان وجوده مش هيدوم
مش كده؟

Anonymous said...

كعادتك ياحاتم كتير ادخل عندك والاقي كلام كما لو يقال على لساني ولكني معترضة معاك في نقطة اننا نقدر هل وجود الناس دول في حياتنا هيسعدنا على المدى الطويل ولالا مش لمجرد تحقيق سعادة وقتية تحياتي لانتقائك للكلمات وللقصص

Banota said...

القصه معنيها رائعه وجميله .. أختيار موفق ..وعلى فكره انت جيت عندى المدونه بس ما قلتش رأيى فى الموضوع اللى كان مكتوب .. أنا كنت حابه انى اعرف رأيك

نقطة مية said...

السلام عليكم
ازيك...انا مقصرة تقصير يغيظ في حقك ..انا بعتذر...
و عشان القصة الحلوة دي اثبتلك اني بزور عشان المدونة دي من المدونات اللي بتسيب اثر دايما كل ما ازورها في نفس العبد لله..و اني باخد بالي من الاشخاص اللي في حياتي لاني متأكدة انهم بيسيبوا اثر مش المهم يكون واضح بس اكيد هشوفه في يوم من ايام الحياة اللي بتفاجئنا
تحياتي

قلب ينبض بالحب said...

أنامن الناس الي مؤمنة ان أي حدث بيتم في حياتنا بتكون في حكمة لله وراه الحكمة دي بتتضح لنا بعد وقت وبنعرف اي كان سبب الناس الي دخلوا حياتنا دول بس اهم شي انه يكون عندنا يقين انه ما اصابك لم يكن يخطئك

Lyssandra said...

التعليق علي البوست التالي .. ( آخر كلامي )

----------------------

الى كل الناس اللي عرفتني وافتكرتني حاجة تانية غير حقيقتي

الي كل حد شافني او اتعامل معايا وحكم عليا بالظاهر
لكل دول
انا اسف
انا مش كده

==========

معلش أنا هاعلق علي نقطتين

لأنه من الواضح انك بتمر بأمر أو ظروف صعبه

ممكن تكون غلطت

ممكن تكون عملت كارثه حتي

لكن أولا

ماعتقدش لو كل الناس دي شايفاك انسان كويس وقدوة ومثل يحتذي به وشخص تمام
وانت شايف نفسك حاجه وحشه ومش زي ما شافوك

لو إنك فعلا مش كويس
تفتكر كنت تقدر تخدع كل الكم ده من الناس ؟؟

أهلك - أصحابك - زمايلك - معارفك

؟

ماعتقدش ان في انسان بارع جدا لخداع كل الناس

أو علي الأقل مش كل الناس ساذجه علشان تتخدع حتي لو انت بارع أوي

يعني من كل الناس دي
مفيش حد ذكي أو نبيه علشان يكشفك علي حقيقتك ؟؟

-------

يا أخي
مفيش حد كويس جدا
ومفيش بيننا قديسين

ممكن تكون غلطت
وممكن تكون ظالم
وجاني
ومجرم حتي

أو شايف نفسك من منظور آخر

-----

العيب مش ممكن يكون في الناس اللي شافتك صح
لأني زي ماقلت مش ممكن كلهم سذج

وانت مش ممكن تكون مخادع للدرجه دي
لأنه وحده الشيطان بارع في مثل هذه الأمور

-----

أكيد انت قيمت نفسك غلط

بلاش تظلم نفسك

ولو كنت غلطت
ولو كنت عملت جريمة
ولو كنت أذيت حد
ولو كنت أجرمت مهما أجرمت

فكلنا خطائين
وخير الخطائين التوابون

وربنا بيغفر الذنب

لكن لا تتهم نفسك بالبراعه في الخداع والتلون
ولا تتهم الاخرين حولك بالسذاجه

========

أعد تقييم الأمور

وربنا يكون جنبك بإذن الله

استغفر

وربنا غفور رحيم

=======

طبعا ش عارفه ليه اكتشفت فجأة انك مش كويس
وطبعا انا مش أعرفك شخصيا بس ماينفعش صدقني انك تكون بتخدع كل اللي حواليك
ومش شايفينك كويس وبس
دول كمان بيحتذوا بيك
وبيتمنوا يبقوا زيك

راجع نفسك
ولو غلطان حاسب نفسك
ولو جاني عاقب نفسك

بس ماعتقدش في النهايه انك حد وحش أوي كده

========

ربنا يعينك علي نفسك

سلام

Lyssandra

Anonymous said...

كنت اول ماعرفتك عايز تعمل كده برضه
كنت عايزتقفلها
تفتكراللى بتعمله صح مهما كانت الظروف؟

انا مش عارفه

طيب انت مبسوط باللى بتعمله فيا؟
بتبقى مبسوط وانت بتئذينى؟
لوكان
يبقى هنيالك تعبى معاك يارب بس تارتاح


أنا اللى كنت وهفضل طول عمرى مش بفهم

قلب ينبض لله said...

