Thursday, August 2, 2007

حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب



كان في قريه من قرى الريف راجل كبير ف السن والمقام
الراجل ده كان عنده فكر ورجاحه عقل كان كل الناس بتحكي عليها وبسبب كده كان اهل القريه والقرى المجاوره بيلجاوا ليه علشان يحل مشاكلهم ويحكم بينهم في امور الاختلاف


وبصراحه الراجل ده كان كل مايتدخل ف موضوع حتى ولو كان على خلاف بقاله عشرات السنين كان ربنا بيوفقه ويجعل حل الموضوع على ايده


وعشان كده كانت كل الناس بتحبه وتحترمه
الراجل ده كان ليه ابن صغير لما وصل لسن البلوغ بدأ ابوه ياخده معاه لجلسات الصلح ومجالس الترضيه علشان كان بيأهله انه يحل محله


فمثلا لو فيه خلاف بين عائلتين يروح مع والده يحضر جلسه الصلح ولو فيه مشكله بين زوجين يحاول ابوه انه ياخد رأيه ف الامر بعد ما يحكيله المشكله وهكذا
فضلت الايام تمر والاب ربنا يوفقه في حل مشاكل الناس والابن مع ابوه بيراقب ويفكر ويشوف ويستعجب لحال الدنيا اللي بسببها كانت كل المشكلات اللي بيقابلها مع ابوه
بعد فتره الاب لاحظ ان ابنه مش عايز يكون موجود ف الجو ده وانه بدا يتحجج انه مش يروح مع ابوه
بعد فتره من الانقطاع من الذهاب مع والده رجع الولد يطلب من والده انه يرجع يروح معاه وبقى الولد مهتم بالموضوع جدا وهو اللي بدا يقترح الحلول في مجالس المصالحه وكان للحق منصف ومقنع وكان الناس بيحترموا كلامه ويطبقوه احترامهم لكلام والده
ف يوم الاب ده تعب وحس ان ساعته قربت فنادى على ابنه وقاله انت بقالك سنين معايا ف كل مشاويري والعمر اللي جاي مش هايبقى قد اللي راح وعشان كده انا عايز اطمن عليك قاله اطمن يا والدي انا اتعلمت من المواقف اللي شفتك بتحلها كتير وانشاء الله ربنا يوفقني وابقى عند حسن ظنك
الاب سأل ابنه طالما زي مابتقول انك اتعلمت فقولي الناس ف الدنيا زي بعض ولا مختلفين؟
الابن قال الناس على اختلافها 3 انواع


اول نوع هم الجود (كويسين يعني )


والنوع التاني نحس (ودول اللي عكس الجود )


والنوع التاني لا دول ولا دول ( عاديين بمعنى اوضح)
فقاله الاب افرض جالك جود بيتعاركوا مع نحس قاله آخد من الجود وادي النحس وهايبقوا متراضيين
فقال ولو جالك نحس بيتعاركوا مع نحس قاله آخد من جيبي واديهم وهانبقى متراضيين
فقال ولو جالك جود ومعاركهم مع الجود فقاله دول مش هايحتاجوا لواحد زيي مشاكلهم بتتحل قبل ماتبتدي
قاله انا اطمنت عليك وعلى اهل بلدي من بعدي بس انا كنت عايز اسأل من زمان ايه اللي خلاك تنقطع تكره وايه اللي خلاك تعود حابب
قاله انا لسه مش حابب المسأله بس انا سمعت حكمه وبعمل بيها
ابوه قاله ايه هي الحكمه دي

قال الامام علي بن ابي طالب كرم الله وجهه افضل الاعمال ماأكرهت نفسك عليه

مش شرط نحب كل اللي بنعمله المهم يكون اللي بنعمله له قيمه

حد فهم حاجه ؟؟؟؟؟؟؟

71 comments:

Monzer said...

