Sunday, May 25, 2008

ولـــــــو" بقالها سنة"



بقالي هنا سنة !!!!! مش مصدق بصراحة

عدى عليا ف بلوجر 365 يوم ... سنة اديتني خبرة ومعارف يكفوني 30 سنة


كنت سمعت مقولة عجبتني جدا واقتنعت بيها كانت بتقول :


من يكتب يعرض افكارة في طبق ليتذوقها الآخرين



فعلا انا ف بلوجر تذوقت اصناف والوان كتييير جدا من الافكار اللي كنت باستغرب ساعات كتير انها ممكن تكون موجودة وحد مقتنع بيها من الاساس



عرفت ناس كتير وعرفت حاجات كتير واتعلمت حاجات كتير واتغير عندي مفاهيم كتير



حبيت حاجات مش كنت باحبها وزهقت من حاجات كنت مدمن ليها



عرفت ناس كبيره ف السن لكن ليها تفكير عصري جدا وعرفت ناس اصغر مني لكن تفكيرهم سابق سنهم



عرفت ان الابداع والموهبة مش حكر على اللي بيدخلوا كليات نظرية لكن اكتشفت ان الكليات العمليه خصوصا هندسة وصيدلة كمان فيها ناس قمة ف الابداعوموهبة



عرفت ان الكليات النظريه مش فيها ناس دماغها فاضيه لكن معظمهم ناس بتهتم بمواضيع جدية ومهمة



عرفت ان مش كل البنات بتفكر ف الموضه ومنتظرة ابن الحلال وتفكيرهم سطحي لكن عرفت بنات دماغها توزن بلد


عرفت ان مش كل الولاد بيفكروا ف الكورة لكن عرفت اولاد رغم صغر سنهم لكنهم مهموين بقضايا مش ف دماغ رئيس جمهورية



عرفت ان مش كل الاخوان اعداء للبلد ومش متطرفين ومعاديين لأي فكرة تعارضهم لكن فيهم ناس كتير جدا قمة ف حب الوطن والديموقراطية ورجاحة العقل



عرفت ان مش علشان مش هاتسمع يبقى اسكت لكن اتكلم زي ماناس كتير عملت وفعلا عملوا فرق



عرفت ناس عايشه ف احلام وردية وعايزة الدنيا تبقى احسن وعرفت ناس واقعية بتدعو لتغيير حياتنا وترك سلبياتنا



عرفت ان كل ناس بلدنا بتحب بلدنا



عرفت ناس الواحد يفخر انه يقول انه مصري علشان يرتبط معاهم باي صلة حتى لو كانت فقط الجنسية



عرفت ناس قمة ف الرزانة وعرفت ناس قمة ف خفة الدم والانطلاق



عرفت ناس بتحب الدنيا اوي بس مش بتغرها وعرفت ناس بتحب ربنا اوي وبرضه بتتمتع بدنيتها



انا باشكر كل واحد قريتله كلمة عجبتني انه حببني ف بلدي وخلاني فخور ان فيها ناس ماشاء الله


وباشكر كل حد عدى من هنا واداني دقيقة من وقته وبادعي ان يكون كل حد عدى من هنا مش حس ان وقته ضاع بدون استفادة فلو مش كان عجبه البلوج فيارب مش يكون كرهه






سعيد جدا بمعرفة كل حد فيكوا


بوست جديد

31 comments:

Anonymous said...

كل سنه وانت طيب
فاتت سنه؟
بجد؟
أمتى
انا همزل بسرعه عشان الحق اكون اول تعليق على البوست اللي تحت
بس بمناسبة مرور سنه عايزين بوست مفصل عن كل اللي بتقرالهم بقالك سنه
بالاسم
طماع انا مش كده

تحياتي

همسات دافئه said...

حاتم
كل سنه والبلوجر طيب بوجودك فيه:)
بس انت طلعت صغير انا أكبر منك ب 3 شهور بحالهم
******
وانا كمان اتعلمت كتير اوى وعرفت ناس صعب انى أعرف أكلمهم واتناقش معاهم كده فى الدنيا الى حواليا ده
واتعلقت بناس وأثرت فيا مشاكلهم فهمت حاجات كتير اوى وعرفت يعنى ايه أحترم الإختلاف فى الرأى
أكيد كل كلمه قرتها وكل تعليق حد علقه عندى كان ليه أثر فى شخصيتى وسعات كان بيساعدنى كمان فى اتخاذ قرار
سعيده بمعرفتك:))
تحياتى
شيماء:)

