Saturday, June 16, 2007

ألف اعتذار


اوقات كتير الانسان بيتصرف قبل مايفكر ف توابع التصرف ده

وايه اللي ممكن يسببه التصرف ده من مواقف ممكن تكون اخر حاجه الانسان ده يتمنى انها تحصل

بمعنى انك ممكن يكون قاعد قاعده مع عيلتك

اوزمايلك ف الشغل او اصحابك

وتقول كلمه او تعمل تصرف بحسن نيه وساعات استظراف اوهزار لمجرد قتل الملل او السكوت او نتيجه لموقف بيحصل

وانت مش مدرك ان الكلمه اللي بتقولها ف جزء من الثانيه

ممكن تسبب مشاكل ممكن ماتتداواش باقي عمرك

برغم من ان الشواهد بتقول عكس كده
بس دايما المظاهر خادعة

ده على افتراض ان شريكك ف الموقف طيب وهايعديها بس عشان الدنيا تمشي

وان الكلمه اللي انت شايفها بسيطه و ماتستاهلش

ممكن تكون عند واحد تاني من الممنوعات ولايمكن غفرانها
لو بنفكر ف كل ده صدقوني هانفكر قبل مانزعل اقرب الناس لينا

واللي لا يمكن يتعوضوا تاني مهما عرفت او شفت
فيه ناس هاتقول الكلام اللي احنا بنقوله ده انعكاس للي بنفكر فيه

وهو ده اللي انت مقتنع بيه جواك والا ماكانش خرج غصب عنك

بس انا شايف غير كده والا كان كل الناس زعلت من كل الناس

اللي قصدي اقوله انه فيه ناس مش بتعمل حسابها ف كل المواضيع دي والا الدنيا هاتبقى مكلكعه قوي
ومش هانقدر نعيش فيها

لانه بالمنطق ده انا لازم اعمل حساب كل حاجه وادرس كل الناس ونفسياتهم وارائهم

وده موضوع ممكن يكون مستحيل تحقيقه
وده مايمنعش ان لازم الواحد يهتم شويه - كتير يعني - باللي بيحبهم ويقدر مشاعرهم
وبلاش الاعتماد الساذج انهم قلبهم ابيض ومش بيشيلوا لحد وهايسامحونوا
- بالرغم ان ده صحيح ف معظم الاوقات -
لان ده هايؤدي ف النهاية لاشياء صدقوني لا نتمنى حدوثها
وأحب أقول ان الاعتذار عمره ماكان حاجه نخجل منها او نستكبر اننا نعملها
بالعكس انا شايف ان ده من علامات الصدق مع النفس والاعتراف بالخطأ
وبعدين ده اقل حاجه ممكن نعملها لأشخاص كل ذنبهم انهم بيستحملونا بكل عيوبنا
وكمان عمر ما فات الاوان اننا نعتذر
مش علشان موقف مر عليه وقت فده معناه انه اتنسى
بالعكس أوقات كتير بيكون الاعتذار المبكر سبب منع مشاكل كبيره بتحصل مع الزمن
وممكن توصل لا قدر الله لحد القطيعه الكامله
عشان كده كل ما كان الاعتذار بدري كل ما كان ف مصلحتك
على الاقل هاتحس انك حافظت على الناس اللي بتحبهم وبيحبوك
طبعا عرفنا ان انا غلطت ف اقرب الناس ليا

صديقي الوحيد

بس والله بدون ماأقصد

أنا لا يمكن أعمل حاجه تضايقه عن عمد

أصله مش مجرد صديق

ده أخويا و كاتم اسراري و رفيق عمري والانسان الوحيد اللي اتمنيت ف يوم اكون زيه

اينعم هو بني أدم زينا يعني مش قديس

بس هو زياده شويه

البني آدم اللي اتعلمت منه حاجات كتير غيرت ف شخصيتي

علمني أعطي بدون مقابل

علمني أبدأ بنفسي وما قولش كل الناس كده

علمني اني اعمل حاجه مش عايزها عشان غيري ممكن تفرحه - بس بصراحه عمري ماعملت كده -وده كفايه من وجهة نظره

علمني اني اعمل اللي عليا وما اعتمدش على الصدفه

علمني احب ناس بغض النظر عن مساوئهم - مش كده مكتوبه صح - اصلي كنت علمي

علمني اكون انسان يحس ويفهم ويقدر


فياريت كل اللي يقرا الكلام ده يطلب منه انه يسامحني

وهو طيب وهايسامح

خدمه يعني ومردوده لكم ان شاء الله ف الافراح بس


الى صديقي

mada

مني لك ألف اعتذار

انا آسف

19 comments:

Anonymous said...

ابناء مصر بنحب. هنقدر. هنغير
http://abna2masr.blogspot.com/

Mada said...