فى العموم الرسالةوصلت

بس فيه حاجة
يعنى لو حبينا الحكومة ... الحكومة هاينصلح حالها :)))

Anonymous said...

حب ايه اللي انت جاي تقول عليه بس

في الدنيا دي مطلوب منك تعمل حجات انت مش حببها ولكنك مضطر تعملها ... ولازم تنجزها كمان وتنجح فيها .. اللهم أعنا

تحياتي

rack-yourminds said...

لازم الواحد يتقن في عمله حتي ولو كان هذا العمل مش هو اللي كان بيحلم بيه

لانه عندما يتقن في هذا العمل هيشعر بالراحه والرضي عن النفس

تحياتي ليك

ان شاء الله ربنا هيشفي خالك ويرجع للاولاده

امين يا رب

rana 3amra said...

ايون
انا فهمت

بس ثوانى
بالنسبة للثانوية العامة
انا لا بحبها ولا هى ليها قيمة
طب ايه ؟؟؟؟

بس القصة حلوة :)))))))))

mo'men mohamed said...

فعلا قصة مليئة بالعبر
بس انا مقدرش مثلا انى لو حبيت الحكومة غصب عنى يبقى حقدر أتعامل معاها بسهولة
عى اعموم احنا نقدر نطبق الحكمة دى فى معظم نواحى حياتنا
وعلى فكرة انا مريت بموقف شبه كجه قبل كده
السلام عليكم

همسات دافئه said...

ايه ياعم السرعه ده أكتب تعليق وارجع تانى يوم الاقى بوستين وواحد متشال بس على فكره انا قريته :)))
كل سنه وانت طيب:)
البوست ده تحفه والمقوله ده أول مره أسمعها بصراحه بس طريقتك للوصول لمعناها جميل قوى
تحياتى:))

david santos said...

The purchase of weapons for Mubarak to the Bush terrorist will be for making peace, or will be for taking the American terrorism for the Egipto?

The great people of the Egipto that is intent.

Of these two cannot come nothing of good.

David Santos (Portuguese)

Anonymous said...

بجد قصة تحفة والاجمل المعني اللي عاوز توصله من وراها واللي هو وصلي أن ننرضى بما قسمه الله علينا حتى لو مش حبينه لان اكيد البح هيجي بعدين تحياتي لك وجزاك الله خير

صاحب البوابــة said...

أكثر من رائعة

معبرة وعميقة المعنى

تحياتي

غمض عينيك said...

قصة حلوة اوي واحلى مافيها بجد بجد اخر جملة
فعلا ممكن الواحد مايكونش بيحب اللي هو بيعملة رغم ان اللي بيعملة ممكن تكون قيمته عاليه جدا والناس تقدرة علشانها

قصة جميلة وحكمة اجمل

محمد سمير

Ehab said...

بوست يجنن القصه دي اول مره اسمعها بس صراحه عجبتني قوي وخصوصا رد الولد سواء في اختبار ابوه ليه او في رده على سبب رجوعه كتير في حياتنا بنحس ان اللي بنعمله وحش او صعب او في حاجات تاني احلى لكن لو بصينا كويس على اللي في ايدينا هنلاقي ان نعمة ربنا علينا كبيره قوي
بجد احييك على البوست الجميل ده
سلااااااااااااااااام

semsem said...

السلام عليكم
والله ممكن يكون عندك حق
يس انا شايفه مبعرفش اعمل الا اللى انا بحبه

على شان بحس فيه باتقان اكتر وغير انى الاستمتاع ساعتها بالعمل بيكون احسن من العمل نفسه

الا انا فى بعض الاحيان يجبر الانسان على عمل لا يحبه

هنا تكمن المشكله فى التكيف مع العمل ده

ربنا يوفق الجميع
القصه ممتازة
وفيها معانى حلوة جدا
شكرا ليك

عازف الناى said...