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

كل سنة وانت وبلوجك طيبين يا حاتم
وانا كمان سعيد جداا جداا بمعرفتك يا توما والله حتى لو من خلال البلوج بس

عل فكرة انا قريت البوست السابق
وكلام صاحبك صح جدا جدا
مع ان الصاحب الصاحب بقى وجوده نادر جداا الأيام دي والله يا حاتم

نادر النهاردة لما تلاقي حد مش بيفكر غير ف مصلحته وبس
الدنيا بقى واخدانا كلنا بشكل مخيف
ومحدش بقى فاضي للعلاقات الانسانية الاجتماعية ولاحد بقى يهتم بيها

إلا من رحم الله

تقبل تحيتي

قلب ينبض لله said...

كل سنه والبلوج أفضل أحسن وأحلي

بجد انت من الناس اللي خلوني أحب التدوين وأكمل فيه

بفرح جدا لما بدخل عندك والائي بوست جديد بحس انك هاتفضل معانا في عالم البلوج
أصل لما اشتغلت قولت الشغل هياخدك من التدوين وهاتسيبنا
بس الحمد لله انك لسه معانا
انت وهبة ومحمد بجد من الناس اللي ارتبطت بيهم جامد في عالم التدوين
ربنا يوفقك يارب يارب يارب
بتمنالك كل خير

اه صحيح انا جيت اقول رايي في البلوج مالائيتش اختياري انه بلوج فوق الرائع وماحصلش علشان كدا ما اديتش صوتي

سلام:)

Wish I were a Butterfly ... said...

مرت سنة.. و ناس كتير أوي كسبت إنها عرفت بلوج محترم و لذيذ أوي اسمه "ولـــو" :) . كلامك في البوست يدعو للتفاؤل أوي. فرحت بجد بعد ما قرأته و حسستني إن الدنيا لسة بخير
معاك في كللل اللي قلته،و الناس اللي أصغر مني لكن تفكيرها سابق سنها دول كتيييير اكتشفتهم :) وأقولك منهم الفيلسوفة الكبيرة قلب ينبض الله

كل سنة و البلوج بتاعك طيب.. البلوج بتاعك بجد من الحاجات الجميلة أوي في عالم الفانتازيا دة. :)فخورة بأني عرفته... وفرحانة إنه لسة مفتوح مش اتقفل
و في النهاية..الجمهور يحب يعرف...إيه أقرب بوست لقلبك من اللي كتبته كله على مدار السنة اللي فاتت عليك؟
تحياتي :)

علا من غزة said...


كل سنة وانت طيب :]
بجد انا حاسة اني اعرف مدونتك دي من اكتر من سنة ..
انا احييك على المواضيع الحلوة وعلى الجو المميز الي انت عامله في المدونة ..
طبعا التدوين ده نعمة من ربنا .. اد ايه بيغير في حياتنا وفي طريقة تفكيرنا وفي ملاحظتنا للي حوالينا
حاجات كتير بتتطور مع كل بوست جديد بنكتبه
مش عارفة ليه التعليق قلب رسمي كدة :p
بس بجد كل سنة وانت طيب وعقبال مية سنة :)

تحياتي

عالمى ازرق said...

كل سنه وانت بخير وتفضل تدون لغايه 70 سنه كمان
الاهم اننا اسعد دايما بقراءه كلماتك ومواضيعك المتميزه فى عالم التدوين
دمت بخير

Wish I were a Butterfly ... said...

حلوة أوي التغييرات اللي عملتها في اللينكس بتاعة البلوجز عندك
موافقاك في كتير فيهم
:)

يارب تفضل تكتب علطول
تحياتي

حمامة said...

فى زيارتى الأولي
والتى لن تكون بأذن الله الأخيرة
اهنئك
وعقبال السنة الجاية

:)

دعاء مواجهات said...

كل سنة وانت ومدونتك بالف خير

اول زيارة ليا بس عجبانى تدقيقاتك ف الصفات والوجودة وان لم ترها فعلا حد جميل

وعقباال مليوون سنة ف التدوين

منتظرااك عندى

سلاام

الخيط الرفيع said...

