الجواب و عنوانه
كعادتي كل سنة لازم اعيد عليكوا والعيدية السنة دي قصه زي السنة اللي فاتت المهم انها تعجبكوا
كل سنة وانتم طيبين
مشهد خارجي وهايبقى داخلي كمان شوية / صباح يوم عادي
اول حاجة عملتها منى اول ما النهار طلع انها راحت لصاحبتها وصديقه عمرها رشا بعد ما رشا كلمتها مكالمة قلقتها جدا وخلتها مش عرفت تنام
رشا كانت ف حالة صعبة جدا وبالعافيه قدرت تفهم منى من كلام صاحبتها انها واقعة ف مشكلة كبيرة مسيطرة عليها وبتمر بأزمة وانها محتاجة ليها جدا
رنت منى جرس الباب فتحت مامة رشا واول ما شافت منى راحت واخداها ف حضنهاو قالتلها الحقيني يا منى صاحبتك هاتموت مني
انا مش عارفة مالها من امبارح لقيناها رجعت من برة دخلت على اودتها وهما دقيقتين ولقينا هيستيريا البكا مسكتها وعمالة تصرخ وتكسر ف كل اللي قدامها
انا خايفة عليها جدا هي مش بتتكلم غير معاكي ارجوكي حاولي تعرفي مالها
مش فيه اي حاجة توصلنا للحالة دي
دي بنتي الوحيدة وبدأت مامت رشا تبكي فرق قلب منى للحالة اللي فيها صاحبتها و مامتها
فقالت ليها اطمني يا طنط ان شاء الله مش ماشية غير لما رشا تضحك تاني
كل حاجة هاتبقى تمام استأذنك انا داخلالها
دخلت منى على رشا ف الاوضه فاتخضت من منظرها
لقت المكان متدمر ومخدات متقطعة ومرايات مكسورة
الاوضه ف حالة دمار شامل
لكن الاكتر انها لقت صاحبتها ف ركن الاوضه ف حالة وحشة جدا ومنهارة تماما
منى اتصدمت من المنظر ومش قدرت تتمالك اعصابها وبدأت تعيط وهنا حست صاحبتها رشا ان منى موجودة ف الاوضة
وكأنها غريق ف وسط البحر لقي خشبة يتعلق عليها قامت جريت عليها واترمت ف حضنها وقعدوا الاتنين يعيطوا مع بعض
بعد فترة مش عارف اد ايه بصت منى ف وش صاحبتها وقالتلها ليه كل ده هو فيه حاجة تستاهل ان الجمال ده كله يعمل ف نفسه كده
بصت رشا ف الارض بصة انكسار كانت ابلغ من اي رد
منى قلقت وبدأت تستجوب رشا
قوليلي انا اختك وكاتمة اسرارك احكيلي علشان لو انتي ف ورطة نقدر نفكر سوا وان شاء الله كله يتحل
ردت رشا : الا مشكلتي انا. انا اللي استاهل
انا اللي امنت له وحبيته رغم الفوارق الكبيرة بينا واللي كل الناس كانت شايفاها الا انا وتبدأ ف العياط مرة تانية
منى بترد بريبة : تقصدي سي زفت كريم
عمل ايه تاني
اوعي يكون حصل منه حاجة
لو زعلك انا اقطعلك رقبته
رشا تعيط بصوت اعلى من غير ما ترد
تتضايق منى وتمسك رشا بعصبية وتقول ردي عليا عمل ايه الحيوان ده
رشا بصوت مش مسموع من كتر العياط : قعد يضحك عليا بكلامة ويوهمني لحد ما اخد اغلى حاجة عندي
تخبط منى بايدها على صدرها وتقول يانهار اسود
انتي اكيد اتجننتي ازاي ده حصل
ترد عليها رشا ارجوكي انا باتقطع مش طايقه انا مش قادرة اصدق ازاي قدر يضحك عليا
منى تصرخ فيها : هو انا لسه قلت حاجة انت دماغك كانت فين لما ده حصل ازاي
رشا وسط البكا : ياريتني ما شفته ياريتني ماعرفته
استغل حبي ليه واني مش بارفضله طلب وقام عمل عملته
منى بعصبية : وفين سي زفت ده دلوقت طبعا بيتهرب منك
انا مش قادرة افهم ازاي مش اتعلمتي من كل الافلام والمسلسلات اللي بنشوفها
رشا تبص لصاحبتها وتمسح دموعها فتبان لمعة غريبة ف بصتها كأنها افتكرت حاجة مهمه : هاييجي غصب عنه اصله مش اخد كل حاجة
منى : انتي عبيطة يا بنتي مين اللي يجي ده هو عايز ايه تاني منك
رشا بفرحة : اصله اخده من غير الشاحن
منى وعلامات البلاهه على وشها: شاحن ؟؟؟!!!! هو كريم اخد ايه بالظبط ؟
رشا بكل اسى وانكسار : اخد الاي بوود بتاعي
!!!!!!!!!!!
الخلاصة :
لو كنت فاكر انك بتفهمها وهي طايرة
فمش بالضرورة تكون بتفهمها قبل ما تطير
استناها لحد ما تطير
لحسن تفهمها غلط
او تكتشف انها مش بتطير اساسا