ملكه الصلح بين الناس مش موجوده عند اى انسان
بمعنى
يمكن يكون انسان متعلم ومثقف جدا ولا يستطيع ان يصلح بين الاطراف المتنازعه
وفى المقابل يكون لرجل امى مقدره هائله على فض اى نزاع مهما استعصى الامر
ملاحظه
انا شخصيا لااميل للاعمال التى اجبر عليها

سابرينا said...

جميله جدا
طريقته في حل المشاكل!!!!!!

سابرينا said...
This comment has been removed by the author.
ahmed mefrh said...

معقول برده
بس المشكل انها ممكن تتناقض مع حالات كثيره
تحياتى
ابو مفراح

محمد الوكيل said...

كلام جميل والله..شكراً يا أخي العزيز إنت رجعت لي الأمل بعد طول غياب..^^
شكراً..
محمد المصري

Anonymous said...

الزميل العزيز
أسف أولا على التأخير إن كنت أفتقدتني في الفتره الماضيه بس كنت مسافر وأول ما وصلت دخلت على البلوج عندك وفوجئت أولا بمرض خالك أدعو الله له بالشفاء العاجل إن شاء الله
وثانيا بالنسبة للموضوع فده من وجهه نظري من أفضل مواضيعك ويتضح فيه نضج فني على المستوى الأدبي ونضج إنساني في طريقه التفكير والتعامل مع الأمور
وأتمنى أن تجاوبني هذه المره عن أسئلتي الخاصة بالبوست ولا تتجاهلني كم يحصل دائماً
السؤال الأول هل الناس في نظرك هم الثلاث أنواع المذكورين وهل بتكون قادر تصنف كل اللي حواليك إلى صنف من هذه الأصناف الثلاثه
وأخيرا هل أنت من اللي بيطبقوا مقوله الإمام على ولا إنت من الناس اللي متقدرش تشتغل غير اللي بتحبة ولا صنف تالت أو رابع

تحياتي

ولــــــــــو said...

اصدقائي الاعزاء
اسف على التأخير
بس الحمد لله الذي لا يشكر على مكروه سواه

ولــــــــــو said...

monzer
شرفت مدونتي المتواضعه
انا بصراحه مش كنت اقصد كده بس انا باعتقد انه بغض النظر عن سوء الحكومه فاحنا كمان مش ملايكه على اساس ان افراد الحكومه كانوا ف وقت من الاوقات ناس زينااحنا لازم نكون مقتنعين باننا كويسيين وبنعمل اللي علينا تمام علشان اللي بعدنا يلاقوا اللي سبقوهم كويسيين فالمنحنى يرتفع بدل ماهو خلاص قرب يوصل للاعماق
اتمنى ان كلامي يكون واضح
تحياتي وشرفتني

ولــــــــــو said...

ايامنا الحلوه

انا معاكي بس اكيد لو تأقلمنا ان اللي بنعمله ده بيفيد مادام مش بيضر فاحساسنا مهما تعبنا ومهما كنا مش بنحب الشغل ده فعلى الاقل هانكون راضيين اننا بنعمل حاجه كويسه لو مش لينا مفيده لغيرنا
المهم انه يكون مفيد
تحياتي

ولــــــــــو said...

wahed
اشكرك وانا مقتنع بكل اللي قلته وكنت باحاول اطبق كده ساعه ما كنت باشتغل على الرغم من قسوه اللي كنت باعمله على نفسيتي على الاقل
شاكر جدا ليك وربنا يتقبل دعائك

ولــــــــــو said...

rana 3amra
انا كنت زيك لحد وقت قريب مش مقتنع بقيمه الثانويه العامه كماده علميه لكن رأيي اتغير الى حد ما لما دخلت الجامعه
بس لازم تتعاملي معاها انها السبيل الوحيد انك تحققي طموحاتك وان مستقبلك كله متعلق بالسنتين دول وبالتالي لازم تتعاملي معاها باحترافيه وانشاء الله ربنا يكون جنبك ويحققلك كل احلامك
انا دلوقت حاسس انك الحاله المثلى اللي تعبر عن البوست
بالتوفيق