انت عارف اني مش بزعل منك
ده غير انك مقلتش حاجه مش فيا انت وصفتني جايز مش زي ما انت شايفني تماما بس على الاقل زي ما انا بيني وبين نفسي بشوف نفسي

حاجه اخيره انا متعودتش انك تكذب انا معلمتكش اي حاجه من اللي انت بتقول عليه

Radwa said...

كتير اوى بتحصل انك بتتصرف بحسن نيه واللى ادامك يفهمك غلط
تحياتى الشديدة

NeRmeeN said...

طالما الشخص ده زى ما انت بتقول فىه كل الصفات دى...يبقى اكيد هيسامحك ان شاء الله...واعتقد ان كل الكلام الصادق اللى انت قلته ده قادر يمسح اى حاجة انت قلته فى حقه

على فكرة انت اثرت فضولى وشوية شوية هقولك هو ايه اللى حصل بالظبط :p

بتمنالك ان شاء الله ان الصديق ده يسامحك

تحياتى

عازف الناى said...

من الجميل حرصك على مصالحه صديقك
والاجمل حرصك على الاعتذار له..ياريت كلنا يكون عندنا مثل شجاعتك

حواء said...

لو انت بتحبه بجد وهو فاهمك صح يبقى حيسامحك وانا شايفاه رد عليك اهه .. بس انا عايزة اقولك اتصرف دايما على طبيعتك وحسب احساسك مايوديك يعنى متعملش حاجة انت مش مقتنع بها ولا حاسس بها لمجرد انك تكسر الملل او تفرح حد صدقنى مش حيوصل لهم حاجة لأنها مش خارجة من قلبك .. تحياتى

Ehab said...

ابسط يا عم مادا الراجل عملك اعتذار رسمي في الجرايد
على العموم مادمت انت سامحته يبقى فعلا معاه حق في انه يدور على مصالحتك مش سهل الواحد يلاقي صديق حقيقي دلوقتي
انا بقى مش زعلان مع صاحبي الوحيد ولا حاجه بس هو مشغول وانا مشغول وهو وحشني فعلا
وللأسف معندهوش مدونه كان نفسي اديكو الأيميل بتاعه عشان تبعتوا تقولوله يصحصح شويه وينسى حالة الأكتئاب اللي هو فيها دي

rana 3amra said...

يااااااااااااااه انا تقريبا كل حياتى كدة بعمل كل حاجة قبل اما افكر بس ادينى بحاول اكون حكيمة
وسعات كتيرة برده اقول الكلمة من غير ما افكر وتبقى حوسة
عموما
مداد صاحبك ملاك كدة انصحك متفرطش فيه :)))))

Alaa said...

دي مشكلة عندنا كلنا
باحب اوي كلمة اسف لما يكون وقتها

Anonymous said...

حرصك على الاعتذار ده في حد ذاته يشفع ليك عندك صديقك وهيخليه يسامحك دون تردد وخاصة ان كان بالصفات اللي قولتها دي اتمنى لكما التوفيق

تحياتي

الحلم العربي said...

ربنا يخليكوا لبعض و متزعلوش بعض أبدا

جميلة جدا المشاعر دي و للأسف مش موجودة كتير في حياتنا

بجد بجد جزاك الله خيرا لأنك صحيت مشاعر حلوة جوانا

تحياتي

ولــــــــــو said...

أشكر كل اللي كتب ورد
مردودالكم انشاء الله

fares
لو كل ابناء مصر كده اكيد هانقدر

fares
اقرا اللي فوق

radwa
هما كل العباقره كده دايما عايشين في وقت غير وقتهم
بس كويس انه يفهم غلط على الاقل فيه فرصه لتوضيح الامور
أحسن ما مايفهمش خالص
تبقى مصيبه
شاكر مرورك

nermeen
ربنا يخليكي ومايزعلش منك صاحب ابدا
وعلى فكره هو فيه اكتر من كده بس مش عايز انفخه عليا
لو عايزه تعرفي الزعله الجايه
من الاخر مش هاتعرفي

الجاهل
من الصعب انك تلاقي صديق فيه كل الصفات اللي تتمناها لصديقك وبالتالي لازم تعمل اي حاجه عشان تستمر الصداقه دي
متشكر على الكلام الجميل

bocycat
ساعات الواحد بيبقى شايف انه ساعتها بيعمل الصح بس فعلا اللي طالع من القلب هو اللي بيوصل ويتحس
غير كده انسى
متشكر على النصيحه الغاليه ووعد احاول اطبقها
ماانا شفت اللي حصل