هو في أيه بالظبط؟
أسم البلوج أتغير وبئي أسمه هنا كان بيكتب ولو
ليه كان؟
هو أنت مش هاتكتب تاني ولا أيه؟
وبعدين أيه البوست الغريب دا بتاع أنا أسف أنا مش كدا
أنا أعرف أن الناس تاخد فكرة عن حد أنه وحش فالحد دا يجيله أكتئاب ويبعد بعيد عن الناس
انما انهم ياخدوا عنك فكره جميله وكويسة وأنك حد محترم وكويس فتقوم تبعد عنهم فدا غريب حبتين

ما أعرفش ايه اللي حصل خلاك تعمل كدا بس أن شاء الله أزمة وتعدي وترجع تاني للمدونة وتبدل أسمهما وتكتب هنا يكتب ولو:)

نـــــور said...

مع كل حاجه بقول لسه
مااعتقدش انك بكل البراعه اللى تخليك تبقى كداب ومخادع محترف علشان تخدع كل الناس دى
هى يمكن شويه ضباب او يمكن تأنيب ضمير على غلط عملته ودى ظاهره صحيه يعنى كويس اوى انك تحاسب نفسك
لكن معلش يعنى البلوج مالها بالموضوع ده؟

عندى امل اننا لو مالقيناش حاتم يبقى نعرف ولــو

ربنا معاك

الحلم العربي said...

يا سلام؟؟؟؟؟؟
لا و الله العظيم
انت أكيد بتهزر
يا حاتم احنا مش بنكتب علشان الناس فاكرانا قدوة احنا بنكتب علشان احنا عايزين نعرف نفسنا الأول و بعدين الناس تعرفنا
و احنا عرفناك من خلال كتاباتك و مهما عملت حسسك انك مش انت اللى كنت بتتمناه تقدر تغير أي شئ عملته من دلوقتى و تكون انت حاتم ولو اللى احنا عرفناه أو اللى عارف نفسه و عايز يكون أحسن دايما
أرجوك ارجع مهما كان اللى هتكتبه بعد كده لكن ده هيفرق معانا كتير بجد
و حتى لو اكتشفت من نفسك شئ ما كنتش فاكره فيك كلنا كده
و كلنا فينا و فينا كتير اوي
ما تفتكرش ان اللى اخدك قدوة هو نفسه مش هيعمل حاجة غلط و ما تفتكرش انه لو عمل شئ غلط هتكون انت السبب لأن كل واحد عنده مخ و بيعرف الغلط من الصح
اعقل بقى و ارجع
هستنى بوستك الجديد بفارغ الصبر و مش عايزة استنى كتير
:)))))

doaa said...

حلو قوي موضوع الملايكة ده
وحلوة فكرة اغتنام الفرص في قضاء وقت أطول بجانب من نحب ونثق

بس أنا عايزة أعلق على البوست آخر كلامي
أنا معرفكش خالص ويمكن أول مرة أعلق عندك بس قريتلك حاجات كتير قبل كده
حلو قوي إن الانسان يحاسب نفسه بصدق ويواجه نفسه بقوة عشان يتعلم من الغلط
ولما يغلط أو يذنب يحس إن الذنب ده حاجة كبيرة قوي عشان لما يتوب يتوب بجد وبصدق
متحكمش على نفسك بالقسوة ده ولو أخطأت في حقها أكيد لسه في وقت تصلح الغلط وتكون كما يحب الله ويرضاه

ربنا يكرمك ويوصلك للصورة اللى بتتمناها

Wish I were a Butterfly ... said...

إن شاء الله مش يكون آخر كلامك

مستنية تكتب بوست جديد
و تشيل النعي اللي عملته لنفسك دة :(. هنا كان يكتب ولو
و هنا سيظل يكتب

مين قالك أساسا إن حد فاكرك طيب و لا كويس؟ :) حتى لو انت مش كدة. إحنا عرفنا ولو و قربنا منه .عايزينه يفضل معانا
كل سنة و انت طيب

Anonymous said...

أزيك؟

مش هقولك كل سنه وانت طيب ومش هقولك وحشتني ومش هقولك أني مش بتهرب منك ومش هقولك أني مش زعلان منك

بس هقولك أنك قولتلي هتنزل بوست جديد على العيد هو فين؟

هتقول ان الاب توب عندي وان ده معطلك؟

مش هعرف ارد عليك ساعتها

على الهامش
انت عارف من اول ما قريت الكلام افتكرت لما كنت اشتكيلك من ان حد بيشوفني غلط فكنت بتقولي دي مش غلطته لوحدك دي غلطتك انت كمان وكنت أفضل أتخانق معاك بس دلوقت هقولك لو الناس دي شافتك غلط فده مش غلطك انت لوحدك ده غلطتهم هما كمان

نـــــور said...