ولــــــــــو said...

mo'men mohamed
قبل كل شئ احب اقولك اني متابع المدونه بتاعتك واكاد اكون باقرا كل البوستات ولكن موضوعاتك باحس انها كبيره عليا اني اعلق عليها لذا لزم التنويه

انا برضه شايف ان موضوع الحكومه مش مرتبط بالبوست بس كويس والله ان موضوع انا كاتبه اكتشف انه واخد عمق انا نفسي ماعرفوش
بس فعلا احنا نقدر نطبق الكلام على معظم نواحي الحياه والاكتر انه يبقى اسلوب نعيش بيه
تحياتي

ولــــــــــو said...

واحده من الناس
ربنا يكرمك يا رب وشاكر جدا ليكي
البوست اللي اتشال اعتقد انه اخد اكتر من وقته
وبالنسبه للبوست فده من بعض ماعندكم
تحياتي

ولــــــــــو said...

david santos
ياعم الحاج احنا خلاص مابقاش فيه حته حب صغيره للحكومه عشان تتشال
ربنا كبير وفرجه قريب
بس بصراحه الانجليزي بتاعك صعب عليا ده لو فعلا انجليزي

ولــــــــــو said...

قلوب حائره
احسنت فعلا انا لو عايز الخص الموضوع مش هالاقي وصف احسن من كده
تحياتي

ولــــــــــو said...

صاحب البوابه
اشكر مرورك
وسعيد انها نالت استحسانك
تحياتي

ولــــــــــو said...

غمض عينيك
مش كده
متشكر ليك ودايما رافع معنوياتي
تحياتي

ولــــــــــو said...

الشنكوتي الكبير
متشكر جدا ليك وبصراحه انا كمان عاجبني الولد وابوه
وبعدين فيه مقوله بتقول من شابه اباه
وفعلا نعم ربنا اكبر من ان تحصى
ربنا لك الحمد
تحياتي

ولــــــــــو said...

semsem
انا اؤيد رأيك جدا واحترمه بس مش معنى ان الشغل اللي بنعمله مش بنحبه فده معناه اننا نحبط وبالتالي كفاءه العمل تتأثر بالعكس احنا نحاول اننا نحبه لحد ما ربنا يوفقنا باللي بنحبه
انا على فكره عملت كده لفتره معينه وبعدين لقيت اني خلاص مش قادر اتحمل واني باتراجع سواء ف الشغل او النفسيه وعشان كده اتخذت قراري اني ابعد علشان مش ينفع اعمل حاجه صعبه عليا وماعرفتش اتكيف معاها
انا كده باعارض البوست صح؟
متهيألي لا
مش عارف بس انا مقتنع بكل اللي كتبته سواء البوست او الرد

تحياتي

ولــــــــــو said...

عازف الناي
فعلا حل المشكلات ده بتبقى هبه من عند ربنا مش اي حد بينعم عليه بيها
وانا كمان مش باميل للاجبار تحت اي مسمى لكن اللي اقصده اننا نحسن من نفسنا ونتقبل الواقع مادام فيه فايده بتعم سواء علينا او على غيرنا
واعتقد ان ده لو حصل فيه حاجات كتير هاتتغير فينا
للاحسن

تحياتي

ولــــــــــو said...

sabrina
شرفتيني اول مره
فعلا فكره حلو
عاجبني
يابخته
تحياتي

ولــــــــــو said...

ابو مفراح
شرفت لاول مره
مش مشكله انها تتعارض بس المهم اننا نحاول
والنجاح والفشل ده بايد ربنا
ويكفينا شرف المحاوله
تحياتي

ولــــــــــو said...