الشنكوتي الكبير
رد يا مادا
كلام ف الصميم
وربنا يفوّق صاحبك وف اقرب فرصه لازم تتقابلوا
مش مشكله ابعتله كلامك اللي انت قلته هنا وأهو ارد الجميل اللي عملته فيا
شاكر جدا ليك

rana 3amra
كونك على طبيعتك ده هايغفرك أي حاجه انتي مش قاصداها
بس المهم تكوني فعلا مش قاصداها
انا مش هافرط فيه بس ربنا يهديه هو ومايقلبنيش

علاء
فعلا المشكله دي مشكلتنا كلنا
ربنا يخليك يا رافع معنوياتي
يعني مش انا لوحدي
ف اي وقت محتاج فيه كلمه اسف
انا موجود
ولو مالقنيش سامحني
انا اسف
متشكر جدا علي المسانده

أيامنا الحلوه
متشكر جدا
ربنا يبارك فيكي

الحلم العربي
متشكر جدا
من بعض ماعندكم
ده كفايه اسمك
كله امل

mada
متشكر جدا
كنت واثق من طيبتك
ربنا يخليك
ليا

اه يا دماغى said...

مدون جميلة
ادعوك لزيارة مدونتى
تحياتى

Dalia said...

ربنا يخليكو لبعض و مايحرمكوش من بعض ابدا

على فكره يا ولو انا كمان بندلق كده من غير قصد و بزعل ناس بحبهم منى بس و الله مابكون قاصده حاجه ... انا اخر ما زهقت انعزلت عن الناس ..مابقتش عايشه غير مع النت و بس و واحده صاحبتى الانتيخ اللى بكلمها و على التليفون بس
.. .......
ايه الرغى ده انا بحكى لك ليه ... ماعلينا المهم ان انت و صديقك اتصالحتو و اوعدوه انك مش هتزعلو تانى

bastokka طهقانة said...

انا رايي ان حبيبك يبلعلك الغلط
و لا اية؟


اوروفوار

صاحب البوابــة said...

اعجبني للغاية هذا البوست

طريقة عرض افكارك جميلة

خاصة اعتذارك الرقيق لصديقك

تحياتي

ولــــــــــو said...

آه يا دماغي
متشكر للزياره ومدونتك جميله بس كلها بوستات جامده جدا توجع الدماغ
بس هاتابع مانا لسه شاري محصول اسبرين
على الله ينفع

داليا
الحل مش ف العزله
وبعدين كل اللي بيكتبوا بلوجات اصحابك
خبطي ولا يهمك بس لازم يكون كل اصحابك كويسين وبيسامحوا وفوق كل ده انهم يحبوكي زي ما بتحبيهم
ولا انت ايه ظروفك ؟؟؟؟
سعيد بتعليقك


bastokka طهقانة
اوفوار عليكي
انا اتشرفت بزيارتك ومدونتك من اوائل المدونات اللي عرفتها وصاحبي mada
مش بيفوت ليكي بوست
النبي توصيه عليا
وبعدين انا كل اللي اعرفهم مابيبلعوش
اصل عندهم مشاكل ف الهضم


صاحب البوابه
ده شرف ليا يافندم
شاكر لمجرد المرور
تحياتي

غمض عينيك said...

بالرغم من ان كل واحد فينا ليه شخصيته اللي لازم يحافظ عليها وميحاولش يغيرها على حسب هوي الناس اللي بيتعامل معاهم الا ان الواحد بردو اوقات كتير لازم يلتزم ببعض الحدود في الكلام والتعبير عن الرأي والاحاسيس في وجود بعض الناس اللي ممكن يضايقوا من الكلام ده
حرصا على مشاعرهم وليس تنازلا عن رأي معين ورغم كده اوقات كتير حسن النيه بتغلب الحرص وبنقع في المحظور ووقتها بيكون الاعتذار قمة الشجاعة وقبول الاعتذار قمة الوفاء

تحياتي لك ولصديقك
محمد سمير

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

على فكرة الكلام ده حصل معايا
وبردو كان من أعز اصدقائي وعشرة عمر
بس للاسف بكل غباء مني واحنا قاعدين ف مرة مع بعض طلب مني اقولو رايي انا في شخصيته هو ايه

يعني حب يشوف بعد السنين اللي عشناها مع بعض دي اكتر من اخوات
حب يعف ايه الصورة المرسومة ف خيالي من ناحيته
المهم بكل سذاجة وغباء وتقدر تقول حسن نية بردو
رحت قيلو كلمة زي الدبشة
ومن ساعتها باظت العلاقات بيننا الى الان
وانا بعترف انه هو كان من اكتر الناس اللي اعتزيت بصداقتهم
لكن خلاص ضاعت الصداقة بسبب كلمة انا قولتها ف لحظة غباء

اسف للاطالة بس موضوعك جايلي ع الجرح

تقبل تحيتي