من غير باشمهندس ومن غير حضرتك
كل سنه وحضرتك خيرها وكل شنه وانتي يا بشمهندنا في وسطنا بافكارك وبدعمك سواء بوستات او تعليقات يارب تكون في خير حال
اسفة علي التأخير الدائم
بس شبح الامتحانات بيحصرني لحد اخر الشهر
تحياتي لشخصكم الكريم
مش البوست تهنئة بس لا فس فلسفة لطيفة وقوي من نوعية السهل الممتنع
يسلم قلمك ودماغك

Unknown said...

كل سنة وانت طيب
يا توما
وعقبال ستين سنة
وتكتب بقي لما تبقي متجوز وعندك اطفال وبعدين بقيت جدو
ومش شايف الكيبورد ولا وقتها هيكونو اخترعو حاجة احدث
ربنا يوفقك
وشكرا علي تعليقك بس نفسي افهم
مسحت تعليقك لية
بعد ما بعتة
ع العموم
مبروك مرور السنة
سلام

Known as PHYSCO said...

حاتم .. كل سنة و انت بألف خير .. و اللى كتبته ده أحلى كلام بيعبر عن حال كل واحد فينا و اللى عمله فيه النت و البلوج بوجه الخصوص

كل سنة و انت طيب و يارب على طول تفضل نشط بلوجيا

و على فكرة .. اسمى آيات لإنك مرة قلت مش عارف اسمى :)

-_- said...

صيف سعيد ليك و للكل

حلم الحرية said...

يااااااه سنة بس
انا كنت مفكرة انهم اكتر بكتير

كل سنة وحضرتك بالف خير وبلوجك بالف خير

عجبني البوست اووووووي فوق ما تتخيل
دايما لما كنت اكلم حد عن التدوين واقوله اني استفدت منه كتير مكنتش باعرف اعبر او اشرح او اتكلم عن كيفية الاستفادة او نوعية الاستفادة
وانا باقرا كلامك حسيت كانك بتتكلم بلساني

اد ايه عالم التدوين عرفني بالدنيا وربطني بعوالم مختلفة مكنش هيتاح ليا اني اخوضها
عرفني بشخصيات وعقول مختلفة
افكار وارواح مختلفة
فعلا تجربة تستحق الكتابة عنها

متهيالي كل واحد من المعلقين هنا هيكملوا البوست بتاعك ويقولوا
بعد عام من التدوين
عرفت ...
وعرفت ..
وعرفت...
وعرفت الباشمهندس حاتم من خلال مدونته

واسعدتنا بحق هذه المعرفة

تحياتي

ولــــــــــو said...

لاول ولاخر مرة هاقول اساميكم ف الردود وده علشان اسباب احب احتفظ بيها لنفسي
لكن مش تتعودوا على كده
انا باحب اساميكوا التانية اكتر
علشان باحس اننا بس اللي نعرف ان احنا هو احنا
مين قال عروستي؟
عنده حق
انا كمان
عروستي ؟

ولــــــــــو said...

انسان مقيد
محمد
اه سنه فاتت من شوية
دي حتى سألت عليك
قلتلها نام من بدري كالعادة

بوست مفصل عن كل اللي باقرالهم بقالي سنه
ده عايز سلسلة
بس تصدق فكرة جامدة
انت تامر
ان شاء الله اعملها
سلام

ولــــــــــو said...

همسات دافئة
شيماء
انا طلعت صغير ؟
لا ده مش انا ده بلوج تاني
انا كبير اااااااااااااااااااد كده
******
انا اسعد بجد
متشكر جدا لوجودك ومتابعتك
كانت حاجة كبيرة جدا بالنسبة لي

ولــــــــــو said...

آلام وآمال
محمود
وانت طيب يا صاحبي
بجد من الناس القريبة جدا لقلبي
باحب اشوف تعليقك عندي
اتمنالك تتوفق ف حياتك وان شاء الله ربنا يكرم ونتقابل ف يوم من الايام

ولــــــــــو said...

قلب ينبض لله
رضوى
وبجد انتي من الناس اللي كل ما اروح عندهم انبهر
للاسف لما اشتغلت بقيت بأمر بمواقف ممكن تأثر على حالتي المزاجية فسامحوني بس ربنا يكرم وافضل موجود معاكوا علشان بجد انا استفدت كتيييييير جدا
بس على فكرة انتي عرفتي البلوج بتاعي بعد ما اشتغلت اعتقد
احنا هانخم من الاول ولا ايه

بالنسبة لصوتك انصحك مش تديه الا لمن يستحق
لما تلاقي حد يستحق

ولــــــــــو said...