محمد المصري
انا ؟؟
انا مش عارف الكلام ده فعلا ليا او غلط ف العنوان
ولو ليا فعلى ايه؟؟
بس الحمد لله ان الامل رجع ليك
تحلى بالصبر وانشاء الله ربنا دايما كل امره خير
جزاكم الله خيرا
شرفت لاول مره

ولــــــــــو said...

انسان مقيد
بصراحه افتقدتك بالرغم من اني عندي شكوك حول شخصيتك
حمدا لله على سلامه العوده
اعتقد لو الذاكره ماخانتنيش انك واحد من اشخاص قليله ردوا على بوست يوم 1/8 وده معناه انك من اوائل الناس اللي قرأت البوست
اشكر لك الدعاء واتمنى من الله الاستجابه
متشكر جدا ليك وان كنت مش شايف كده ف نفسي
اعتقد اني كنت باجاوب على كل التساؤلات او معظمها ومع ذلك نجاوب تاني
انا اعتقد ان الناس ممكن تصنف اكتر من كده بكتير وممكن الشخص الواحد يصنف باكتر من تصنيف
انا بالنسبه ليا كنت لوقت قريب باعتقد اني اقدر احكم على الاشخاص واعرف شخصياتهم بس اكتشفت انه صعب انك تقول ان فلان مش كويس وانت عندك ذره شك ان ده غلط وبالتالى انا بافترض حسن النيه ف (معظم) الاوقات
واخيرا انا اقدر اجبر نفسي على حاجات كتيره طالما انها ممكن تحقق فايده لناس تانيه لكن بالنسبه ليا فده يتوقف على مدى احتمالي وكم المنفعه اللي عايد عليا وهل بالنسبه ليا يستاهل اني اعمل كده وفقا لمعاييري انا
بس اعتقد اني اقدر اشتغل حاجه مش باحبها
تحياتي

همسة قلم said...

الرسالة وصلة ويمكن في وقت مناسب بالنسبة لي جدا

بوست من افضل ما قرأت اخى الكريم فجزاك الله خيرا

وربما جعلني اضع معناً لما اعمل الان من دون قناعة مني بتقديم ما يستحق ..فشكرا جزيلا لك :)

حواء said...

قصة حلوة ومعناها احلى .. تحياتى

حواء said...

صحيح ايه حكاية بدون صورة او عنوان دى مش فاهمة ؟؟؟؟

Anonymous said...

ايه يا حاتم فينك رحت فين اررررررررررررررجع ياحاتم

Nani said...

السلام عليكم
انا قريت البوست اكتر من مرة اصل فيه كلام حلو
المشكلةانه الشغلانة الي انا بشتغلها مفيهاش اي فايدة لي ومع ناس ملل وفشارة وبتحب تقول شوفتوني بالعربية بتاعتي ؟ اجنن مش كدة؟ لايقة علي
صدقني حاولت احب الشغل بتاعي واكرهت نفسي عليه لاني محتجاه له اوي بس فاضل حجرين اشدهم واكتم!ء

NeRmeeN said...

فعلا انا مش عارفة ازاى فى ناس بتشتغل حاجة هى مش حباها وتقول اهى شغلانة و السلام..على فكرة مش شرط الشغلانة تكون مفيدة او مفيدة(ولو انى شايفة ان اى شغل هيكون مفيد..الا طبعا فى الحاجات اللى بتغضب ربنا)
بس بجد اهم حاجة ان الواحد يكون غاوى اللى هو بيشتغله...الحاجة هتتطلع احلى كتييير

انت غطسان فين...وابقى طمنا على خالك

تحياتى

Mai_Jeneen said...

صعبة قوي يا باشمهندس ... صعبة قوي

حاولت اعملها في حاجات كتير ... بس مانفعش

نفعت معايا في حالة واحدة بس ... اني اقتنعت اني باعمله ده فعلاً ... يستحق احبه

يمكن انا ضعيفة قدام نفسي شوية

ابو العربى said...

الله يكرمك

روعه والله وفهمنا ياعم فعلا اهم حاجة انك تعمل حاجة فيها فيده

تحياتى

بهلول said...