هو يعنى علشان انا سكتلك سقت فيها ؟
ماينفعش كده على فكره
العيد جه ولا عزاء

ممكن بقى يا بابا ربنا يهديك وتشيل البوست ده وترجع تانى وتوفى بوعدك؟
انا مستنيه بس مش عايزة استن كتير :(

كل سنه وانت بخير ياحاتم ويارب عيد سعيد عليك وعلى اللى بتحبهم :)

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

ايه يا حاتم فيه ايه قلقتني عليك والله
ان شاء الله يكون خير

طمني عليك لو بتدخل
M7mdm10@yahoo.com

ده ايميلي يا حاتم ياريت تضفيفني عشان عايز اكلمك

وكل سنة وانت طيب
:)

الحلم العربي said...

مممممممم
طيب انا عايزة اقول كل سنة و انت طيب أقولها فين يعني؟؟
يعني مفيش بوست جديد نعرف نعيد فيه على بعض حتى ده ايه البخل ده؟؟
عموما كل سنة و انت طيب
و يا رب تعقل و ترجع بقى المدونة و محتاجاك و كلنا محتاجينلك يا رأفت قصدي يا حاتم قصدي يا ولو
:))))
كل سنة و انت أحسن مما تتخيل

Anonymous said...

رغم اني انا كمان مش بدخل وقاطعة زيك
بس قلقانة عليك وقولت ادخل اطمن علي توما عامل اية دلوقتي
ولاقيتك لسة علي حالك
ياريت تطمني عليك ياحاتم بجد
قلقانة عليك ومضايقة انك مضايق كدا


احنا بردة عشرة عمر وانا اصيلة ههههههههههه
مني
my hopes

Wish I were a Butterfly ... said...

وحشتنا بوستاتك يا ولو

وحشنا الأمل اللي كنت بتديهولنا
عمرك ما كنت وحش

doaa said...

أنا عندي اقتراح

ممكن تدخل تطمنا عليك وتكمل أجازتك

عشان الناس اللى بتحبك ليها حق عليك

ولا إيييييه ؟؟؟

doaa said...

إرجع بقى وأجبر بخاطري يا شيخ
ده أنا أول مرة أزورك

الحلم العربي said...

على فكرة
زعلانة منك أوي
بجد

Anonymous said...

مش حاسس انك عايز ترجع بقى؟
سنه جديده مش كفيله تخليك تنسى سنه عدت بحلوها ومرها؟

ممكن ترجع بقى وتوفى بوعدك؟
:(

doaa said...

طيب كل سنة وانت طيب

Anonymous said...

وحشتني

مكنتش أعرف قررت تبعد ليه وقولتلك أرجع

ولما عرفت وافقتك على قرارك

بس دلوقت
عايز اقولك

بجد وحشتني

همسات دافئه said...

زعلانه منك اوى:(((
ذى ما تحس ان فيه واحد دمر مكان كنت بتحب تلجأ له وانت مضايق

حد قطف ورده كنت كل يوم بتروح تسقيها
حد خد صندق ذكرياتك بحاجات الطفوله وقال عليها كراكيب ورماها

حد طرد القمر وبعتر النجوم وقرر يسيبك تسهر لوحدك فى الطلمة

كل مدون بيقفل البلوج بتاعه بيبقى نفسى اصرخ فيه واقوله مش من حقك مبقتش ملكك تتصرف فيها بمزاجك ده بقت شركه وكل واحد قرا او علق او ضيع من عمره ثوانى وهو فى المكان ده لازم تستأذنه قبل ما تعمل كده

زعلانه بجد ولعلمك كمان انا بطلت اكتب لإنى ببساطه معودتش لقيه حد يهتم بالى اكتبه حد يستنى يناقشنى يعترض عليا يجامل بصدق الناس كلها اختفت من حواليا
حاسه بالغربة
والوحده
عامله ذى الى بيقفوا على الأطلال اعيد قراية بوستات قديمة
واقرا التعليقات والردود ساعات بضحك وساعات بكتم دمعتى
هنا كان بيكتب ولو
وهنا كنت بجمع اخواتى ونعد نقرا لـ ولو
هنا اتكلمت من قلبى وايدت واعترضت وارتحت
وللأسف هنا برضه حسه بالضيق والإختناق دلوقتى
يمكن تكون مستنى منى كلمة وداعا
بس صعب اوى مش هاقولها
يمكن فى يوم تيجى تشيل التراب وتكنس الحزن واليأس وتطرد الخوف والملل وتفتح شباكك عشان يدخل النور والتفاؤل وتحط فى أصرية صغيرة ورده حلم جديد وترويها بالأمل
.
.
مش هستنى منك تعليق ولا ميل ولا اى رد
بس
.
هستنى يمكن حاجة تتغير:)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.