wish i were a butterfly ...
هبه
اه عدت سنه وكان من كام يوم عيد ميلاد بلوجي انا
مش هاقول وجودك حد كويس اوي زيك ف بلوجر فادني اد ايه بس فعلا احنا اللي اتشرفنا يا فندم
واتمنى ان البلوج يفضل مفتوح علشان اتمتع بتعليقات اصحابي الجميلة
الجمهور عايز يسمع
حاضر
احم احم ااااااه
واحد اتنين تلاته
طب اصل عندي برد وصوتي هايبقى مش كويس
نتكلم بجد
اقرب بوست لقلبي من اللي كتبته على مدار السنه
"عنهم اقول"
ايوة محدش قراه
اصله مش اتنشر
خالص احترامي

ولــــــــــو said...

عـلا - من غـزة
عــلا
تصدقي اني ساعات باحس اني موجود اصلا ف بلوجر من اكتر من كذا سنة واعرفكم معرفة شخصية وشايف كل حد فيكم
شايفكم كلكم
نيااااااااااهاهاهاها
ده صوت خادم المصباح بتاع صلاح الدين
قصدي بهاء الدين
اسمه عماد الدين
المهم صاحب المصباح وخلاص
انا بقى ما باحبش رسمي ده خالص
سعيد جدا بمعرفتك ويارب نفضل اصدقاء

ولــــــــــو said...

عالمي ازرق
مش عرفت اوصل للاسم
حاجة غريبة
كل ما اقري الاسم الاقيني بابتسم
علشان فعلا كنت دايما باحلم ان بيتي اللي هو عالمي الصغير يبقى كله عبارة عن لونين ابيض وازرق
فلما اقرا اسمك الاقيني افتكرت حلمي الابدي
متشكر على الابتسامة دي

ولــــــــــو said...

wish i were a butterfly ...
هبه تاني
مبسوط جدا انها عجبتك
يارب تفضلي تعلقي عندي على طول

ولــــــــــو said...

حمامة
مش عرفت اوصل غير لاسم مش ينفع اقوله" ميمي"مش انا اللي باقول
ف ردي الاول عليكي واللي ان شاء الله اتمنى مش يكون الاخير
مبسوط جدا بمرورك وعرفتك حد كويس ف وقت كويس الحمد لله
سعيد بمعرفتك

ولــــــــــو said...

دعاء مواجهات
اكيد دعاء مش محتاجة اني ادور
متشكر جدا على مجاملتك الرقيقة وسعيد بمعرفتك واتمنى
تتكرمي بمواجهه عندي اقصد زيارة او مرور من حين لاخر

ولــــــــــو said...

الخيط الرفيع
روفايدااا
انا اسف الاسم صعب عليا شوية
بصراحة انا اللي المفروض اشكرك
اتعلمت منك كتير بجد رغم ان معرفتي بالبلوج بتاعك كانت متأخرة شويتين لكن متأكد اني كنت هاخسر لو مش كنت عرفته
ربنا يوفقك ف الامتحانات

ولــــــــــو said...

my hope$
منى
تصوري ابقى اسمي جدو توما
ده حتى يبقى عيب اوي
انا مسحت تعليق ؟
انا؟
انا برئ برئ
هما السبب هما اللي دفعوني لكدة
هما مين ؟
اتمنى تكون الامتحانات كانت كويسة

ولــــــــــو said...

بيقولوا سايكو
آيات
عندي ليكي اعتراف
انا باحب اقرالك جدا
وباحب اسلوب البلوج جدا جدا
واسف اني مش اخدت بالي من الاسم قبل كده
بس بصراحة انا مش بابص على البروفايل بتاع اي حد باقراله
علشان كده كلكم عندي بالكتير 26 سنه
نفس سني يعني
وانتي طيبة لا لسه مش تمتهم
حفلة عيد الميلاد امتى ؟
هاتكون يوم عيد الميلاد ان شاء الله

ولــــــــــو said...

sharm
احمد
مش عارف ليه لما قريت الكومنت بتاعك حسيت انك مش كنت بتدعي من قلبك
ولا يمكن علشان الصيف معايا كده كده بيعتبرني الد اعدائه ومبهدلني اخر بهدلة
هلى العموم اتمنالك انت كمان اوقات سعيدة طووووووووووووووول السنة

ولــــــــــو said...

حلم الحرية
مروة
وانا متشكر جدا جدا على الكلام الطيب ده
حقيقي سعيد بمعرفة حد محترم زيك واتمنالك كل سعادة ويارب حلمنا يتحقق