انا احييك يا استاذ ولو
ولو انى شايف ان الصلح بين الناس محتاج موهبه
ولو
ولوكل الناس عندها موهبه الصلح مكنتش تلاقى مشاكل ابدا
ولو
ولو مكنتش مستعجل كنت قعدت اكتر من كده

مدونـــة الــمــنــبــر said...
This comment has been removed by the author.
Hadota ... حدوتة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيك
عامل ايه

ايه الغيبة دى كلها

والله ياما جيت وملقتش غير التاج ومشيت
عل المانع خير
خضتنا عليك
ربنا يشفى خالك يارب ويقوم بالسلامة


البوست جميل اوى والموضوع مهم
وانا بصراحة فهمت حاجات كتير

زى الاب اللى حب يعلم ابنه ويقربه منه

وقد ايه كان حكيم فى عدم ضغطه عليه ان يحب الموضوع بالعافية
واتختمت بحكمة على ابن ابى طالب


قد ايه جميلة

اصلنا لو مشينا ورى الهوا مش هنفلح
لان مش دايما بيبقى صح

ولا ليه قيمة


تحياتى
وياريت متتاخرش علينا تانى
:)

ولــــــــــو said...

همسه قلم
متشكر جدا لحضرتك والحمد لله ان البوست كان ليه معنى
جزاكي الله خيرا وشاكر للمتابعة

ولــــــــــو said...

bocycat
ربنا يخليكي انا متشكر جدا متابعتك
حكايه البوست اللي فات انه كان يوم عيد ميلادي وكنت باهني نفسي وابن اختي اللي مولود ف نفس اليوم
بس خلاص
متشكر جدا

ولــــــــــو said...

قلوب حائره
هنادي اكلها الوبا
انا اسف والله بس مش بايدي مشغول جدا مع خالي عشان بيحضر انه يعمل عمليه قلب مفتوح
دعواتك
متشكر على السؤال
جزاكي الله خيرا

ولــــــــــو said...

nani
شرفتيني لاول مره
انت احسن مني بكتير انا ماقدرتش اتحمل الوضع اللي كان بالنسبه ليا مأساوي
وبعدين الناس اللي بتحكي عنهم دول موجودين ف كل مكان مش شرط ف الشغل بس
ودول كفايه عليهم نفسهم احنا مش ناقصين
دا احنا فينا اللي مكفينا
ربنا يعينك ويوفقك للشغل اللي تحسي فيه بنفسك ويكون مافيهوش حد من اللي معاكي دلوقتي
تحياتي

ولــــــــــو said...

nermeen
انتي كده قلتي المفيد وانا ما اقدرش اقول حاجه بعد كده
الله ينور
انا اسف والله بس على فكره مش غطسان دا انا حتى مابعرفش اعوم
شاكر جدا على السؤال

ولــــــــــو said...

چـِنين ...عيلة و عايزة افهم
باشمهندس؟؟؟؟
ليه كده بقى انا على فكره مابحبش حد يعاملني كده
احنا اصحاب ومافيش بين الاصحاب القاب
ده كان فقط للعلم
انا معاكي جدا وفعلا انتي لو حسيتي ان اللي بتعمليه ده كويس يبقى هاتحبيه
يارب دايما تعملي كل اللي تحبيه
متشكر جدا

ولــــــــــو said...

ضد الظلم
متشكر جدا
واحشنا يا عم عايزين جديد

ولــــــــــو said...

بهلول
شرفتني لاول مره
طبعا ان ربنا يجعلك سبب ف حل مشاكل بين الناس فده اكيد عايز انك تكون واحد مش عادي
مش اي حد يقدر يعمل كده
ومش اي حد نتقبل منه كده
انا يافندم كفايه عليا الوقت ده ومش طمعان ف اكتر من كده
سعيد جدا بزيارتك والمدونه بتاعتك مفتوحه 24/7

ولــــــــــو said...

حدوته hadota..
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الحمد لله بخير
انا اسف جدا وسعيد جدا باهتمامك
جزاكي الله خيرا
الحمد لله انه عجبك
بجد سعيد جدا
فعلا مش دايما اللي بنحبه هو اللي يكون مفروض نعمله
العمليه نسبيه
عاجز عن الشكر

Known as PHYSCO said...

حلوة الحكمة بس ساعات كتير باحس إن مش كل الحكم تنفع لكل الأوقات

Doba said...

بوست اكتر من هايل بجد بجد جميل قوى وعجبنى جدا

تحياتى عليه فعلا

ربنا يشفى خالك ويقومه بالسلامه انشاء الله - واضح انه قريب قوى من قلبك

سلام -- هبة

ياسر سليم said...

ههههههههههههههههههههههه

احسن حاجه فى القصه دى

الكلمة الأخيرة بتاعتك

حد فاهم حاجة ؟

فكرتنى بأستاذى اللى اتعلمت من على ايدية كتير .. كان يتكلم يتكلم لحد ما يحس انه اتكلم كتير وانا حجات كتير ما فهمتهاش .. يقولى فهمت حاجة

ونبتسم احنا الاتنين

قصه ليها معنى .. و ما تقلقش من النوع اللى يتفهم .. مش زى الحجات اللى كان استاذى بيقولهالى

Anonymous said...

صديقي العزيز بما إن مفيش بوست جديد فأسمحلي أعلق على ردك
أولا بتقول في شكوك أرجو من الله أن تكون شكوك بالخير وياريت لو تصارحني بشكوك
وأما بالنسبة لموضوع مرض الخال فعلا أنا كنت من الناس اللي علقت على بوست عيد ميلادك بس تصورت الموضوع بسيط ولكن فوجئت عند العوده من السفر أن الدعاء أصبح من أساسيات المدونة ولذلك أبديت أستغرابي وأتمنى طبعا له الشفاء العاجل إن شاء الله
أما بخصوص الأسئلة فمن الواضح أن الذاكرة خانتك لأن من ضمن الأسئلة التي لم تجاوب عليها سؤالي لك في تعليقي على بوست عيد الميلاد وطبعا لا حاجه لتكرار السؤال طالما تتهرب أنت من إجابته
بخصوص حسن النية فهل يا ترى لسه بفترض حسن النية في الأخرين؟ وإن كنت كذلك فأسمحلي سيدي أن أرفع لك القبعه وأن أنحني لك إحتراما

وأخيرا فالجزء الأخير لن أعلق على كلامك سوى بجملة واحده أ،ي خجلت من نفسي للغاية لسوء ظني بك في البداية لأن ما ذكرتة عن تضحيتك من أجل الأخرين وبأسلوب غير مباشر أشك أنك لاحظته يؤكد أنك من الداخل إنسان غير مقيد بالمرة ولم تنل منك التغيرات الخارجية


أخيرا أرغب هذه المرة في تسجيل أعجابي الشديد بك والذي أشعر أنه تخطى مرحلة الإعجاب بكثير ولكني سأكتفي بلفظ أعجابي بك

تحياتي دائما

إنسان مقيد

catroz said...

اقل ما يقال
دماغك جامده اوى
سمعت المقوله كتير
عمر ما حد خلانى افكر فيها بالطريقه دى
اول مره اجى هنا
مش الاخيره
:D

catroz said...

نسيت ااقول
ربنا يشفى خالك
هختم المصحف النهارده ان شاء الله
وعد منى اول دعوه ربنا يشفيه
....:)

ولــــــــــو said...

بيقولوا سايكو
ماحدش قال ان الحكم ساريه المفعول لكل وقت اكيد ليها فتره صلاحيه
بس المقصود كان اننا نحاول نتقبل الواقع بدون ما نتعب نفسنا ونحاربها واحنا مش ناقصيين
وبعدين مش شرط ان اللي ينفع معاكي ينفع معايا او العكس لكن نحاول ويكفينا شرف المحاوله
متشكر جدا لمرورك

ولــــــــــو said...

doba
ربنا يكرمك يارب ويتقبل دعائك
فعلا خالي ده باحبه سبحان الله من غير سبب مقنع غير انه خالي
بس بصراحه كل اللي عارفينه بيحبوه
متشكر جدا جدا كيف حال يوسف؟؟؟؟
اتمنى يكون بخير

ولــــــــــو said...

ياسر سليم
اصل انا كنت باكتب وخلاص من غير ما اراعي اي حاجه ف الكتابه
فحسيت ان ممكن الفكره ماتكونش وصلت زي ماكانت المفروض
وبعدين انا كمان كان بيحصل كده معايا بس من ناس كتير جدا
يمكن انا ملامحي مش بيبان عليها اني فهمت ولا انا اللي شكلي كده مش عارف
متشكر جدا ليك

ولــــــــــو said...

انسان مقيد
مش شكوك ولا حاجه لا سمح الله انا كنت فاكر انك صاحبي
انت فعلا صاحبي بس اقصد الانتيم بس انا قلتله قالي مش انا وانا بصراحه مش عارف لحد دلوقت وان كنت مره ف مره باستبعد انكوا تكونوا واحد بس يمكن عشان نفس الفكر ونفس الاسلوب او هكذا يخيل ليا

بسيطه انا كنت عدواني شويه وانا باكتب الردود اليومين اللي فاتوا فتقبل اعتذاري

بصراحه انا اسف مرتين الاولى عشان مش
فاكر والتانيه عشان ماردتش بس انا ماردتش على اي كومنت ف البوست ده وعلى فكره ممكن تسأله تاني وانا اوعدك اني اجاوب

وايه اللي هايغير اقتناعي مانا مفترض انك مش انتيمي مع اني مش متاكد( بهرج على فكره) وبعدين الموضوع بسيط يعني وفيه ناس كتير بتعمل كده انا مش كائن فضائي يعني

بصراحه مش فاهم بس اللي فهمته انه كلام كويس اشكرك عليه

يافندم اتفضل انا سعيد بمعرفة دماغ حضرتك واتمنى اني اعرفك اكتر (عن طريق بلوج خاص بيك) واعتقد اني مش لوحدي كل اللي بيقرا تعليقاتك معايا اعتقد انه عنده نفس ارغبه يعني مطلب جماهيري
تحياتي

ولــــــــــو said...

catroz
شرفتي لاول مره وانا سعيد بمعرفتك ومتشكر على المجامله
اي خدمه اي حاجه مستعصيه قوليلي عليها وانا ادور على حد يفهمهالنا احنا الاتنين
ربنا يكرمك ويتقبل دعائك ويثبتك على طاعته انشاء الله

صاحب البوابــة said...
This comment has been removed by the author.
صاحب البوابــة said...

مررت لأقرأ جديدك فلم أجد

!!!

klmat said...

بوست رائع ومفيد جدا
والمدونه كلها ماشاء الله
تحياتى وسلامى

Wish I were a Butterfly ... said...

سلام عليكم

المدونة بتاعتك جميلة أوي، و دي أول مرة أكتب لك فيهاتعليق، بس فعلا فعلا كنت حاسة اني عايزة أعلق على بوستات كتيرة أوي فيها.

البوست دة جميل أوي و انا شايفة ان الطريقة اللي وصلت بيها للمعنى اللي في آخر جملة "عن طريق القصة" هي طريقة جيدة و مشوقة جدا... أكيد فيه حاجات كتيرة بنعملها و احنا مش بنحبها، بس في نفس الوقت هي لازم تتعمل، و عشان كدة لازم نحبها بأي طريقة

ان شاء الله ربنا ينفع بيك المسلمين جميعا :)